Lydlogg fra Aeroflot-flyet lekket: – Alt er ok

Kommunikasjonen mellom tårnet og pilotene i det forulykkede russiske flyet er lekket i russiske medier.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En transkripsjon av samtalen forut for den fatale ulykken ble publisert av den russiske TV-kanalen REN, og avisen Kommersant onsdag.

Ifølge ABC News har russiske luftfartsmyndigheter bekreftet at transkripsjonen er korrekt.

Lynnedslag

Det som kommer fram der styrker teorien om at pilotfeil er hovedgrunnen til hvordan nødlandingen kunne gå så galt, skriver den amerikanske TV-stasjonen.

Problemene startet da flyet ble truffet av et lynnedslag. Transkripsjonen viser at kapteinen varslet om dette og ba om å få snu:

– «Pan pan, pan pan, pan pan» Ber om å få returnere. 1492 mistet radiokontakt. Flyet brenner i lyn» sier piloten i sin første melding til tårnet.

Selv om piloten bruker ordet «brenner» er det ingenting som tyder på at lynnedslaget skapte noen brannsituasjon om bord. Trolig var dette bare feil bruk av ord, men meldingen om brann gjorde at en rullebane øyeblikkelig ble klarert for nødlanding. «Pan»-signalet er et begrep som varsler om en alvorlig, men ikke kritisk situasjon om bord i flyet.

Det har tidligere kommet fram at flyet fikk problemer med sine elektriske systemer etter lynnedslaget. Radiokontakten kom og gikk, og autopiloten var av. Allikevel mente kapteinen at han hadde situasjonen under kontroll.

Tårnet: – Har dere behov for hjelp?
Pilot: – Nei. For øyeblikket er alt OK. Normalt. Aeroflot 1492.
Tårnet: – Bare problemer med radiokommunikasjon. Har jeg forstått deg rett?
Pilot: – Kommunikasjonen og tap av flyets automatiske systemer
Tårnet: – Mottatt

Pilotene og tårnet var i videre kontakt. Tårnet ga instruksjoner og piloten sa han ville landet med flyets ILS-system, ikke en visuell landing. ILS-systemet legger flyets ønskede bane og fart inn mot rullebanen, og piloten kan justere dette etter hvert under innflyvningen.

Spratt opp og tok fyr

Det var selve nødlandingen som gikk galt. Flyet traff bakken hardt og gjorde et byks opp igjen. Deler fra flyet traff motorene som ble antent. Ifølge AP dumpet ikke pilotene drivstoff før de gikk inn for landing, noe som er vanlig for fly som må lande kort tid etter avgang.

Russiske myndigheter gikk allerede dagen etter ut med tre teorier for hva som forårsaket ulykken: Uerfrne piloter, tekniske problemer eller dårlig vær. Tirsdag gikk avisen Kommersant ut og sa at hovedteorien til etterforskerne er at pilotene gjorde en rekke feil.

Den første feilen var å ta av i dårlig vær. Den andre feilen var å gå inn for landing uten å enten brenne av, eller dumpe drivstoff. Et fly som er fullt av drivstoff kan være svært tungt, og det kan ha forårsaket bykset på rullebanen.

41 døde

Det var 78 personer om bord i Aeroflot flyet som skulle fra Moskva til Murmansk søndag. 41 personer omkom, blant dem flere barn.

Trafikkontrolløren i Tårnet er også under gransking for å ha iverksatt tiltak for sent. Ifølge loggtranskripsjonen, varslet vedkommende brannvesenet på flyplassen i det flyet kom inn for landing. Det tok derfor tid før slukningsarbeidet kom i gang.