– Jeg tror nok det var noen tyskere som sov temmelig dårlig i natt. Snø og glatte veier er ikke det du ønsker deg når du inviterer til den aller første testkjøringen av en ny bil. Jeg er ganske sikker på at de hadde en container med vinterdekk i bakhånd også. Tyskere er jo kjent som grundige folk. Men heldigvis for dem ble det ikke nødvendig å skifte dekk i siste liten på en masse testbiler, forteller Brooms bilekspert Benny Christensen.

En viktig del av jobben hans er å teste helt nye biler. Som regel skjer det et godt stykke unna Norge.

Tyskland, Frankrike og Spania er de mest vanlige landene for dette. Men i dag er han på billansering bare en kort tur hjemmefra. Den nye Mercedes-elbilen EQC presenteres nemlig for presse fra hele verden, her i Norge. Og startskuddet gikk i dag.

Flyr inn nye hver dag

– Jeg startet dagen med å reise opp til Gardermoen, der Mercedes har rigget til et skikkelig mottak. De har leid noe sånt som 1.000 kvadratmeter der. Alt fra en lounge der journalistene blir tatt imot, får en kaffekopp og blir briefet, til et stort areal der bilene vaskes, shines og lades opp. 25 personer er hyret inn for å vaske og stelle biler. Og de har det nok i perioder ganske hektisk. Hver dag flyr det inn en ny pulje med journalister, mens en annen forlater Norge og reiser hjem, forteller Benny.

Biljournalistene kommer i tolv puljer, bestående av 36 personer hver. I tillegg skal en gruppe på 60 Mercedes-Benz-ambassadører få teste bilen og oppleve Norge på nasjonaldagen.

Stoppet produksjonen av to norske bestselgere

En gjeng biljournalister har akkurat landet på Gardermoen,nå skal de straks få EQC-nøklene og så kjøre avgårde.
En gjeng biljournalister har akkurat landet på Gardermoen,nå skal de straks få EQC-nøklene og så kjøre avgårde.

Null grader og snø

– Dette er fantastisk Norges-reklame. Mange kommer nok også til å synes Norge er ganske så eksotisk som elbil-land. Her er vi veldig langt fremme. For den norske importøren er det naturligvis en solid fjær i hatten å få et slikt arrangement til landet. Det er imponerende dimensjoner over en slik lansering. Planleggingen startet for over ett år siden, en rekke medarbeidere har vært på plass og i gang siden januar, forteller Benny.

– Hvordan har opplegget vært så langt?

– Jo, vi kjørte først fra Gardermoen til Eggemoen flyplass utenfor Hønefoss. Over Sollihøgda var det forresten null grader og snø i veikanten, men det gikk akkurat bra. På Eggemoen har vi fått satt kjøreegenskaper og sikkerhetssystemer på prøve. Blant annet har vi testet de selvkjørende egenskapene til EQC og nødbrems-funksjonen. Der var det ikke mye avstand mellom bilene da vi stoppet, forteller Benny.

Petter møte Mercedes sin el-SUV på gata

Eggemoen byr på flystripe, hvor Mercedes setter bilene på prøve.
Eggemoen byr på flystripe, hvor Mercedes setter bilene på prøve.

Rekkevidde

– Vi har fått sperrefrist på det Mercedes kaller dynamiske kjøreinntrykk, altså hvordan bilen oppleves på veien. Så det må jeg komme tilbake til. Men jeg kan jo si så mye som at den imponerer, både på veien og på banen. Det er helt tydelig at Mercedes har gjort jobben skikkelig når de nå starter på en gigantisk elektriske satsing. EQC er første ute, i løpet av de neste årene får den følge av en rekke elbiler og øvrige biler med elektrifiserte drivlinjer, forteller Benny.

Daimler-konsernet skal investere 100 milliarder kroner i sin EQ-offensiv, frem mot 2022.130 elektrifiserte modeller i alle segmenter vil være på plass i samme tidsintervall, hvorav 10 helelektriske. Fra EQC-lanseringen vil det lanseres en ny EQ-modell hver 6-9 måned.

Det vi vet om EQC så langt er at den får en rekkevidde på inntil 417 kilometer, etter den nye og mer realistiske målemetoden WLTP.

LES MER: Her var vi på avdukingen av EQC – i Stockholm

EQC er en fullverdig familie-SUV – og den er først ut i den store elbilsatsingen fra Mercedes.
EQC er en fullverdig familie-SUV – og den er først ut i den store elbilsatsingen fra Mercedes.

Prisen er klar

Mercedes har nå også gått ut med pris på bilen. EQC starter på 607.000 kroner. Det betyr at Mercedes her legger seg et stykke under de to bilene den er direkte sammenlignbar med, nemlig Jaguar I-Pace og Audi e-tron.

Jaguaren er den rimeligste av de to. Den har startpris på 639.950 kroner, mens e-tron starter på 641.580 kroner. Nettopp "startpris" er et viktig ord her. De aller, aller fleste som kjøper e-tron eller I-Pace ender på minst 750.000 kroner.

– Dagen i dag er aller første pulje. Men det virker ikke som Mercedes har noen innkjøringsproblemer, alt har gått helt etter programmet. Journalistene i dag kommer forresten fra Norge, Sverige, Finland og Danmark. Mange av oss har opplevd vinterføre før, derfor lot vi oss heller ikke stresse av at det snødde litt, så lenge veien ikke ble glatt.

EQC på rekke og rad. 25 personer er hyret inn for å holde bilene rene, pene og oppladet.
EQC på rekke og rad. 25 personer er hyret inn for å holde bilene rene, pene og oppladet.

På TV i morgen tidlig

Hva skjer nå videre?

– Jo, nå er vi på vei til hotellet i Oslo. Der er det pressekonferanse og videre briefing. Jeg kan vel omtrent se hjem fra rommet mitt, tenker jeg. Så skal jeg tidlig opp i morgen og være gjest på God Morgen, Norge på TV 2. De synes også dette er spennende og vil ha et eget innslag på TV. Og etter det har jeg tenkt å komme bort på kontoret til dere andre. Er ikke det hyggelig?

– Jo, klart – superhyggelig! Men da ønsker jeg deg en god kveld i hovedstaden!

– Takk for det! Og ikke glem å stå opp tidlig og se på God Morgen, Norge!

Norge først i verden med å åpne for bestilling av Mercedes EQC

Se video av nye EQC under: