TILBAKE PÅ VINGENE: SAS-streiken er over torsdag kveld.
TILBAKE PÅ VINGENE: SAS-streiken er over torsdag kveld. Foto: Paul Hanna

SAS-streiken er over – dette har de blitt enige om

Etter en sju dager lang streik og tusenvis av kansellerte avganger, er SAS og pilotene enige om å få flyene på vingene igjen.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

SAS-streiken er over etter at partene har forhandlet siden klokken 11 onsdag formiddag.

Det kunne SAS-sjef Rickard Gustafson bekrefte torsdag kveld, under en pressekonferanse fra SAS' hovedkontor utenfor Stockholm.

– Jeg kan med lettelse informere våre kunder og medarbeidere om at vi nå kan legge denne konflikten bak oss, sa han.

Gustafson opplyste om at partene har kommet frem til en treårig avtale som gir mer fleksibilitet.

– Vi får til noe som på vårt språk kalles «mixed fleet flying», det vil si at den enkelte pilot kan fly både langt og kort, sa han og fortsatte:

– Til min glede inneholder avtalen også en klausul som gjør det lettere for våre dyktige piloter å planlegge sine liv.

– Jobber iherdig

Samtidig som Gustafson startet pressekonferansen i Sverige, møtte riksmekler Mats Wilhelm Ruland, sammen med partene i streiken, pressen i Oslo.

SAS opplyste der at de håper å få flyene tilbake i luften fredag, men ba samtidig folk som skal ut og reise om å holde seg oppdatert på selskapets sider.

– Nå får vi endelig kundene våre opp på vingene igjen, sa finansdirektør Torbjørn Wist i SAS og la til:

– Denne streiken har vart alt for lenge og har berørt veldig mange parter, det er vi selvfølgelig lei oss for. Nå er vi bare glad for at vi har avtalen på plass.

Wist understreket at selskapet nå jobber iherdig for å klargjøre flyflåten.

– Nå setter vi i gang det operative med å få crewet på plass og få flyene klare for flyvninger. Det vil ta litt tid å få hele produksjonen i gang, sa han.

Trygghet

Det ble først meldt at det skulle holdes en pressekonferanse klokken 20.30 torsdag kveld, men denne ble utsatt flere ganger. Dermed tok det godt over 30 timer fra partene begynte forhandlingene onsdag formiddag, til de kunne bekrefte at streiken var over.

Finansdirektør Torbjørn Wist i SAS, møtte pressen etter at partene hadde kommet til enighet.
Finansdirektør Torbjørn Wist i SAS, møtte pressen etter at partene hadde kommet til enighet. Foto: Terje Pedersen/NTB Scanpix

Christian Laulund, leder for Norske SAS-flygeres Forening, takker riksmekleren for hjelpen med å komme til enighet, og motparten, SAS, for en god atmosfære under forhandlingene. Han sier at SAS-flygerne har fokusert på to hovedområder i forhandlingene.

– Det har vært ansettelsestrygghet og forutsigbarhet for våre medlemmer, og der har vi vunnet frem med våre krav og vi har i tillegg fått en lønnsvekst i år på 3,5 prosent, sier han.

Samtidig bekrefter Laulund at de ikke har kommet til enighet om alle punkter, men han vil ikke gå nærmere inn på dette på nåværende tidspunkt.

– Vi har fått innfridd mange av våre krav og de to hovedkravene som gjalt ansettelsestrygghet og forutsigbarhet har blitt innfridd, sier han.

Pilotene har krevd gunstigere og mer forutsigbare turnuser i tillegg til økt lønn og større sikkerhet for arbeidsplassene.

SAS-ledelsen har på sin side beskyldt pilotene for å stille krav som truer selskapets lønnsomhet.

Yngve Carlsen i Norsk Flygerforbund.
Yngve Carlsen i Norsk Flygerforbund. Foto: Terje Pedersen/NTB Scanpix

Turnusplaner

Yngve Carlsen, leder i Norsk Flygerforbund sier at de har fått gjennomslag får «veldig mange av kravene som var viktige».

– Det har vært veldig tydelig gjennom media de siste dagene hva det har vært, det har spesielt vært dette med turnusplaner, der har vi fått gjennomslag, sier han.

Han trekker også frem at det er andre områder hvor Flygerforbundet har fått gjennomslag.

– Ansettelsesforhold, for eksempel, som var helt sentralt for oss, der er vi enige om hvordan det skal håndteres, sier han.

– Vi synes dette er en god avtale, den er balansert, legger han til.

– Var det verdt å ta denne streiken?

– Ja, denne streiken har absolutt vært nødvendig. Vi synes selvsagt det er trist at vi har vært i denne konflikten, men å få på plass det som har vært helt vesentlig for oss, altså ansettelsestrygghet og forsvarlige turnusplaner, det har gjort det nødvendig å gå ut i denne streiken, sier Carlsen.

Brudd forrige uke

Pilotene begynte å streike da meklingen mellom NHO Luftfart og pilotene i Norsk Flygerforbund og Parat endte med brudd før helgen i forrige uke.

Torsdag er til sammen 709 avganger innstilt, og 54.000 passasjerer er blitt rammet.

Medberegnet avgangene som er varslet innstilt torsdag, er til sammen 4015 avganger innstilt, og 380.917 passasjerer er rammet i streiken som har pågått i nær en uke.

Selv om streiken avblåses torsdag vil det antakeligvis ta noe tid før alle flyvningene går som normalt igjen.

– Man må nok regne med at det kan ta mellom 24 og 48 timer fra streiken formelt er over til SAS har sitt ruteprogram i full drift igjen, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir.

– Nå er det helg, det er litt mindre program på lørdager så det kan hende det går litt fortere, men man må regne ekstra tid her, legger han til.

Konsekvenser for omdømme

Elnæs sier til TV 2 at streiken har store konsekvenser for SAS, både økonomisk og med tanke på omdømme.

– Nå kan man regne på at det kanskje har kostet dem 500 millioner svenske kroner i tapte billettinntekter, sier han.

Samtidig understreker han at streikens effekt på SAS sitt omdømme vil ha alvorlige konsekvenser i enda lengre tid.

– Da kommer konkurrentene, særlig Norwegian som bygger seg opp nå, og tar premien for dette, sier han.

Riksmekler Mats Wilhelm Ruland.
Riksmekler Mats Wilhelm Ruland. Foto: Fredrik Hagen/NTB Scanpix

– Største arbeidskonflikt

Riksmekler Mats Wilhelm Ruland har kalt streiken den største arbeidskonflikten i Norge på mange år.

– Det berører veldig mange tredjeparter hardt, og det berører også selskapet og pilotene, derfor er det viktig å få løst denne konflikten, sa han til TV 2 onsdag.

Støtte i befolkningen

Onsdag ble rundt 930 kabinansatte og 70 stuere i SAS permittert som følge av streiken fordi selskapet ikke lenger klarer å sysselsette dem. Likevel har pilotene høstet støtte fra kolleger både på bakken og i kabinen.

I en spørreundersøkelse InFact gjorde for Parat under streiken, kom det fram at to av tre nordmenn støtter SAS-pilotenes krav. Dette til tross for at svært mange uskyldige reisende ble rammet av pilotstreiken.

Hele 65 prosent av respondentene i undersøkelsen støttet pilotenes krav om mer forutsigbar arbeidstid, mens 58 prosent svarte at de støtter pilotenes krav om å komme opp på samme lønnsnivå som piloter i sammenlignbare selskaper.