Snart kommer denne elbilen til vår del av verden

Den har allerede vært i Norge.

ZS EV er første elektriske bil fra MG. Det tradisjonsrike merket har fått kinesiske-eiere, og nå gjør de klart til lansering i Storbritannia.
ZS EV er første elektriske bil fra MG. Det tradisjonsrike merket har fått kinesiske-eiere, og nå gjør de klart til lansering i Storbritannia.

MG er et navn mange av oss forbinder med med klassiske, engelske sportsbiler. Modeller som MG A og MG B har forlengst blitt klassikere og er biler som er elsket av entusiaster verden over.

Senere ble MG "degradert" til å være spesialversjoner av Rover-modeller. Og da Rover gikk konkurs i 2005 etter en lang og turbulent periode, var det også foreløpig slutt for MG. Merket havnet til slutt i Kina.

De siste årene har de så smått startet på et comeback i Europa. MG har solgt bilene sine i Storbritannia og Irland og skal ha planer om å ekspandere videre derfra.

Flere spionbilder

Da kan en helt ny bilmodell bli svært viktig. Britiske Autocar skriver nå at MGs første elbil skal lanseres i Storbritannia i september. Men aller først skal den vises på London Motor Show som åpner dørene 16. mai.

MG gjør seg nå klare til å lansere ZS EV i Europa.
MG gjør seg nå klare til å lansere ZS EV i Europa.

Bilen har så langt gått under navnet ZSe, men Autocar omtaler den nå som ZS EV.

Etter denne lanseringen er ikke veien nødvendigvis veldig lang til resten av Europa.

Her hører det også med til historien at et kamuflert eksemplar av bilen har vært å se i Norge over lengre tid.

Vi i Broom har fått flere spionbilder fra våkne lesere, blant annet tatt på ladestasjoner. MG har ingen offisiell importør i vårt land, men det vil ikke overraske oss om det jobbes med den saken.

MG-klassiker ble solgt for småpenger

Her står ZS EV og lader i Sarpsborg. Bilen har vært i Norge en lengre periode. Foto: Jan Petter Dahl.
Her står ZS EV og lader i Sarpsborg. Bilen har vært i Norge en lengre periode. Foto: Jan Petter Dahl.

Rekkevidde rundt 300 kilometer

ZS EV er en kompakt crossover som plasserer seg i samme klasse som Hyundai Kona og Opel Ampera-e. Den debuterte i Kina i fjor, og MG har tydeligvis brukt endel tid på å tilpasse den til europeiske forhold.

Bilen skal ha en elektrisk rekkevidde på rundt 300 kilometer, etter den nye og strengere WLTP-målemetoden. Den kan hurtiglades til 80 prosent på en halv time.

– Derfor gikk Rover konkurs

Slik ser det ut innvendig i fossil-versjonen av ZS. Legg merke til nøkkelen i tenningslåsen, det er ganske uvanlig løsning på en helt ny bil.
Slik ser det ut innvendig i fossil-versjonen av ZS. Legg merke til nøkkelen i tenningslåsen, det er ganske uvanlig løsning på en helt ny bil.

Kjent merkevare

En viktig del av MGs strategi i Europa er svært konkurransedyktige priser. Det er derfor gode muligheter for at dette blir en av de rimeligste elbilene på markedet. Det gjør den naturligvis ikke mindre interessant for en lansering i Norge.

MG er nå eid av industrigiganten SAIC som har flere merker og blant annet er langt fremme på elektriske biler. De har økt salget kraftig de siste årene Kineserne har store ambisjoner for MG. Det inkluderer også Europa, der de håper at en kjent merkevare skal gi dem et fortrinn sammenlignet med øvrige kinesiske bilprodusenter.

Denne Kina-bilen skulle egentlig vært i Norge for mange år siden

Se video: Sendte kamuflert bil inn i København sentrum