Dette betyr fly-kodene

INTERNASJONALT SYSTEM: Flyselskapene tildeles koder av organisasjonen IATA. Her studerer flypassasjerer informasjonstavla på Oslo lufthavn under SAS-streiken i slutten av april. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
INTERNASJONALT SYSTEM: Flyselskapene tildeles koder av organisasjonen IATA. Her studerer flypassasjerer informasjonstavla på Oslo lufthavn under SAS-streiken i slutten av april. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Har du noen gang lurt på hvorfor Norwegian-flyvningen din har en kode som begynner med bokstavene DY?

Flyselskapene opererer med en kode som oftest består av to bokstaver. Koden utstedes av den internasjonale luftfartsorganisasjonen IATA.

Tobokstavskodene brukes primært for å identifisere kommersielle flyvninger i forbindelse med reservasjoner, ruter og billettinformasjon, opplyser IATA.

Mange av kodene ligner på flyselskapets navn. At British Airways har koden BA, virker logisk. Det samme kan sies om Lufthansa (LH), Air France (AF), American Airlines (AA) og andre selskaper.

Men så har man også selskapene som stikker seg ut. Blant dem er Norwegian, som har koden DY.

– Denne koden er tilfeldig tildelt av IATA, skriver Astrid Mannion-Gibson i Norwegian når TV 2 spør om selskapet har en forklaring på koden.

De beste kodene gikk først

Verken Norwegian, SAS (SK) eller Widerøe (WF) kan bidra med mye historikk rundt hvorfor deres flyvninger bærer de kodene de gjør.

Informasjonssjef Catharina Solli i Widerøe sjekket med en som har jobbet mer enn 35 år i Widerøe, men kunne ikke svare sikkert på om WF rett og slett betyr «Widerøe's Flyveselskap».

– Men det er naturlig å anta det. Norwegian har DY, som kanskje kan forklares med at øvrige naturlige bokstavkoder var opptatt da de etablerte seg som flyselskap, skriver Solli, og legger til at Widerøe fyller 85 år i år.

– BU (en gang Braathens SAFE) er i dag Compagnie Africaine D'Aviation, fortsetter Solli.

BU: Braathens-flyvningene hadde i sin tid koden BU. I dag tilhører bokstavkombinasjonen et afrikansk selskap. (NTB-foto: Morten Holm)
BU: Braathens-flyvningene hadde i sin tid koden BU. I dag tilhører bokstavkombinasjonen et afrikansk selskap. (NTB-foto: Morten Holm)

Bruker tall

Flyger og flyekspert Per Julius Helweg kan bekrefte at Solli har helt rett.

– Det er så enkelt som at de selskapene som har operert lengst, har forutsigbare koder siden det var så få om beinet da de ble tildelt, sier Helweg.

– IATA-kodene har sin opprinnelse på 1950-tallet. SAS fikk i sin tid SK, som var relativt nærliggende, men da Norwegian kom, var det ikke så mange koder igjen. De nyeste selskapene får gjerne et tall med i kombinasjonen, sier Helweg.

Norwegian-passasjerer kan også oppleve at deres flyvning ikke heter DY, men D8. Det betyr at flyvningen opereres av Norwegians datterselskap Norwegian Air International. De ulike selskapene har ulike sertifikater og får tildelt ulike koder.

Kalliopi Lazari, informasjonsmedarbeider hos IATA, skriver i en epost til TV 2 at flyselskaper har anledning til å søke om å få en bestemt bokstavkode.

– Ofte vil et flyselskap be om en kode som enkelt kan assosieres med selskapets navn, men dette er ikke alltid mulig siden det er et begrenset antall tobokstavskoder tilgjengelig. Straks en kode er tildelt, blir det permanent og kan ikke endres, opplyser Lazari.

Icelandair har FI

Om man beveger seg ut av landet og til Finlands nasjonale flyselskap, vil man oppdage at Finnairs flyvninger heter ikke FI, men derimot AY. Forklaringen på det er at Finnair ble etablert som Aero O/Y. AY står for Aero Yhtiö, der «yhtiö» betyr «selskap».

IKKE FI: Finnair er et tradisjonsrikt selskap, men har bokstavkombinasjonen AY etter selskapets opprinnelige navn.
IKKE FI: Finnair er et tradisjonsrikt selskap, men har bokstavkombinasjonen AY etter selskapets opprinnelige navn. Foto: Airbus/DOUMENJOU Alexandre - MasterFilm

Det er et annet flyselskap som har koden FI, nemlig Icelandair. Dette gir mening fordi flyselskapet fikk navnet Flugfélag Íslands i 1940. I 1973 fusjonerte Flugfélag og et annet islandsk flyselskap, Loftleidir. Det nye selskapet fikk navnet Flugleidir. I 1979 ble selskapet relansert som Icelandair.

OK i Tsjekkia

Tsjekkias nasjonale flyselskap Czech Airlines bærer koden OK. Selv om dette kan synes å ha lite å gjøre med navnet på flyselskapet, har det også en logisk forklaring.

I 1927 ble hvert land tildelt radiokoder, skriver nettstedet Travel Update. Tsjekkoslovakia ble tildelt bokstavene OK. Dette ble også koden for det nasjonale flyselskapet, og er også landskoden for fly som er registrert i Tsjekkia.

Sovjetunionen har ikke eksistert som land siden 1991, men navnet lever videre i form av bokstavkombinasjonen til Aeroflots flyvninger. SU står nemlig for Sovjetunionen, ifølge nettstedet View from the wing.

PS! Flyselskapene har også en kode på tre bokstaver. Denne koden utstedes av luftfartsorganisasjonen ICAO.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook