– Jeg var på lørdagshandel på Amfi Borg i Sarpsborg, da jeg fikk øye på noe spennende på ladestasjonen utenfor. Her var det naturligvis bare én ting å gjøre: Ta bilder, sier Jan Petter Dahl (47).

Han er til daglig PR- og mediesjef i TV 2 og har mange år bak seg som journalist og fotograf. Jan Petter er også en bilinteressert mann, og han sperret opp øynene da han fikk se den godt kamuflerte testbilen.

– Den sto til lading, og jeg kunne ikke se noen testsjåfører i nærheten. Det er jo ganske mange elektriske crossovere/små SUV-er etter hvert, så jeg klarte ikke med en gang å se hvilket merke det er. Derfor gikk jeg helt inntil og kikket inn i bilen. Da ble den kjapt avslørt av den store logoen på rattet. Dette er med all tydelighet en MG, forteller Jan Petter.

Populært sted for biltestere

Denne bilen har vært i Norge en god stund nå, og vi i Broom har også tidligere hatt bilder av den. Men ikke så gode som de Jan Petter sikret seg.

– Dette er jo et offentlig sted, så da er det fritt frem for å ta bilder. Dere i Broom har forresten hatt bilder av kamuflerte biler på akkurat denne ladestasjonen tidligere også. Det er tydeligvis et populært sted for biltestere! Jeg var inne på senteret i 20 minutters tid. Da jeg kom ut igjen, var den kamuflerte bilen borte, forteller Jan Petter.

Her er en elbil som skiller seg ut på ladestasjonen! MG eZS er på test i Norge. Foto: Jan Petter Dahl.
Her er en elbil som skiller seg ut på ladestasjonen! MG eZS er på test i Norge. Foto: Jan Petter Dahl.

Comeback etter konkursen

MG er nok et navn de fleste bilinteresserte forbinder med klassiske, engelske sportsbiler. Modeller som MG A og MG B har forlengst blitt klassikere, og det er biler som er elsket av entusiaster verden over.

Jan Petter Dahl sikret seg en skikkelig bilde-scoop i Sarpsborg. Foto: TV 2.
Jan Petter Dahl sikret seg en skikkelig bilde-scoop i Sarpsborg. Foto: TV 2.

Senere ble MG "degradert" til å være spesialversjoner av Rover-modeller.

Og da Rover gikk konkurs i 2005, etter en lang og turbulent periode for selskapet, var det også foreløpig slutt for MG. Merket havnet til slutt i Kina.

Der er de eid av Shanghai Automotive Industry Corporation (SAIC).

Kineserne har store ambisjoner for MG. Det inkluderer også Europa, der de håper at en kjent merkevare skal gi dem et fortrinn sammenlignet med øvrige kinesiske bilprodusenter.

– Derfor gikk Rover konkurs

MG gikk konkurs sammen med Rover tilbake i 2005. Men nå er comebacket godt i gang. Foto: Jan Petter Dahl.
MG gikk konkurs sammen med Rover tilbake i 2005. Men nå er comebacket godt i gang. Foto: Jan Petter Dahl.

Kommer den til Norge?

Bilen Jan Petter har tatt bilder av er MGs første elbil. Den er en crossover, bærer navnet eZS, og ble først avduket i Kina i fjor. Den er allerede i salg der, så bilen som nå har vært i Norge er sannsynligvis den europeiske versjonen. Det er ikke overraskende at MG gjør en del endringer her, for å tilpasse den vår del av verden.

Storbritannia og Irland er viktige markeder for MG allerede. Der skal eZs komme i salg allerede i høst. Så er det nok gode muligheter for at andre markeder kommer til.

Her er det også nærliggende å tenke Norge. MG har ingen norsk importør, men det vil ikke overraske oss om det jobbes med den saken.

MG-klassiker ble solgt for småpenger

En av de rimeligste elbilene

eZs skal ha en elektrisk rekkevidde på rundt 300 kilometer, etter den nye og strengere WLTP-målemetoden. Den kan hurtiglades til 80 prosent på en halv time.

En viktig del av MGs strategi i Europa er svært konkurransedyktige priser. Det er derfor gode muligheter for at dette blir en av de rimeligste elbilene på markedet.

Det gjør den naturligvis ikke mindre interessant for det norske markedet.

Testbilen er registrert i Luxembourg, legg merke til bokstavkombinasjonen. Den er ikke tilfeldig! Foto: Jan Petter Dahl.
Testbilen er registrert i Luxembourg, legg merke til bokstavkombinasjonen. Den er ikke tilfeldig! Foto: Jan Petter Dahl.

Skal ha elbil neste gang

Tilbake til Jan Petter: Han kjører en dag en fullutstyrt Skoda Superb, men i likhet med veldig mange andre nordmenn snuser han på elbil.

– Ja, jeg regner med at min neste bil blir elektrisk. Jeg er veldig fornøyd med Skodaen jeg har i dag, den er virkelig mye bil for pengene. Derfor er jeg veldig spent på Skodas kommende elbil, Vision.

– Jeg fly-pendler til Bergen og har derfor veldig mange turer mellom Sarpsborg og Gardermoen. Det er en forutsetning for meg at bilen klarer den distansen tur-retur uten å måtte lades, også på vinteren. Så det blir spennende å se hva Skoda kommer opp med av rekkevidde her, avslutter Jan Petter.

Denne Kina-bilen skulle egentlig vært i Norge for mange år siden

Se video: Her er en annen som står og lader i Norge