Økning i antall klager på kryptovaluta – advarer mot ny svindeltrend

ØKNING: Kontoret mottok tilsammen 33 klager i 2018, mot 11 i 2017.
ØKNING: Kontoret mottok tilsammen 33 klager i 2018, mot 11 i 2017. Foto: Jack Guez / AFP
Forbruker Europa mottar stadig flere klager på investeringer i kryptovaluta. Hittil i år er høyeste tap på tre millioner kroner.

Flere og flere lures av useriøse investeringsrådgivere til å investere høye summer i kryptovaluta, ifølge Forbruker Europa, som nå advarer forbrukere mot å investere.

I en pressemelding fra Forbruker Europa kommer det fram at antallet klager på finansielle tjenester har tredoblet seg fra 2017 til 2018.

Kontoret mottok tilsammen 33 klager i 2018, mot 11 i 2017.

Leder i Forbruker Europa, Ragnar Wiik, sier at flere forbrukere forklarer at de har blitt kontaktet av «investeringsrådgivere» helt ut av det blå, og blitt presentert for svært gode investeringsmuligheter.

– Dette er profesjonelle selgere, som er trent i overtalelsesteknikker. De er eksperter på å raskt bygge en god og tillitvekkende relasjon, og de framstår som ærlige og kunnskapsrike, sier Wiik.

– Usedvanlige utspekulerte

Økningen i klager kan mest sannsynlig forklares ut i fra en økning i svindel av denne typen, forklarer Wiik.

USERIØSE: Wiik sier det ikke er vanlig for seriøse investeringsrådgiver å ta første kontakt, det er det stort sett kun useriøse som gjør. Foto: Ole Walter Jacobsen
USERIØSE: Wiik sier det ikke er vanlig for seriøse investeringsrådgiver å ta første kontakt, det er det stort sett kun useriøse som gjør. Foto: Ole Walter Jacobsen

– Kryptovaluta er noe folk har skjønt at man kan tjene mye penger på, men få har god forståelse for det, så jeg vil tro folk lar seg lure relativt lett, sier Wiik til TV 2.

Forbruker Europas råd for å unngå svindel

1. Sjekk alltid firmaet før du investerer: Ofte vil man raskt kunne avdekke om noe er svindel ved et søk på nettet. Les gjerne andres erfaringer med selskapet/nettsiden, men vær også oppmerksom på at slike brukeromtaler kan være falske. Hvis du finner firmaet blant Finanstilsynets markedsvarsler, så styr unna!

2. Unngå høy avkastning til lav risiko: Høy avkastning til lav risiko er en gjenganger blant de useriøse. Høy avkastning til lav risiko er ikke mulig. I så fall er det feilprising i finansmarkedet, noe som fanges raskt opp av de profesjonelle investorene.

3. Unngå selgere som kontakter deg per telefon, post eller e-post uten ditt initiativ: Dette sier Finanstilsynet: «Erfaringer fra både Norge og andre land tyder på at mange av foretakene som uoppfordret gir investeringstilbud, ikke har de nødvendige tillatelsene. Disse investeringstilbudene har som regel også vist seg å være rene svindelforsøk.»

4. Unngå de som sier at det er viktig at du tar en rask beslutning: Å stresse kunden for å hindre tid til kritisk ettertanke, er et eldgammelt salgstriks. For flere gode råd sjekk ut Forbrukerrådets sjekkliste for useriøse investeringsrådgivere.

Hittil i 2019 har Forbruker Europa mottatt 16 klager, der høyeste innklagede tap er på tre millioner kroner.

– En forbruker som kontaktet oss kunne fortelle at han faktisk hadde fått utbetalt avkastning. Han investerte dermed mer penger, og når han igjen forsøkte å ta ut avkastning ble svindelen avdekket. Jeg vil gå så langt som å si at disse praksisene er usedvanlige utspekulerte, sier Wiik.

En lignende tendens ser man også i resten av Skandinavia, der Forbruker Europas søsterkontor i Danmark kommer verst ut. Mot 2 klager i 2017, mottok de totalt 26 klager det kommende året.

Forbruker Europa er Forbrukerrådets kontor for handel på tvers av landegrensene i EU/EØS. Kontoret gir informasjon og veiledning til norske forbrukere om rettigheter og plikter ved handel over landegrensene.

Uvanlig praksis

Ifølge Finanstilsynet bør man unngå selgere som tar kontakt per telefon, post eller e-post uten forbrukerens initiativ.

«Erfaringer fra både Norge og andre land tyder på at mange av foretakene som uoppfordret gir investeringstilbud, ikke har de nødvendige tillatelsene. Disse investeringstilbudene har som regel også vist seg å være rene svindelforsøk.», skriver Finanstilsynet i pressemeldingen.

– Hele poenget er at det ikke er vanlig for seriøse investeringsrådgiver å ta første kontakt, det er det stort sett kun useriøse som gjør, advarer Wiik.

– Lite å gjøre

Wiik forklarer at det kan være svært vanskelig å få pengene tilbake dersom man har blitt utsatt for svindel.

– Vi kan ikke gjøre noe med disse klagene, i og med at vi ikke mekler med svindlere. Det er lite håp om å få igjen pengene, men det er kanskje mulig med kortreklamasjon hvis man har betalt med kort, sier Wiik.

Ifølge Forbruker Europa foregår svindelen på ulike måter, og ofte er det helt verdiløse bitcoin-derivater som selges, men forbrukere har også opplevd å kjøpe bitcoins gjennom falske portaler der kontoen deres blir tappet for penger.

Gikk i fella

I helgen fortalt TV 2 om Knut Amundsen (67) som ble svindlet gjennom en falsk nettside. I en artikkel leste Amundsen om Olav Thon som var på besøk hos God morgen Norge, og ønsket å hjelpe folk med å tjene penger på kryptovaluta.

Han tok sjansen og og klikket seg inn på en link i artikkelen og betalte inn 250 euro for å åpne en konto.Deretter ble han oppringt av en mann som snakket gebrokkent engelsk, og ønsket ham velkommen om bord.

– Noen dager senere ble jeg oppringt av en dame som snakket dansk. Hun skulle hjelpe meg videre i prosessen, men trengte kopi av ID, bankkort, og tilgang til datamaskinen min. Da begynner jeg å fatte mistanke, fortalte Amundsen til TV 2.

Han avbrøt telefonsamtalen, og ringte etter hvert banken for å forsøke å stoppe den første utbetalingen.

De falske artikkelen Knut klikket seg inn på har blitt omtalt flere steder den senere tiden. Faktisk.no har forsøkt å spore bakmennene, og har funnet selskaper som opererer fra Øst-Europa.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook