Den debuterte rett etter andre verdenskrig og har forlengst blitt et ekte bil-ikon. Land Rover Defender (som den ble hetende etter hvert) gikk gjennom store endringer underveis i livsløpet, men var hele veien tro mot det opprinnelige designet.

Ryktene om at den skulle forsvinne gikk lenge. Men oppgraderinger, dispensasjoner og ikke minst lobbyvirksomhet og sterke krefter, holdt liv i Land Rover Defender. År etter år, etter år...

Men 29. januar 2016 var det ubønnhørlig over. Da trillet den aller siste Defenderen av samlebåndet og ut gjennom fabrikkportene i den etter hvert legendariske bilfabrikken i Solihull, England.

Debuterer i år

Merkelig nok hadde ikke Land Rover noen erstatter klar. De hadde vist oss flere mulige alternativer, men ingen hadde kommet forbi konseptstadiet.

Årsaken er nok rett og slett at Jaguar Land Rover er en liten bilprodusent. De må prioritere hardt hva de kan bruke ressursene sine på. Og da Defenderen gikk mot slutten, var det andre ting som hastet mer.

Nå derimot, nærmer det seg en helt ny Defender. Det er klart at den skal debutere senere i år. Det betyr at Land Rover nå er helt i innspurten av utviklingen.

Dette skrev vi rett før modellen ble nedlagt

Reservehjulet er på plass på bakluken. Mange mener nok at det er akkurat som det skal være.
Reservehjulet er på plass på bakluken. Mange mener nok at det er akkurat som det skal være.

Luksus-utgave

De har sendt ut bilder av en sterkt kamuflert bil tidligere. Nå har det kommet flere. Og kamuflasje til tross: Her er det i alle fall klart at designet ikke blir mindre kantete enn tidligere!

Land Rover har nå lagt bak seg 1,2 millioner kilometer med testing, i alt fra ørken til testsenteret sitt langt nord i Sverige. Det er klart at bilen vil komme i to ulike størrelser, med kort og lang akselavstand.

Det ryktes at de vil bygge enkle og spesielt robuste utgaver, blant annet med tanke på militær bruk. I andre endel av skalaen kan vi få påkostede utgaver med høy luksusfaktor.

Bli med til Arjeplog: Hit drar bilprodusentene for å være i fred

Fronten tyder på at Land Rover holder på basisformene på Defender, det vil si et ganske oppreist og kantete formspråk.
Fronten tyder på at Land Rover holder på basisformene på Defender, det vil si et ganske oppreist og kantete formspråk.

Bygges i Slovakia

Felles for dem alle vil være ekstremt god fremkommelighet Dette er en viktig del av Land Rovers DNA, særlig på denne modellen. Det faktum at konsernet nå har både ladbare hybrider (Range Rover) og en ren elbil i Jaguar I-Pace, vil nok gjøre at vi kan forvente oss elektriske drivlinjer også på Defender, i tillegg til rene bensin- og dieselmotorer.

Land Rover har for øvrig bekreftet at Defender skal bygges ved deres nye fabrikk i Slovakia. Her har de investert hele ti milliarder kroner i et anlegg hvor også Discovery skal bygges. Dermed skal altså det som kanskje er den mest erke-britiske bilen som finnes, bygges utenfor Storbritannia.

Vi har naturligvis kjørt første Land Rover Defender – les testen her:

En helt ny Land Rover Defender er på vei, dette bildet har Land Rover selv sendt ut, fra testing langt nord i Sverige.
En helt ny Land Rover Defender er på vei, dette bildet har Land Rover selv sendt ut, fra testing langt nord i Sverige.

Må øke salget

Denne fabrikken ble vedtatt bygget da alle piler pekte oppover for Jaguar Land Rover-konsernet og de slet med for liten produksjonskapasitet. Nå har det snudd kraftig og konsernet gjennomgår nå en kraftig omstilling for å kutte kostnader.

Det blir anslått at Jaguar Land Rover har kapasitet til å bygge 900.000 biler årlig, i fjor endte de på 518.730 eksemplarer. Målsetningen er naturligvis at en helt ny Defender skal bidra til å øke det tallet kraftig.

Land Rover Defender: 65 år gammel – men helt ny

Se video: Dette er ikke bil for hvem som helst!