WRXMellom 1995 og 2005 var det i hovedsak Mitsubishi og Subaru som kjempet om VM-medaljene i rally-VM. Henholdsvis Lancer Evo og Impreza WRX STi ble også legendariske gatebiler.

Mazda ville også ha sin del av kaka, og i 2005 slapp de en sportslig, firedørs sedan. Nemlig Mazda 6 MPS (Mazda Performance Series).

Den klarte imidlertid aldri å oppnå samme status som de to andre – og forsvant nesten like fort som den kom. Den ble bare produsert mellom 2005 og 2007.

I dag er den derfor vanskelig å få tak i. Når det dukker opp en for salg i Norge, er det med andre ord grunn til følge med.

Lav pris, men ...

Bilen vi har funnet er en 2006-modell. I annonsen står det at den har rullet 146.000 kilometer, som jo er relativt lite for en såpass gammel bil.

Ny i Norge kostet en 6 MPS over 600.000 kroner. Denne blir din for rundt 120.000!

Men det skal sies at selger opplyser om et par utfordringer som bør fikses: Det er noe rust (avbildet i annonsen) og motorlampen lyser (feiltenning på sylinder 4).

Dette er noe av det som er omtalt i egenerklæringen om bilen.

Litt større felger, en liten spoiler på bakluka og noe modifisert styling er det som i hovedsak skiller MPS fra en vanlig Mazda 6. Langt mer diskret enn Mitsubishi og Subare med sine enorme vinger ...
Litt større felger, en liten spoiler på bakluka og noe modifisert styling er det som i hovedsak skiller MPS fra en vanlig Mazda 6. Langt mer diskret enn Mitsubishi og Subare med sine enorme vinger ...

Nei, dette er ingen vanlig familiebil

Potent

Selv om den ikke ble brukt i rally-VM – er det ingen tvil om de sportslige genene.

Det aggressive designet nye Mazda 6 fikk da den kom i 2002, passet ypperlig til MPS-motoriseringen. 260 hk er hentet ut fra den firesylindrede turbomotoren.

0–100 km/t er gjort på bare 6,6 sekunder – og toppfarten er 240 km/t.

Her har du forresten også firehjulsdrift, som både sikrer framkommelighet og at du får utnyttet kreftene i bilen.

Sportsratt, manuell gir og ilter rød belysning på instrumentene. Interiøret er ryddig og funksjonelt.
Sportsratt, manuell gir og ilter rød belysning på instrumentene. Interiøret er ryddig og funksjonelt.

Mazda RX-8: En billegende takker for seg ...

Forbruk

Det er naturligvis ingen sparebøsse når det gjelder forbruk – men om du kjører forsiktig kan du pine den ned på 0,8 l/mil på langkjøring – mens snittforbruket ble oppgitt til 1,02 l/mil.

På driftssikkerhet er denne generasjonen av Mazda 6 generelt veldig bra. Så bare du steller godt med den, bør du kunne slippe masse uforutsette kostnader.

Interiøret er ikke så veldig forskjellig fra en vanlig Mazda 6 – men det er høyere materialkvalitet, speedometeret går til 280 km/t, det er treeiket sportsratt og alupedaler.

Her er den eneste Mazda 6 MPS som selges i Norge akkurat nå. Faksimile: Broommarked.no
Her er den eneste Mazda 6 MPS som selges i Norge akkurat nå. Faksimile: Broommarked.no

Klikk her for å se hele annonsen

Ønsker seg MC

Bilen vi har funnet er ellers EU-godkjent til oktober 2020, og det siste året har dagens eier byttet plugger, fått på antirustbehandling (Fluid Film), skiftet oljefilter og olje.

Grunnen til at bilen nå skal selges, er rett og slett at eieren ønsker å realisere et MC-prosjekt. Så kanskje det er noen som vil være med på en byttehandel?

Hvis bilen tas godt vare på, og historikken er god, kan en Mazda 6 MPS fort vise seg å være en bil som holder seg veldig godt i pris framover.

Mazda CX-7: Dette er SUVen som ingen vil ha

Sjekk Brooms bruktbilguide på Mazda 6 her

Se video: Her kommer det bare 25 biler til Norge