El-sykkel i full fyr – nabo knuste vinduet og slukket brannen

Brannen oppstod da el-sykkelen stod inne til lading, melder Innlandet politidistrikt.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En huseier på Galterud utenfor Kongsvinger fikk en alarmerende beskjed torsdag ettermiddag.

Vaktselskapet fortalte at brannalarmen hadde gått hjemme hos han og at overvåkningskameraet viste at el-sykkelen hans som stod til lading inne i huset, stod i brann.

– Det var mye røyk og åpne flammer. Huseieren ble raskt varslet, men var ikke hjemme. Han kontaktet derfor en nabo som knuste ruta til huset og kom seg inn, slik at han kunne begynne å slukke brannen, sier operasjonsleder Atle B. von Obsfelder i Innlandet politidistrikt.

Naboen fikk slukket det meste av brannen ved hjelp av et brannslukningsapparat. Brannvesent og politiet bistod kort tid etter på stedet.

– Naboen fikk i seg en del røyk og fikk oksygen av brannvesenet på stedet. Han har blitt kjørt til legevakten for sjekk, sier operasjonslederen.

En rask nabo og et årvåkent vaktselskap gjorde at eieren kom fra brannen uten store materielle skader.

Bedre føre-var

Selv om flere lignende tilfeller har vært meldt, mener Norsk brannvernforening at lading av batteri til elsykkel heldigvis sjeldent fører til brann.

– Likevel er det viktig å huske at alle innretninger utstyrt med ladbare batterier kan være potensielle brannkilder, opplyser brigadesjef Knut Halvorsen i OBRE i artikkelen.

Han peker på produksjonsfeil ved batterier som mulig årsak til at det oppstår brann ved lading av elsykler.

Selv om det sjelden oppstår brann ved lading av elektriske innretninger, kan det ifølge Søtorp være fornuftig av brukerne å følge et føre-var-prinsipp.

– Lading bør skje på steder uten brennbart materiale i umiddelbar nærhet og i rom utstyrt med røykvarsler. Det er ikke tilrådelig å lade når man sover eller dersom ingen er tilstede i boligen, påpeker Søtorp.

Slik lader du trygt

Dinside har lagd en oversikt over hvordan man kan lade el-sykkelen trygt, i samarbeid med Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB).

Ifølge nettstedet er første bud at man bør man ligge unna umerkede batterier. Produsentens navn, typenummer og CE-merke bør være synlig merket.

– Vårt inntrykk er at produkter som mangler referanse til produsent er av en annen kvalitet enn de produkter som har produsent navn og/eller logo på produktene, sier avdelingsdirektør Anne Rygh Pedersen i Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) til nettstedet.

Bud nummer to er å unngå å lade sykkelen når du sover eller ikke er hjemme. Om uhellet først skulle være ute kan det få langt alvorligere følger om eier ikke er våken eller hjemme.

  • Ikke bruk uoriginale ladere, bruk utstyret som følger med.
  • Ikke lad i garasjen om vinteren. El-sykler tåler ikke store temperaturforskjeller.
  • Lad på brannsikkert underlag som for eksempel en glassplate eller metallplate.
  • Ikke lad batteri med smuss og fukt rundt kontaktene. Det kan føre til kortslutning.
  • Ikke frakt sykkelen i bil med batteriet på. Løsner det kan det bli skadet og i verste fall treffe andre trafikanter. Vibrasjonene på taket eller på et sykkelstativ bakpå er uansett ikke bra for batteriet.

Kilde: Dinside

Nettstedet fraråder også mot å bruke batterier som har blitt utsatt for støt eller skader fordi det kan bli ustabil og dermed utgjøre en fare både ved lading og for seg selv.