SAS-partene i hissig lønnskrangel på direkten: – Dette er ikke riktig!

Tirsdag rammes 61.000 passasjerer av SAS-streiken. Partene er langt fra enige om hva som er realistisk å forvente.

Streiken er nå inne i sin fjerde dag, og det er ingen umiddelbare tegn til at streiken skal avblåses.

Da administrerende direktør, Torbjørn Lothe, i NHO Luftfart og generalsekretær Katinka Sporsem fra Norsk flygerforbund møttes i God Morgen Norge-studio mandag morgen, var stemningen til å ta og føle på.

De ønsket ikke å kommentere om det hadde vært kontakt mellom partene gjennom helgen, men begge sier de håper på en rask løsning.

– Vi håper på en rask løsning. Dette er en streik som burde vært unngått. Pilotene har forhandlet med SAS-ledelsen siden 11. mars, sier Sporsem til TV 2.

Skylder på hverandre

Pilotene i SAS krever først og fremst en mer forutsigbar turnus. Høyere lønn er også på kravslisten.

– Vi er lei oss for alle som blir berørt av dette. Vi har snudd på hver stein for å finne en løsning, og opplever at SAS ikke kommer oss i møte. Ledelsen må vise reell forhandlingsvilje for at det skal komme til en løsning her, sier Sporsem.

Lothe peker på at det er pilotene som har forlatt forhandlingsbordet, og mener de har gitt gode tilbud.

– Det koker ned til at det stilles krav langt utover det andre grupper i norsk arbeidsliv har fått, sier Lothe.

– Man kan ikke legge i bordet krav om tosifra prosent lønnsøkning og redusert arbeidstid. Det går ikke i en verden der luftfarten er konkurranseutsatt. Flerfordige flyselskaper har gått konkurs, og SAS strever med å være konkurransedyktig, sier Lothe.

SAS-piloter har en turnusordning som gjør at de kan ende opp med å jobbe tre av fire helger i måneden. Mange av pilotene får heller ikke turnusen før 14 dager i forkant. De ønsker en turnus tilsvarende den piloter i Norwegian har, der man ofte jobber fem dager på, og fire dager av.

– Det er ingen god situasjon å ikke vite hvordan du skal jobbe før 14 dager før, det jobber selskapet med å løse. Vi ønsker at pilotene skal få en mer behagelig hverdag, sier Lothe.

Krangel om lønn

Kravet til pilotene er 13 prosents lønnsøkning. Sporsem peker på at ansatte i SAS tok betydelige lønns- og pensjonskutt da selskapet gikk gjennom vanskelige tider.

Stemningen mellom Sporsem og Lothe blir hissig når Lothe hevder en gjennomsnittslønn til en SAS-pilot er over en million kroner.

– En gjennomsnittsutbetaling til en pilot i SAS er over en million kroner. Dette har vi tall på, sier Lothe.

Sporsem reagerer kraftig.

– Dette er ikke riktig. Du går fra TV-studio til TV-studio og sier at SAS-piloter tjener millionlønninger. Det er ikke riktig. Det er mange piloter i SAS i dag som tjener ned mot 440.000 kroner i begynnelsen, sier Sporsem.

En nyansatt styrmann får 440.000 kroner i grunnlønn i SAS. De som ligger på lønnstoppen som kaptein, tjener over en million.

– Dere skaper et inntrykk av at det er mange tillegg i SAS, men det er ikke noen tillegg for overtid, helg eller natt. Det er bakt inn i lønnen, sier Sporsem.

61.000 rammes tirsdag

Tirsdag er tallet på kansellerte flygninger 546, og 61.000 passasjerer i hele Norden vil bli rammet.

– Selskapet blør, men de som blør mest er passasjerene. Det er små og store drømmer som går i knas, sier Lothe.

På SAS' nettsider ligger det en oversikt over hvilke flygninger som ikke rammes av streiken de neste dagene.

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnes frykter konsekvensene.

– Hvis vi regner i rene inntektstap, koster dette mellom 70 og 80 millioner svenske kroner daglig. Tar vi med de langsiktige konsekvensene som gjelder omdommet til SAS, kan det bli enda mer betydelig, sier Elnes til TV 2.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook