I morgen er det siste frist for mange av oss

Etter det risikerer du gebyr.

Nå er vi midt i dekkskiftsesongen. Mandag 29. april er fristen for å få av piggdekkene, med unntak av landets tre nordligste fylker. Der er datoen 1. mai. Foto: Scanpix
Nå er vi midt i dekkskiftsesongen. Mandag 29. april er fristen for å få av piggdekkene, med unntak av landets tre nordligste fylker. Der er datoen 1. mai. Foto: Scanpix

Det skjer to ganger i året og det angår de aller fleste bileiere. Hva snakker vi om? Jo, dekkskift. En øvelse som ikke rent sjelden kommer som den berømte julekvelden på kjerringa...

Mange har kanskje gjort det allerede, men mandag er for mange av oss fristen for å få av piggdekkene. Etter det risikerer man å få gebyr.

I landets tre nordligste fylker kan vente til onsdag 1. mai med å skifte dekk.

For piggfrie vinterdekk gjelder det ikke noen bestemt frist. Men de bør også byttes ut med sommerdekk nå. Piggfrie vinterdekk har nemlig vesentlig dårligere egenskaper enn sommerdekk når det er varmt.

Mykere gummi

Likevel viser det seg at så mange som én av fem vil kjøre gjennom sommeren på piggfrie vinterdekk.

– Piggfrie vinterdekk har langt dårligere veigrep enn sommerdekk, ikke minst på våt veibane. Selv på tørr veibane vil bremselengden være betraktelig lenger med piggfrie vinterdekk enn med sommerdekk, noe som kan bli fatalt hvis du må bråbremse eller reagere hurtig. Derfor anbefaler vi alle å få av vinterdekkene, sier Jeanett Tennefoss, bilskadedirektør i Tryg Forsikring.

Piggfrie vinterdekk har en mykere type gummi enn sommerdekk. Resultatet er at bilføreren risikerer ustabilitet, lengre bremsestrekning og langt dårligere drenering av regnvann. På våt veibane risikerer du å få vannplaning ved lavere hastighet enn med sommerdekk.

Se hva som har skjedd med dekkene de siste tiårene

Det er langt større fare for vannplaning hvis du bruker vinterdekk, kontra sommerdekk på sommeren. Foto: Colourbox/Tryg Forsikring.
Det er langt større fare for vannplaning hvis du bruker vinterdekk, kontra sommerdekk på sommeren. Foto: Colourbox/Tryg Forsikring.

Sjekke mønsterdybden

– Mange tror de sparer penger ved å kjøre med piggfrie vinterdekk som om de var helårsdekk. Men da overser man farene med piggfrie vinterdekk på sommerføre. Den ekstra bremselengden kan bli utslagsgivende og forårsake sammenstøt, skade og død ved en kritisk oppbremsing, sier hun.

Det er også viktig å sjekke mønsterdybden på sommerdekkene. Vegtrafikkloven sier at mønsterdybden skal være minst 1,6 millimeter på sommerdekk, men Tryg anbefaler en mønsterdybde på minst det dobbelte.

– Det er viktig å være godt skodd året rundt, også på sommerføre. En mønsterdybde på 3 millimeter sikrer deg et godt veigrep, noe du vil takke deg selv for hvis du kommer ut for en situasjon som krever bråbremsing, påpeker Tennefoss.

Derfor bør du bytte alle dekkene samtidig på biler med 4x4

Farlig med feil lufttrykk

Hun oppfordrer dessuten bileierne til å sjekke at de har riktig lufttrykk i dekkene.

– Feil lufttrykk utgjør en stor sikkerhetsrisiko. Det skaper ubalanse i bilen og kan gi dårligere styreevne og øke bremselengden. Dette er særlig farlig på glatt asfalt. Feil lufttrykk kan føre til farlige situasjoner på veiene, sier hun.

I områder med mye telehiv anbefales det at du tar deg tid til en ekstra grundig sjekk av bilen etter vinteren. Telehiv kan gi store materielle skader, og særlig dekk, felger, for- og bakstilling, fjærer, støtdempere og eksosanlegg er utsatt.

Hvert år mister flere hundre norske biler hjul, fordi boltene løsner. Derfor er det utrolig viktig å etterstramme boltene. Foto: Shutterstock/Tryg Forsikring.
Hvert år mister flere hundre norske biler hjul, fordi boltene løsner. Derfor er det utrolig viktig å etterstramme boltene. Foto: Shutterstock/Tryg Forsikring.

Faller av i fart

Hvert år skjer det for øvrig flere ulykker i trafikken i forbindelse med omlegging av dekk. Det er derfor svært viktig at man sørger for å ettertrekke hjulboltene etter et dekkskifte.

– Mange glemmer å gjøre dette eller tenker at det går greit, de sitter jo fast. Men det er en grunn til at man anbefales å ettertrekke hjulboltene etter å ha kjørt vel 50 kilometer. I noen tilfeller løsner boltene gradvis under kjøring, noe som kan få katastrofale følger hvis et hjul faller av i fart. Det har også hendt at hjulene er montert feil, sier Jeanett Tennefoss.

LES MER: Nå kommer de frekke dekktyvene

Se video: Er det så farlig å kjøre med vinterdekk på sommeren?