Når Mercedes straks skal lansere første bil i en stor elbil-satsing, skjer det i Norge.

Mandag til uken går nemlig startskuddet for verdenslanseringen av den nye og elektriske SUV-en EQC. Flere hundre journalister fra en rekke land flys inn for å teste bilen på norske veier.

Det betyr en stor logistikkoperasjon, med en rekke biler og et betydelig apparat rundt.

Og de første bilene er tydeligvis allerede på plass. Fredag morgen fikk nemlig en våken Broom-leser øye på en sort Mercedes EQC, parkert oppe på et fortau i Oslo sentrum. To personer var i full aktivitet rundt bilen:

Helt ukamuflert

– De tok bilder av den, med stillkamera og solskjerm/reflektor. Det kunne kanskje se ut som det var til reklamebruk. De to snakket tysk seg i mellom, forteller vår tipser.

At det er nye EQC er ikke vanskelig å se. Bilen er helt uten kamuflasje. Den har også et svært passende registreringsnummer: Nemlig S for Stuttgart, og så bokstavene EQ. Tyskere gjør som kjent ikke ting halvveis!

EQC er altså først ut i en stor elektrisk satsing. Daimler-konsernet skal investere 100 milliarder kroner i sin EQ-offensiv, frem mot 2022.

130 elektrifiserte modeller i alle segmenter vil være på plass i samme tidsintervall, hvorav 10 helelektriske. Fra EQC-lanseringen vil det lanseres en ny EQ-modell hver 6-9 måned.

Stoppet produksjonen av to norske bestselgere

EQC er en SUV på størrelse med dagens GLC fra Mercedes. Og den er først ut i en stor elbilsatsing fra konsernet. Foto: Privat.
EQC er en SUV på størrelse med dagens GLC fra Mercedes. Og den er først ut i en stor elbilsatsing fra konsernet. Foto: Privat.

Tøff konkurrent

Det vi vet om EQC så langt er at den får en rekkevidde på inntil 417 kilometer, etter den nye og mer realistiske målemetoden WLTP. I elbil-landet Norge har interessen for bilen naturligvis vært stor. Flere tusen norske kunder har reservert bilen allerede.

Batterikapasiteten er på 80 kW/t. To elektriske motorer, en på hver aksel, sørger for permanent og 100 prosent variabel firehjulsdrift. EQC har 408 hestekrefter med et dreiemoment på 760 Nm. Det gjør at 0-100 km/t går på 5,1 sekunder. Og viktig for mange norske kunder: EQC kan også trekke henger på inntil 1.800 kilo.

Her hjemme går EQC rett i konkurranse med biler som Tesla Model X, Jaguar I-Pace og Audi e-tron. Og som for elbiler flest: Det store spørsmålet er om det blir ventelister, eller om importøren klarer å få nok biler til å dekke etterspørselen:

Norge først i verden med å åpne for bestilling av Mercedes EQC

Legg merke til skiltet, bokstavvalget er IKKE tilfeldig. Foto: Privat.
Legg merke til skiltet, bokstavvalget er IKKE tilfeldig. Foto: Privat.

Unikt elbil-marked

– Vi forventer å ha prisene klare i andre kvartal i år, med planlagt lansering til sommeren. I mellomtiden kan vi forsikre alle potensielle kunder om at vi gjør alt i vår makt for å sikre Norge så mange biler som mulig, har den norske Mercedes-sjefen Kjetil Myhre tidligere uttalt.

At så store og viktige lanseringer som dette gjøres i Norge er svært uvanlig. Når Daimler, som er produsenten av Mercedes-Benz, har valgt å legge pressekjøringen til Oslo, skyldes det selvfølgelig det unike elbilmarkedet i Norge. I årets første kvartal sto elbiler for nærmere 50 prosent av nye, registrerte biler i det norske personbilmarkedet.

I tillegg er Oslo kåret til europeisk miljøhovedstad i 2019. En av grunnene til det, er nettopp den store andelen private elektriske og ladbare hybridbiler i byen.

Petter møte Mercedes sin el-SUV på gata

Slik ser det ut inne i EQC, klassisk Mercedes-dashbord med høy materialkvalitet.
Slik ser det ut inne i EQC, klassisk Mercedes-dashbord med høy materialkvalitet.

Kommer i 12 puljer

– Norge fører en politikk som har medført at andelen elbiler i personbilmarkedet er langt høyere enn i andre markeder. Dette vet Daimler godt, og vi er svært glade for at Mercedes-Benz har lagt lanseringen av denne viktige bilmodellen til Oslo. Vi er stolte over å kunne vise frem Norge og Østlandet på denne vakre tiden av året, sier en stolt konsernsjef i Bertel O. Steen, Bjørn Maarud.

Bjørn Maarud er konsernsjef i Bertel O. Steen som importerer Mercedes-Benz til Norge..
Bjørn Maarud er konsernsjef i Bertel O. Steen som importerer Mercedes-Benz til Norge..

Importøren opplyser at journalistene kommer i tolv puljer bestående av 36 personer. I tillegg skal en gruppe på 60 Mercedes-Benz-ambassadører få teste bilen og oppleve Norge på nasjonaldagen.

Norges-reklame!

Programmet starter på Gardermoen med en introduksjon av nye EQC. Deretter går turen til Eggemoen Flyplass der kjøreegenskaper og sikkerhetssystemer blir satt på prøve. Dag én ender opp i Oslo sentrum, der eksperter og journalister får anledning til å diskutere den elektriske fremtiden.

Neste morgen vil kjøreturen innebære muligheter til å se alt fra Operaen i Bjørvika, til skianlegget på Holmenkollen. Arrangementet avsluttes på bærekraftig vis med flytog tilbake til Gardermoen før inntrykkene skal konverteres til ord og bilder.

Med andre ord: Her ligger det an til litt av en Norges-reklame!

LES MER: Her var vi på avdukingen av EQC – i Stockholm

EQC ligger an til å bli en storselger i Norge. Vi var også det første markedet som åpnet for bestillinger av bilen.
EQC ligger an til å bli en storselger i Norge. Vi var også det første markedet som åpnet for bestillinger av bilen.

Se video: Her ser vi nærmere på nye EQC