Klokken 17.50 fikk politiet en melding om at det brant i en russevan på E136 ved Rauma.

– Det var en av de åtte personene i russebussen som oppdaget brannen og varslet oss. Vi sendte en patrulje til stedet fra Åndalsnes, sier operasjonsleder John Bratland i Møre og Romsdal politidistrikt.

Før nødetatene rakk å komme frem, hadde russen tatt saken i egne hender.

– Russen hadde et brannslukningsapparat i bilen og begynte å slukke brannen. Da vi kom frem var flammene så godt som slukket, sier operasjonslederen.

E136: Russevanen stod på veiskulderen slik at trafikken kunne fortsette som normalt under hendelsen. Foto: Arne Rovick/TV 2
E136: Russevanen stod på veiskulderen slik at trafikken kunne fortsette som normalt under hendelsen. Foto: Arne Rovick/TV 2

At russen hadde tatt forebyggende grep ved å ta med seg et brannslukningsapparat i vanen, høster ros hos nødetatene.

– Det er kjempebra at de hadde apparatet med seg og kunne begynne å slukke. Brannen var jo helt slukket når brannvesenet kom frem, så de hadde helt klart gjort en god jobb, sier vakthavende Tor Ivar Sjåstad i Møre og Romsdal 110-sentralen.

Ifølge Statens vegvesen er det påbudt med brannslukningsapparat både i russebuss og i russevan. Se faktaboks for å finne ut hvilken brannslukker din buss må ha.

Brannslukningsutstyr i buss og van

  • I buss med inntil 22 sitteplasser i tillegg til førersetet er det krav om minst én håndslokker med minimum 2 kg pulver.
  • I buss med over 22 sitteplasser i tillegg til førersetet, skal det være minst en håndslokker med minimum 6 kg pulver.
  • Har dere campingbil som russebil, er det krav om minst én håndslokker med minimum 2 kg pulver.

Kilde: Statens vegvesen

Brannen hadde oppstått i et batteri som drev stereoanlegget. Hverken personer eller van ble skadd i hendelsen.

– Bilen var i kjørbar stand, så de vil nok fortsette kvelden, de, sier operasjonsleder Bratland.