En godt kamuflert testbil har vakt oppsikt i Norge de siste månedene. Vi i Broom har fått en rekke bilder av bilen, som har blitt knipset flere steder.

Det spesielle her er at bilen tilsynelatende har vært i Norge i lengre tid. Det er uvanlig for biler som dette.

Under kamuflasjen skjuler det seg en elbil, nærmere bestemt en MG.

Vi har tidligere hatt bilder av bilen tatt i Oslo og i Sarpsborg. Nå har vi fått flere, fra E6 sør for Oslo og fra Larvik.

Gikk konkurs

Svenn-Erik Edlund (46) kom over den sistnevnte sted:

– Bilen sto ved Circle K i Ringalskogen industriområde. Det ligger ved E18, litt utenfor Larvik, forteller Svenn-Erik.

– Var det vanskelig å få tatt bilder av den?

– Nei, den sto til lading, uten noe tilsyn. Jeg så heller ikke noen testsjåfører i nærheten. Jeg tenkte først at det kunne være Nissan eller Peugeot, forteller Svenn-Erik som til daglig kjører en Nissan Qasqai +2.

Men dette er altså hverken Nissan eller Peugeot. Vi snakker "nye" MG, som etter at Rover-konsernet i England gikk konkurs, har havnet på kinesiske hender.

– Derfor gikk Rover konkurs

Her står testbilen på en ladstasjon utenfor Larvik. Foto: Svenn-Erik Edlund.
Her står testbilen på en ladstasjon utenfor Larvik. Foto: Svenn-Erik Edlund.

Norske aktører i dialog

Hva gjør så bilen i Norge? Her er det nærliggende å tenke at det jobbes med å starte import av MG til vårt land. Slik sett er naturligvis elbil en perfekt start. Det er et stort sug i markedet etter biler som dette.

Per Morten Merg er daglig leder i Bilbransje24.no. Han er en av dem som kjenner den norske bilbransjen aller best. Merg sier dette om mulighetene for import:

– Vi er kjent med at norske aktører har vært i dialog med MG, som nå eies av den kinesiske bilprodusenten SAIC, med tanke på distribusjon i Norge. Det er mye som skal falle på plass før det kan skje, og vi vet ikke hvor langt en slik prosess eventuelt har kommet.

Per Morten Merg er daglig leder i Bilbransje24.no.
Per Morten Merg er daglig leder i Bilbransje24.no.

MG-klassiker ble solgt for småpenger

Flere Kina-merker er på vei

– Er det sannsynlig at elbilbølgen vil føre til at nye bilmerker lanseres i Norge de kommende årene?

– Det er faktisk nylig lansert et kinesisk bilmerke i Norge. Suzuki- og Isuzu-importør RSA har startet import av elektriske varebiler fra Maxus. Dette merket eies også av SAIC, som ligger langt framme i produksjon av elbiler, under flere merkenavn. Flere kinesiske produsenter er allerede på vei til Europa og Norge. For eksempel skal Geely om bare noen måneder lansere Volvos søstermerke Lynk & Co og representanter for Byton har allerede vært på «frierferd» for sin introduksjon, forteller Merg.

Han legger til:

– Flere norske bilimportører og andre aktører i det norske bilmarkedet har de siste årene vært på hyppige besøk i Kina, for å oppdatere seg og se på mulighetene for import. De kan velge i et «hav» av produsenter med enda flere bilmerker, men langt fra alle er i realiteten aktuelle. Jeg er likevel overbevist om at resultatet av denne aktiviteten om ikke lenge vil gi norske bilkunder flere bilmerker å velge blant.

Nytt bilmerke: Norge får verdens første butikk

Eksotisk testbil knipset på E6 sør for Oslo, MG eZS er den første elbilen fra kinesisk-eide MG. Foto: Privat.
Eksotisk testbil knipset på E6 sør for Oslo, MG eZS er den første elbilen fra kinesisk-eide MG. Foto: Privat.

Enklere å lage elbiler

– Hva med kundene, er det grunn til å tro at norske bilkjøpere vil være skeptisk til biler som er laget i Kina?

– Vi vet jo hva som skjedde da japanske og etter hvert koreanske biler begynte å komme til Norge. De er nå dominerende i det norske markedet. I dag aksepterer vi nye aktører enda raskere og det har det liten betydning hvor bilene lages og hvem som eier produsenten. Norske bilkjøpere er mindre merkelojale enn noen gang. Ser bilen ser bra ut, oppleves solid og ikke minst har god rekkevidde, har mye allerede falt på plass.

– Elektriske biler er langt mindre komplekse å produsere og forspranget som europeiske produsenter har på fossil motorteknologi er «nullstilt». Det gjenstår fortsatt litt på sikkerhet, men med dette i orden er det ingen grunn til at disse bilene ikke skal bli akseptert i det norske markedet, avslutter Bilbransje24-sjefen.

Dette bilmerket har du neppe hørt om

Her står MG-en til lading i Sarpsborg. Foto: Jan Petter Dahl.
Her står MG-en til lading i Sarpsborg. Foto: Jan Petter Dahl.

Rekkevidde på 300 kilometer

MGs første elbil er som bildene viser en crossover. Den bærer navnet eZs og ble først avduket i Kina i fjor. Den er allerede i salg der, så bilen som nå er i Norge er sannsynligvis den europeiske versjonen. Det er ikke overraskende at MG gjør en del endringer her, for å tilpasse den vår del av verden.

Storbritannia og Irland er viktige markeder for MG allerede. Der skal eZs komme i salg allerede i høst. Så er det nok gode muligheter for at andre markeder kommer til.

eZs skal ha en elektrisk rekkevidde på rundt 300 kilometer, etter den nye og strengere WLTP-målemetoden. Den kan hurtiglades til 80 prosent på en halv time.

En viktig del av MGs strategi i Europa er svært konkurransedyktige priser. Det er derfor gode muligheter for at dette blir en av de rimeligste elbilene på markedet.

Det gjør den naturligvis ikke mindre interessant for det norske markedet.

LES MER: En liten detalj avslørte testbilen på Oslo-besøk

Se video under: Her tester de litt av en drømmebil