I FULL FYR: Slik så Aeroflot-flyet som gikk opp i flammer på Sjeremetjevo-flyplassen i Moskva søndag. Flere evakuerte flyet med håndbagasje.
I FULL FYR: Slik så Aeroflot-flyet som gikk opp i flammer på Sjeremetjevo-flyplassen i Moskva søndag. Flere evakuerte flyet med håndbagasje. Foto: Scanpix

Flytragedien: Det fatale valget som kan ha kostet flere titalls mennesker livet

– Folk må lære seg å høre etter, sier flysikkerhetsansvarlig Jo Bjørn Skatval etter at flere passasjerer stormet ut fra flyet i Moskva med håndbagasjen sin.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Du må komme deg ut av flyet, ikke begynne å lete etter håndbagasjen. Folk må lære seg å høre etter.

Det sier Jo Bjørn Skatval, nestleder og flysikkerhetsansvarlig i Norsk Flygerforbund, til TV 2.

Søndag stod et russisk fly i full flyr på flyplassen i Moskva. Minst 41 personer omkom i ulykken.

Under evakueringen av fly, blir passasjerene bedt om å etterlate seg alle eiendeler og komme seg ut hurtigst mulig.

På bilder fra Moskva, ser man derimot en rekke mennesker evakuere flyet med både trillekofferter, PC-vesker og ryggsekker.

– Folk føler at de må ha med seg viktige ting, men det kan forsinke en evakuering og i verste fall føre til at folk omkommer. Du kan bli holdt ansvarlig for dette, sier Skatval.

ADVARER: Jo Bjørn Skatval i Norsk Flygerforbund. Foto: Privat
ADVARER: Jo Bjørn Skatval i Norsk Flygerforbund. Foto: Privat

– Handler folk i panikk og rasker med seg tingene sine uten å tenke seg om?

– Nei, dette er bevisste handlinger. Har man panikk så kommer man seg ut fortest mulig, sier han.

Ut på 90 sekunder

Ifølge Europas felles luftfartforskrift, bør en flybesetning klare å evakuere et fly på 90 sekunder.

Tar det lengre tid, er det stor sannsynlighet for at kabinen blir overtent.

Forfatter og luftfartsskribent Geoffrey Thomas, som har skrevet boka «Airline Ratings» sier at selv om det er for tidlig å si, mener han at det er «ekstremt sannsynlig» at dødstallene etter ulykken i Moskva hadde vært lavere hvis flyet ble evakuert hurtigere.

– I stedet for å komme seg ut av flyet, har det tragisk nok forårsaket... at folk mistet livet, sier han til 7News.

Forsinker og ødelegger

Da et British Airways-fly stod i full brann i Las Vegas i 2015, skjedde det samme.

Flere stormet ut av flyet med håndbagasjen sin.

På bildene fra ulykken ser man flere som kommer gående med PC-bagger og trillekofferter mens flyet står i full brann bak dem.

MED VESKER OG RYGGSEKKER: Passasjerer evakuerer et American Airlines-fly som tok fyr på O'Hare internasjonale lufthavn i Chicago i 2016. Foto: AP
MED VESKER OG RYGGSEKKER: Passasjerer evakuerer et American Airlines-fly som tok fyr på O'Hare internasjonale lufthavn i Chicago i 2016. Foto: AP

Ikke bare kan passasjerer som forsøker å ta med seg tingene sine forsinke evakueringen – evakueringssklien kan bli ødelagt av dem.

– Kofferter med hjul kan ødelegge evakueringssklien, og gjøre dem ubrukelige for andre passasjerer, har pilot Laurie Price tidligere fortalt The Independent.

Og:

– Kofferter i midtgangen kan gjøre en forvirrende situasjon enda verre.

Skal ta 90 sekunder

Brendan O'Neal, som leder British Airline Pilots Association (BALPA), sa også til The Independent at det er livsfarlig å forsøke å få med seg bagasjen.

– Slike handlinger overtrer ikke bare British Airways egne sikkerhetsregler, men også offisielle retningslinjer, sa han.

Da et fly i Dubai måtte evakueres i 2016, var det flere passasjerer som forsøkte å få med seg bagasjen sin. Samtidig ble kabinen fylt med røyk.

– La bagasjen ligge igjen! Hopp! Hopp, hører man en flyvertinne rope i en video som ble publisert i sosiale medier etter ulykken.

Halvparten løp ut med bagasje

I 2016 intervjuet National Transportation Safety Board 36 flyverter etter evakueringer.

De fortalte at omtrent halvparten av passasjerene som ble evakuert hadde med seg håndbagasjen sin ut – og at mange forsøkte å løpe inn igjen i flyet for å hente tingene sine.

Etter Dubai-ulykken i 2016, fortalte kabinkonsulent og sikkerhetsekspert Sue Rice ABC at det er flere og flere passasjerer som tar med seg bagasjen sin og dermed risikerer livet til seg selv og andre.

– Trenden de siste årene med at passasjerer i livsfare tar med seg sin egen bagasje, er et av de største dilemmaene kabinbesetningen og flyselskap har hatt på en god stund, sa hun.