PÅ BAKKEN: Mange av SAS' flymaskiner står uvirksomme under streiken. Bildet er fra Oslo lufthavn. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
PÅ BAKKEN: Mange av SAS' flymaskiner står uvirksomme under streiken. Bildet er fra Oslo lufthavn. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

sas om mandagens flyvninger:

– Redd vi har skuffende meldinger å komme med

Innen klokken 12 varsler SAS en beslutning om selskapet innstiller også mandagens avganger.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

587 avganger er innstilt søndag, og 64.000 passasjerer rammes av streiken.

Samtidig understreker Knut Morten Johansen i SAS at 292 avganger faktisk går som planlagt.

Når det gjelder mandagens flyvninger, vil SAS komme med en uttalelse innen klokken 12 søndag.

– Jeg er redd vi har skuffende meldinger å komme med stadig vekk her, men vi går også rundt med håp i denne situasjonen, sier Johansen til Nyhetskanalen søndag morgen.

Kan booke om

Han legger til at selskapet har åpnet for at kunder som skal reise med SAS fram til 1. mai, kan booke om sine billetter kostnadsfritt.

– Er det noe nytt om kommunikasjonen mellom partene?

– Jeg skulle gjerne ha fortalt gode nyheter, men dessverre så har det ikke tilflytt meg noe i den retning i løpet av natta.

På bakken

Nærmere 1500 SAS-piloter gikk ut i streik fredag morgen etter at meklingen mellom pilotenes fagforeninger og ledelsen i SAS brøt sammen sent torsdag.

Simen Follesø Røiseland er en av SAS-pilotene som egentlig skulle vært i lufta på lørdag. I stedet står han på bakken og streiker.

Flygerne krever blant annet en kraftig lønnsøkning, men dette er ikke det mest sentrale for de streikende.

Krever mer forutsigbarhet

– Først og fremst handler det om forskjellene i turnus, at vi har vesentlig mindre forutsigbarhet enn mange andre. Den 15. i hver måned får vi planen for neste måned, så først da vet vi hvordan vi skal jobbe den påfølgende måneden. Det er en av de tingene som for mange oppleves som ganske belastende, sier Røiseland.

– Men hvis vilkårene er bedre i andre flyselskaper, hvorfor bytter du ikke bare flyselskap?

– Jeg synes jeg har en flott jobb i et flott selskap. Jeg ønsker at vilkårene der kan bli sånn at vi kan leve godt med det.