Første generasjon Range Rover Evoque debuterte tilbake i 2010. Den startet en skikkelig opptur for Range Rover, både internasjonalt og her i Norge.

Evoque vakte stor oppsikt med sitt lekre og sporty design. Plutselig appellerte Range Rover til kjøpere som aldri tidligere hadde vurdert merket.

Prismessig la den seg også en god del under det vi til da var vant til fra Range Rover.

Det ruller over 2.000 eksemplarer av Evoque på norske veier, det gjør den til Range Rovers mest suksessrike modell noensinne.

Vi i Broom var på den offisielle lanseringen av den i London, like før jul. Nå har den helt nye utgaven akkurat kommet til Norge. Og her er noen fakta om nykommeren:

Vi testet: Evoque er barnslig morsom

1. Helt ny, men ikke større:

Når bilmodeller blir erstattet, er det nærmest opplest og vedtatt at de må vokse i størrelse. Men det gjelder ikke Evoque. Nykommeren er 4,37 meter lang, men akselavstanden er strukket. Det gir bedre beinplass i baksetet, samtidig som bagasjerommet er på hele 591 liter. Da snakker vi fullverdig familiestørrelse.

Range Rover har beholdt de kompakte ytre målene. Men plassen inne i bilen har blitt betydelig større. Her fra premieren i London.
Range Rover har beholdt de kompakte ytre målene. Men plassen inne i bilen har blitt betydelig større. Her fra premieren i London.

2. Forsiktige designendringer

Første generasjon Evoque fikk MYE skryt for designet. Dermed lå det også i kortene at Range Rover ville videreføre mye av dette. Bilen er helt ny fra innerst til ytterst, men det er ikke så lett å se. Her holder Range Rover seg til en vinneroppskrift.

De nesten minimalistiske linjene er med på å gjøre Evoque både tidløs og sporty. En detalj: De kraftige hjulbuene vi er så vant med fra andre biler i denne klassen, er her tonet ned. Tanken er at Evoque ikke trenger slike elementer for å framstå som en offroader.

Hadde du denne, var du kongen i gata

Designet er rent og nesten minimalistisk. Og det har med seg mye fra forgjengeren.
Designet er rent og nesten minimalistisk. Og det har med seg mye fra forgjengeren.

3. Store sko å fylle:

Range Rover er med rette stolte av suksessen til første generasjon Evoque. Den fikk blant annet en rekke designpriser. For Range Rover var det også spesielt viktig at den hentet mange nye kunder til merket. Salget holdt seg imponerende godt opp gjennom livsløpet. Det lover også godt for salget av den nye.

Første generasjon vant en rekke priser – og solgte svært bra.
Første generasjon vant en rekke priser – og solgte svært bra.

4. Ut med tredørs:

Første generasjon Evoque kom i både tre- og femdørs utgave. Tredørs-utgaven fulgte opp tradisjonene fra den aller første Range Roveren, som i starten ble solgt bare med tre dører.

Det ble solgt endel tredørs-utgaver av Evoque, særlig de første årene. Men den mer praktiske femdørs-versjonen tok etter hvert over det aller, aller meste av salget. Derfor er det heller ikke overraskende at Range Rover nå lanserer den kun som femdørs.

Dette blir en av verdens dyreste biler

Innvendig har Evoque blitt helt ny, det var også ganske nødvendig.
Innvendig har Evoque blitt helt ny, det var også ganske nødvendig.

5. Først mild – så ladbar hybrid:

For det norske markedet blir det svært viktig at Evoque kommer som ladbar hybrid. Den utgaven er ventet til landet mot slutten av året. Denne biltypen kommer svært gunstig gjennom det norske avgiftssystemet. Dermed er det nok grunn til å vente at den stor del av Evoque-salget blir ladbare biler.

Nå i starten handler det om såkalt mildhybrid. Denne løsningen henter energi som vanligvis går tapt under bremsing, og lagrer den i batteriet som er plassert under gulvet. Ved hastigheter under 17 km/t, slås motoren av når føreren bruker bremsen. Når bilen starter opp igjen, brukes den lagrede energien og bistår motoren under akselerasjon. Den reduserer dermed drivstofforbruket. Inntil seks prosent lavere forbruk, sier Range Rover selv.

Dette er ladbar luksus fra Range Rover

Nye Evoque kommer med to hybrid-løsninger. Den ladbare er er mot slutten av året.
Nye Evoque kommer med to hybrid-løsninger. Den ladbare er er mot slutten av året.

6. Terrengegenskaper:

Når Land Rover er modermerket, er det ikke overraskende at Evoque kommer med avanserte 4x4-systemer. Terrain Response 2 ble første gang montert i en full-size Range Rover. Det registrerer automatisk hva slags underlag bilen kjører på og justerer oppsettet i henhold til dette. Evoque kan nå også vade gjennom vann med dybde på opptil 600 mm.

Når Land Rover står bak, skal terrengegenskapene naturligvis være i orden.
Når Land Rover står bak, skal terrengegenskapene naturligvis være i orden.

7. Norske priser:

Evoque har vært rimelig til å være Range Rover, men noen billigbil er det naturligvis ikke snakk om her.

De norske prisene starter på 650.950 kroner. Da får du den med 2-liters, 150-hesters dieselmotor og automatgir. Går du opp til 682.950 kroner, får du litt mer krefter, nærmere bestemt 180 hestekrefter. Vil du ha et diesel-kraftverk under panseret, velger du den med 240 hestekrefter. Da er startprisen på 754.950 kroner.

Bensin? Her starter vi på 728.950 kroner, for en 2-liter på 200 hk. For 839.950 kroner får du 250-hesters motor. Mens topputgaven med 300 hestekrefter starter på 865.950 kroner.

Og for alle utgaver: Her er det viktig å huske at dette er startpriser. Evoque kommer med veldig mye ekstrautstyr. Noe særlig under 100.000 kroner ekstra kommer du neppe unna med.

Se hva de har gjort med Evoque her

Konkurransen i denne klassen har blitt mye tøffere siden første generasjon Evoque debuterte. Likevel er det grunn til å vente at nykommeren vil bite fra seg.
Konkurransen i denne klassen har blitt mye tøffere siden første generasjon Evoque debuterte. Likevel er det grunn til å vente at nykommeren vil bite fra seg.

LES MER: Her fikk vi kjøre Evoque, lenge før tiden

Se video: Her debuterer Nye Evoque i London