Bråkete russ? Antall biler og busser er faktisk halvert

Det gir noen viktige konsekvenser.

Det har blitt vesentlig færre russebiler og russebusser på norske veier de siste ti årene. Samtidig har også antall ulykker gått kraftig ned. Illustrasjonsfoto: Scanpix.
Det har blitt vesentlig færre russebiler og russebusser på norske veier de siste ti årene. Samtidig har også antall ulykker gått kraftig ned. Illustrasjonsfoto: Scanpix.

Det gjentar seg hvert år på denne tiden: Mediaoppslag og skriverier om russ som kjører rundt i busser med enorme lydanlegg, og holder hele nabolag våkne på natten.

Mange bruker millionbeløp på å markere av skolegangen på videregående er over.

Men faktum er at antall russebiler og -busser har gått kraftig ned de siste årene.

I hele Norge er det langt færre russekjøretøyer på veiene enn for ti år siden. Siden 2009 har antallet russebiler og -busser gått ned til det halve, ifølge forsikringsselskapet If.

På landsbasis er den forholdsvise nedgangen langt større for russebiler enn russebusser.

174 ulykker på ett år

Samtidig som det har skjedd, har også antall ulykker gått kraftig ned:

I fjor ble det registert rekordlave 41 ulykker med russekjøretøyer, mot 50 året før. Det viser skadestatistikk fra If.

På begynnelsen av 2000-tallet var det til sammenligning i gjennomsnitt over 150 ulykker med russebiler og russebusser før 17. mai hvert år. I 2004 var det en ulykkestopp på 174 ulykker.

Hørt den om han som glemte å lukke takluka på Mercedesen..?

Russebuss har tradisjonelt gitt status, men antallet er kraftig redusert de siste årene. Dette bildet er tatt på en russebusskåring på Holmen i Asker . Foto: Scanpix
Russebuss har tradisjonelt gitt status, men antallet er kraftig redusert de siste årene. Dette bildet er tatt på en russebusskåring på Holmen i Asker . Foto: Scanpix

Flere vandreruss

– Nedgangen i antallet ulykker de siste årene skyldes særlig at russen er blitt mer opptatt av tryggheten i bil og på buss selv, og at politiet og trafikkstasjonene til Statens vegvesen har gjort et godt forebyggende arbeid, sier informasjonssjef Sigmund Clementz i If.

En stigende trend er at det er blitt en stor andel såkalte vandreruss mange steder, altså russ som verken er med på bil eller buss.

– I Asker og Bærum – et område mange nok forbinder med bussruss – er antallet russebusser mer enn halvert på ti år. Vi registrerer imidlertid at de siste årene har det dukket opp russebusser mange steder rundt om i landet – i områder, tettsteder og byer som tidligere bare hadde tradisjon for russebiler, sier Clementz, i en pressemelding.

Er dette landets eldste russebil?

Bruke bilbelte

Det finnes ikke samletall for personskader hos russ, men av dem som var forsikret i If, ble bare to skadet i trafikkulykker i fjor. Året før var det ingen personskader. Til sammenligning var antallet trafikkulykker med personskade der russ var involvert, 16 ulykkestilfeller i 2002.

– Personskadene varierer veldig med tallet på alvorlige trafikkulykker. En kraftig ulykke betyr mange personskader fordi mange ferdes i samme kjøretøy. Derfor er det så viktig med fortsatt sikkerhetsarbeid rettet mot russ, særlig bevisstgjøring om bruk av bilbelte, sier informasjonssjefen i If.

Gir støtte til sjåfør

Sammen med Personskadeforbundet LTN gir forsikringsselskapet If 1.000 kroner til russ som vil betale en sjåfør for å kjøre bussen deres to netter på valgfrie datoer i mai.

Mellom 70 og 100 søker hvert år, og får sponset sjåfør. Årets tall over hvor mange som har fått støtte er ikke klare ennå.

– Dette er et bidrag for å bevisstgjøre hvor viktig det er å stille med edru sjåfør på fest, sier Clementz.

LES MER: Disse jentene har landets minste russebil

Se video: Gjett om disse gutta har det gøy!