INNSTILLER OGSÅ SØNDAG: SAS-passasjerer må belage seg på nok en dag med reisekaos. Her sitter kunder i kø for å komme fram til informasjonsskranken på Oslo lufthavn fredag. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Scanpix
INNSTILLER OGSÅ SØNDAG: SAS-passasjerer må belage seg på nok en dag med reisekaos. Her sitter kunder i kø for å komme fram til informasjonsskranken på Oslo lufthavn fredag. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Scanpix

SAS vil nekte alle passasjerer streike-erstatning

Krav om erstatning fra passasjerer som rammes av pilotstreiken kommer til å bli avvist.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det sier Ove Myrvold, direktør for samfunnskontakt i SAS, til flysmart24.no.

– Passasjerer er ikke berettiget til kompensasjon dersom forsinkelsen eller kanselleringen skyldes streik, da dette er å betrakte som en ekstraordinær omstendighet utenfor flyselskapets faktiske kontroll, sier Myrvold til flysmart24.no.

Kan ha krav på penger

Passasjerer kan ha rett på inntil 600 euro i kompensasjon dersom man rammes av kanselleringer eller store forsinkelser.

Men plikten til å utbetale erstatning gjelder bare hvis det kan påvises at flyselskapet har ansvaret for at situasjonen oppstår. SAS mener at selskapet ikke kan lastes for streiken.

Danmarks Radio skriver at retten til kompensasjon normalt ikke gjelder hvis avlysningen skyldes uvanlige omstendigheter som uvær, streik eller fabrikasjonsfeil på flyet.

I visse tilfeller kan man likevel få kompensasjon. Det følger av en dom fra EU-domstolen i fra april 2018, skriver Danmarks Radio. Ifølge dommen kan passasjerer ha krav på erstatning når selskapets eget personale streiker, som er tilfelle i denne konflikten.

– Ekstraordinær situasjon

Pressesjef i SAS Knut Morten Johansen viser til en EU-forordning som handler om en cash-utbetaling som skal utbetales når det er snakk om kommersielle beslutninger bak kanselleringen, såkalt «denied boarding compensation».

– Men her er vi i en ekstraordinær situasjon som er åpenbar for alle og da holdes utenfor det ansvaret, sier Johansen.

Men hva er det de reisende får igjen?

– Reisende som har fått ekstrautgifter på grunn at dette må rette et krav til selskapet hvis det eksisterer noe som kan være direkte relevant, men det er også en ekstraordinær situasjon som krever en helt annen type behandling enn en automatisk utbetaling på de beløpene som det refereres til.

Johansen legger til at de som har måttet betale for nye billetter enten med tog eller andre fly må se på om det finnes reiseforsikringer som kan dekke det de eventuelle kostnadene.

64.000 passasjerer rammes når 587 SAS-avganger innstilles i Skandinavia søndag. Men pressesjefen understreker at det fortsatt er fly som går i dag.

– Det er noen avganger som går, det er 203 i dag og 272 i morgen og vi opplever faktisk at det er noen som går med tomme seter fordi at de tror at det er streik. Og det er sikkert mange som sitter hjemme eller er på flyplassen her som gjerne skulle hatt disse plassene, men så går jo flyet og de dukker ikke opp, sier Johansen.

– For kategorisk

Jurist Thomas Iversen i Forbrukerrådet mener SAS er litt for kategorisk når de avviser erstatningskrav.

– Det finnes både rettspraksis og nemndspaksis som viser at passasjerer kan ha rett på erstatning når forsinkelsen eller kanselleringen skyldes streik i eget selskap, sier Iversen.

KAN HA RETT PÅ ERSTATNING: Thomas Iversen er ekspert på reisendes rettigheter.
KAN HA RETT PÅ ERSTATNING: Thomas Iversen er ekspert på reisendes rettigheter. Foto: Halvor Pritzlaff Njerve / Forbrukerrådet

– Om for eksempel flygelederne eller bagasjehåndtererne streiker, er det typisk noe som er utenfor selskapets kontroll. Her er det streik internt, og det er noe annet, sier Iversen.

Kan klage senere

Han forklarer at Forbrukerrådet hittil har fokusert på det passasjerer må gjøre nå mens streiken pågår. Det handler om at man som passasjer har krav på mat og hotell mens man venter på å komme fram til destinasjonen.

Å søke om erstatning er noe man eventuelt tar stilling til senere, etter at man har kommet hjem.

– Om forsinkelsen skyldes en ekstraordinær omstendighet som ikke kunne vært unngått med rimelige tiltak, så kan erstatningsplikten bortfalle. Om streiken ikke klassifiseres som ekstraordinær, kan passasjerene har krav på inntil 600 euro. Om en streik regnes som en ekstraordinær situasjon eller ikke, kan avgjøres av Transportklagenemnda, sier Iversen.