LANGE KØER PÅ GARDERMOEN: Streikerammede flypassasjerer prøver å få hjelp av SAS-ansatte fredag formiddag. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Scanpix
LANGE KØER PÅ GARDERMOEN: Streikerammede flypassasjerer prøver å få hjelp av SAS-ansatte fredag formiddag. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Scanpix

SAS-streiken: Telefon-rush til forsikringsselskapene

Fortvilte SAS-passasjerer ringer for å spørre om reiseforsikringen dekker billettutgiftene for streikerammede flyvninger.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Allerede den første halvtimen kom det 50 henvendelser, sier Bjarne Rysstad, kommunikasjonssjef i Gjensidige.

Selskapet får hundrevis av henvendelser hver gang en streik rammer, forteller kommunikasjonssjefen.

Men Rysstad og hans kolleger må skuffe streikerammede passasjerer. Økonomisk tap eller skade som skyldes streik, dekkes ikke av reiseforsikringen.

– Dette gjelder hele bransjen, og slik har det alltid vært. Jeg tror flertallet har forståelse for at en reiseforsikring ikke dekker også det. Om vi skulle dekke utgifter for at noen er i konflikt, ville vært urimelig, sier Rysstad.

Spør først flyselskapet, deretter kortselskapet

Gjensidiges medarbeidere prøver i stedet å guide kundene og tipse dem om hvem som kan hjelpe: Flyselskapet eller kredittkortselskapet om reisen er betalt med kredittkort.

DNB opplyser til TV 2 at dersom en tjeneste ikke blir levert, gir Visa, MasterCard og American Express samme rett til tilbakeførsel uansett hvorfor et fly er kansellert – det være seg konkurs, uvær eller streik.

Dersom flyselskapet ordner med en tilsvarende reise med et annet selskap, har man ikke krav på å få penger tilbake siden tjenesten likevel leveres.

– Reklamasjonsmuligheten foreligger kun dersom kunden har tapt sin flybillett på grunn av kanselleringen. Det er derfor viktig å presisere at kunden først må forsøke å løse saken med flyselskapet selv, uttaler rådgiver Andreas Nyheim i DNB.

Tusenvis er strandet

I første omgang er 72.000 passasjerer rammet av streiken i SAS. 673 flyavganger er avlyst.

Meglerhuset Sydbank anslår at streiken koster selskapet mellom 80 millioner og 100 millioner norske kroner hver eneste dag den pågår. Samtidig går prisen for billetter på enkelte Norwegian-ruter til himmels.

LONGYEAR LUFTHAVN: Norwegian er eneste mulighet for å komme seg til og fra Svalbard om man ikke bruker båt. Foto: Roy-Arne Salater/TV 2
LONGYEAR LUFTHAVN: Norwegian er eneste mulighet for å komme seg til og fra Svalbard om man ikke bruker båt. Foto: Roy-Arne Salater/TV 2

For øyeblikket har Norwegian monopol på rutene til Svalbard. Det betyr god butikk og fulle fly fra øya som ligger på 78 grader nord.

Denne helgen arrangeres Svalbard skimaraton. Det er allerede kommet mange tilreisende fra hele verden som skal delta på det spektakulære skiløpet.

– Dersom streiken blir langvarig, kan den bli kaos når turistene skal hjem over helga, sier Ronny Strømnes, styreleder i Visit Svalbard til TV 2.

Få plasser

Samtidig er det mange som er skuffet som ikke kommer seg til Svalbard og skiløpet som følge av SAS streiken, forteller arrangørene.

Alle SAS-avganger til Svalbard er kansellert. Norwegian melder at det kun har noen få ledige plasser til fastlandet lørdag kveld.

Så lenge Norwegian flyr og helikopter beredskapen er opp, er det ikke fare for liv og helse for innbyggerne på Svalbard.

Kan ha krav på kompensasjon

Når et fly blir innstilt, har passasjerene rett til å velge mellom å få pengene tilbake for billetten, ombooking, eller å reise på et annet tidspunkt. Det opplyser Forbrukerrådet.

Flyselskapet skal også sørge for mat og hotell mens du venter på at flyet skal komme i lufta eller ved ombooking. Du kan også ha krav på kompensasjon.

Forbrukerrådet har laget en kalkulator med informasjon om dine rettigheter ved flystreik.