– Jeg mener at de har svært gode lønns- og arbeidsvilkår sammenholdt med andre i norsk arbeidsliv og da kan de ikke sette sine egne arbeidsplasser på spill med at selskapet taper ekstreme beløp i flere dager. Da er selskapet utkonkurrert og selskapet kan i prinsippet gå over ende, sier Torbjørn Lothe til TV 2.

Søndag gikk streiken inn i sin tredje dag.

I en pressemelding opplyser SAS at 667 avganger i Skandinavia innstilles mandag. Tirsdag kanselleres 546 flyvninger.

61.000 passasjerer rammes mandag, og ytterligere 49.000 påvirkes av streiken tirsdag.

SAS har sagt seg villige til å forhandle om lønns- og turnusbetingelser, men at pilotenes lønnskrav er for høyt. Tidligere er det meldt at pilotene krever en lønnsøkning på 13 prosent.

Nå mener Lothe at pilotene må komme tilbake med et mer realistisk lønnskrav.

– Men det er ikke pilotene alene som kan avslutte denne streiken, det kan SAS gjøre også?

Direktør i NHO Luftfart, Torbjørn Lothe, mener pilotene må realitetsorientere seg.
Direktør i NHO Luftfart, Torbjørn Lothe, mener pilotene må realitetsorientere seg. Foto: Solum, Stian Lysberg

– Ja, det er to parter som skal til, men da er det viktig at pilotgruppen realitetsorienterer seg og setter seg ved bordet og diskuterer de tingene som man kan få gode og konstruktive løsninger på og det er selskapet villig til. De ser på løsninger i forhold til planlegging og forutsigbarhet for tjeneste tid, men da må pilotene forholdene seg til diskutere løsninger som er realistiske, sier Lothe.

– Jeg mener kravene er uhørte. De går langt utover det andre grupper i norsk arbeidsliv har fått.

Handler ikke om lønn

Generalsekretær Katinka Sporsem i Norsk flygerforbund sa til TV 2 lørdag at streiken i stor grad handler om å ha forutsigbarhet i arbeidsdagen og kunne vite når man skal på jobb.

– Denne streiken handler ikke om lønn, sa Sporsem.

– Men dere ønsker en lønnsvekst på 13 prosent?

– Vi har kommunisert til SAS at vi mener at de pilotene som har vært med å ta et betydelig lønnskutt, kutt i pensjoner, også skal få igjen noe av det etterslepet. Det har SAS-ledelsen fått, og det mener vi at SAS sine ansatte også skal få del i.

– De er i adelsklassen

Lothe hevder at SAS-pilotene har en god lønn, og at alle undersøkelser indikerer at SAS er en god arbeidsplass.

– SAS-piloter ligger som nummer 6 på SSB sin liste over yrkesgruppe ri Norge av totalt 330 grupper. De ligger i øverste sjikt. Gode lønninger som har topp lønn på over 1,2 millioner kroner det betyr at de ligger id et ypperste sjiktet kall det gjerne adelsklassen i norsk arbeidsliv, sier Lothe.

– Et lønnskrav med et tosifret prosentbeløp er helt urealistisk, det kan man bare glemme.

Videre mener han at det er avgjørende for SAS at streiken avsluttes raskt, og at tapene i sum kan bli katastrofale for selskapet.

– 60-70 tusen passasjerer står på bakken, og de har store økonomiske tap. Det vil ødelegge selskapet hvis dette pågår over lang tid, sier Lothe.