Nektet å la streiken stanse konsertene:

– De har betalt masse, da går jeg gjennom ild og vann

Da Heine Totlands SAS-flyvning ble kansellert, var det ikke et alternativ å avlyse helgens konserter.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fredag gikk rundt 1500 SAS-piloter ut i streik, noe som har ført til mange kansellerte flyvninger.

Lørdag ble over 30.000 passasjerer rammet av streiken. En av dem var artist Heine Totland.

Da streiken begynte fredag, var han i Tromsø hvor han hadde spilt konsert.

Dagen etter skulle han ha to konserter på Vestlandet, i Myrkdalen og Vaksdal. Problemet var bare at artistens fly var kansellert.

– Jeg har hengt i stroppen hele uken og tenkte egentlig ikke tanken på at jeg måtte ha en plan B, sier han til TV 2.

Privatfly

Mens resten av bandet var på plass i Voss, satt vokalisten fast i Tromsø, men å kansellere konsertene på Vestlandet var ikke et alternativ for artisten.

– Det var bare å ringe alle kontakter. Noen ganger må vi fly helikopter og småfly, men dette var ingen liten tur, det var fra Tomsø til Voss. Jeg måtte ha et skikkelig fly og en skikkelig pilot, sier Totland.

Det var Bergens Tidende som først omtalte reisen, som til å begynne med var udramatisk.

– Det var nydelig, fantastisk sommervær med helt blå himmel og full sol, men så begynte det å skye til over Førde, sier han.

Totland måtte lande på Voss for å rekke konsertene, men piloten sa nei fordi de ikke visste hvordan forholdene under skydekket var.

– Du kan lande i drittvær på en flyplass når du flyr på instrumenter, men det går ikke på Voss og da flyr du bare på det visuelle, forklarer artisten.

Vanskelige forhold

Piloten ville dermed fly til Flesland for å lande der i stedet.

– Da hadde jeg ikke rukket konsertene mine og jeg hadde sittet med verdens største regning for flyet. Snakk om å tape på alle måter, sier Totland og forteller at han dermed begynte å alliere seg med folk på bakken på Voss for å overtale piloten om å gjennomføre landingen.

Til slutt fikk han tak i en pilot som selv fløy i området på tidspunktet.

– Jeg skylder han en stor takk. Han fikk overbevist piloten om at det ville gå bra. Han sa at det bare var å dukke under skyene og at det var ganske bra vær der, sier han og fortsetter:

– Det var en overdrivelse. Regnet pisket inn. Det var ikke farlig, men det var veldig ubehagelig. Jeg følte jeg hadde presset piloten til å gjøre det og det ristet så inn i granskauen.

Men Heine Totland skulle til Voss, og til Voss kom han.

– Jeg fikk ordnet det så jeg ble hentet på flyplassen og forlot piloten på en regnvåt flystripe med et regnvått fly, hoppet inn i bilen og rakk konserten med åtte minutter, sier han.

– Enkelt regnestykke

For Heine Totland var det aldri noe alternativ å la en pilotstreik sette en stopper for konsertene.

– Jeg har så stor respekt for disse menneskene som går på konserter og hører på livemusikk, og de som arrangerer slike konserter, sier han og legger til:

– For meg er det et veldig enkelt regnestykke. Jeg brukte alle pengene jeg hadde tjent på to store jobber den lørdagen på flyet, så sånn sett jobbet jeg gratis. Alternativet var å sitte flyfast i Tromsø. Da er det bedre å møte publikum og vise at ingen ting kan stoppe oss, sier han.

I Myrkdalen var det et firma som hadde booket bandet.

– De hadde betalt masse for å få live musikk på sitt arrangement, da går jeg gjennom ild og vann for å få det gjort, sier han.

Ifølge den rutinerte artisten er det ikke nytt for verken han eller bandet at det kan bli hektisk på jobb.

– Bandet kaller oss for «Springe-etter-Heine-Totland-band» og det er nok et rykte som er fortjent. Men etter ti år med bandet har det fortsatt ikke fgått til helsike, sier han og legger til:

– Bandet heter «Heine Totland Rock and Roll Circus» og vi valgte det navnet nettopp fordi det ofte skjer sånne ting med oss. Det er sirkus.