I dag starter den internasjonale lanseringen av nye Mercedes EQC, i Norge. Flere hundre journalister fra en rekke land skal i tiden fremover flys inn for å teste bilen på norske veier.

At en slik lansering legges til Norge er svært uvanlig. Men det sier mye om vår posisjon som elbil-land.

Flere tusen norske kunder har reservert EQC i god tid før den kom til landet. Nå er det klart at utleveringene av bilene skal starte i fjerde kvartal 2019. Det er noe senere enn mange har antatt.

Legger seg under i pris

Mercedes har nå også gått ut med pris på bilen. EQC starter på 607.000 kroner. Det betyr at Mercedes her legger seg et stykke under de to bilene den er direkte sammenlignbar med, nemlig Jaguar I-Pace og Audi e-tron.

Jaguaren er den rimeligste av de to. Den har startpris på 639.950 kroner, mens e-tron starter på 641.580 kroner. Nettopp "startpris" er et viktig ord her. De aller, aller fleste som kjøper e-tron eller I-Pace ender på minst 750.000 kroner.

På premiumbiler som dette kan du legge til svært mye ekstrautstyr. Alt er nok ikke like nødvendig, men endel av det må du ha hvis bilen skal være kurant å selge igjen om noen år.

Stoppet produksjonen av to norske bestselgere

Slik ser det ut inne i EQC, klassisk Mercedes-dashbord med høy materialkvalitet.
Slik ser det ut inne i EQC, klassisk Mercedes-dashbord med høy materialkvalitet.

Utstyr for 70.000 kroner "inkludert"

I Norge leveres EQC med en utstyrsliste som importøren priser til 70.0000 kroner, som standard. Dette inneholder blant annet 4MATIC firehjulsdrift, multimediesystemet MBUX med stemmestyringen «Hey, Mercedes», MULITIBEAM LED med 84 individuelt justerbare dioder, heldigital cockpit med 2 x 10,25″ display, elelektriske forseter inkludert korsryggstøtte, EASY-PACK elektrisk bakluke, aktiv parkeringsassistent, ryggekamera, akustiske ruter med ekstra isolering og lyddemping, varmeseter foran og automatisk nødbrems

– Avhengig av kundenes egne ønsker om ytterligere ekstrautstyr antar vi at de fleste bilene vil koste mellom 680.000 og 720.000 kroner. Noen antakelig litt under, andre litt over, men det viktigste er valgfriheten allerede fra salgsstart, sier Kjetil Myhre som er konserndirektør i Mercedes-Benz personbil hos importøren Bertel O. Steen.

Petter møte Mercedes sin el-SUV på gata

EQC blir en svært viktig bil for Mercedes i Norge, de første kundene får bilene sine mot slutten av året.
EQC blir en svært viktig bil for Mercedes i Norge, de første kundene får bilene sine mot slutten av året.

130 elektrifiserte modeller

EQC er første bil ut i en stor elektrisk satsing. Daimler-konsernet skal investere 100 milliarder kroner i sin EQ-offensiv, frem mot 2022.

130 elektrifiserte modeller i alle segmenter vil være på plass i samme tidsintervall, hvorav 10 helelektriske. Fra EQC-lanseringen vil det lanseres en ny EQ-modell hver 6-9 måned.

Det vi vet om EQC så langt er at den får en rekkevidde på inntil 417 kilometer, etter den nye og mer realistiske målemetoden WLTP.

LES MER: Her var vi på avdukingen av EQC – i Stockholm

EQC ligger an til å bli en storselger i Norge. Vi var også det første markedet som åpnet for bestillinger av bilen.
EQC ligger an til å bli en storselger i Norge. Vi var også det første markedet som åpnet for bestillinger av bilen.

Norges-reklame

Batterikapasiteten er på 80 kW/t. To elektriske motorer, en på hver aksel, sørger for permanent og 100 prosent variabel firehjulsdrift. EQC har 408 hestekrefter med et dreiemoment på 760 Nm. Det gjør at 0-100 km/t går på 5,1 sekunder. Og viktig for mange norske kunder: EQC kan også trekke henger på inntil 1.800 kilo.

Bjørn Maarud er konsernsjef i Bertel O. Steen som importerer Mercedes-Benz til Norge..
Bjørn Maarud er konsernsjef i Bertel O. Steen som importerer Mercedes-Benz til Norge..

Den første testkjøringen av EQC skal for øvrig gjøres i 12 puljer, bestående av 36 personer hver. I tillegg skal en gruppe på 60 Mercedes-Benz-ambassadører få teste bilen og oppleve Norge på nasjonaldagen.

– Norge fører en politikk som har medført at andelen elbiler i personbilmarkedet er langt høyere enn i andre markeder. Dette vet Daimler godt, og vi er svært glade for at Mercedes-Benz har lagt lanseringen av denne viktige bilmodellen til Oslo. Vi er stolte over å kunne vise frem Norge og Østlandet på denne vakre tiden av året, sier en stolt konsernsjef i Bertel O. Steen, Bjørn Maarud.

Norge først i verden med å åpne for bestilling av Mercedes EQC

Se video av nye EQC under: