Dette er designbomben mange drømmer om

Nå behøver det ikke lenger å bli bare med drømmen.

Volvo P1800 har blitt både en klassiker og et designikon. Nå er en sjelden ES-utgave til salgs i Norge. Faksimile fra finn.no
Volvo P1800 har blitt både en klassiker og et designikon. Nå er en sjelden ES-utgave til salgs i Norge. Faksimile fra finn.no

Design er i ferd med å bli viktigere og viktigere for mange. Vi vil rett og slett ha pene og litt annerledes ting å omgi oss med. Enten det er møbler, kaffemaskiner, klær – eller biler.

Eldre Volvo er kanskje ikke det som ligger lengst fram i pannebrasken når det er snakk om design. Men dette er definitivt i ferd med å snu. Eldre Volvo er virkelig i ferd med å bli både kult og trendy. Enten det er snakk om alminnelige biler som 240 og Amazon – eller annerledes-Volvoen P1800, som så dagens lys tilbake i 1961.

Etter et heller mislykket forsøk med sportsbilen P1900 på slutten av 50-tallet, traff Volvo virkelig spikeren på hodet med sin arvtager P1800.

Uvurderlig PR-hjelp fra TV-serien "Helgenen" med Roger Moore som rattet nettopp en P1800 i den populære serien, gjorde nok heller ikke saken dårligere.

Volvo P1800 ES er spesiell, men har allikevel blitt et skikkelig design-ikon!
Volvo P1800 ES er spesiell, men har allikevel blitt et skikkelig design-ikon!

Svensk-italiensk design

Bilen som i utgangspunktet baseres på den langt mer trauste, men like fullt klassiske Volvo Amazon – er i ferd med å bli et skikkelig designikon også for dem som ikke er interessert i biler.

Italiensk design og traust, men solid, svensk mekanikk skulle vise seg å være en god kombinasjon. I alle fall var det hva man i mange år trodde.

Senere har det vist seg at designet ikke var så italiensk allikevel. Det var faktisk en svenske som faktisk sto bak designet også. Nemlig Pelle Petterson.

Nok om det. P1800 solgte så godt som en slik bil kan gjøre, men årene gikk og det samme gjorde utviklingen. Det ble etter hvert på tide med en arvtager til P1800. Flere forslag ble tatt fram og ulike prototyper bygget.

Originalt brosjyrebilde fra 1972 som viser både P1800 E og ES
Originalt brosjyrebilde fra 1972 som viser både P1800 E og ES

Men etter masse fram og tilbake endte man rett og slett opp med å oppgradere den man allerede hadde. Til – av alle ting – en stasjonsvogn! P1800 ES ble den hetende.

Historien om da lille Norge skulle begynne å produsere biler

Bygget i kun to år

Mottagelsen var blandet, for å si det mildt. En to-dørs stasjonsvogn med bakluke i glass og med dårlig plass var en løsning mange ristet på hodet av. Mange mente den opprinnelige coupe-utgaven var finere.

Meningene er nok fortsatt delte rundt dette. Men det virker som ES-utgaven får større og større aksept og for veldig mange har den vært et ubestridt design-ikon for Volvo lenge, for ikke å si alltid.

ES-utgaven av Volvo P1800 ble bygget i kun to år, i 1972 og 1973, med henholdsvis 3.069 og 5.009 eksemplarer og er et relativt sjeldent syn på landeveien. Og enda mer sjelden i rubrikkmarkedet for bruktbiler.

Men ikke desto mindre er det akkurat nå en slik bil til salgs i Norge. Forleden ble den røde bilen på disse bildene lagt ut på finn.no

Kan være grei investering

Nå er denne fine, røde P1800 ES-en til salgs i Norge. Faksimile fra finn.no
Nå er denne fine, røde P1800 ES-en til salgs i Norge. Faksimile fra finn.no

Se hele annonsen og alle bildene her:

USA var et viktig marked for disse bilene og veldig mange av dem havnet der. Så også denne, som fant veien tilbake over Atlanteren igjen i 2005.

Volvo P1800 ble betydelig oppgradert underveis i livsløpet og hadde på slutten mer til felles med 140-serien enn med Amazon. Denne bilen har B20-motor med bensininnsprøytning og den er lakkert i en av Volvos mest attraktive farger gjennom tidene, nemlig lakk-kode 46 som er rød.

Bilen ser svært fin ut på bildene. Den har blitt sandblåst og omlakkert utvendig, mens det svarte skinninteriøret og motorrommet ser noe mer patinert ut.

At det på siste EU-kontroll var bare en eneste anmerkning, på manglende refleksvest, virker også betryggende.

Prisen her er satt til 240.000 kroner og speiler i seg selv at bilen ikke er 100 prosent strøken. Da hadde den fort kostet 100.000 kroner til. Minst.

Men det er all grunn til å anta at denne er fullt kjørbar og klar for hyggelige sommerturer de kommende månedene. Disse bilene har hatt en ganske så frisk prisstigning de siste årene. Kjøper man en slik bil nå og tar godt vare på den, så tror vi dette skal være en bra investering.

Hans lever ut drømmen – samler på Volvoer

Design-elementer lever videre i nyere Volvo

Vi var litt inne på dette med design og ikon-statusen innledningsvis. Om man ser på grillen til en ny Volvo V90, er det liten tvil om hvor ideen til den kommer fra. Det samme om man ser på bakluken til en Volvo 480 og den legendariske buede linjen under dørhåndtaket finner vi igjen på nye V40-modeller.

Så jo da – denne bidrar fortsatt i Volvo-sammenheng, selv om den aller siste bilen rullet ut av fabrikkportene klokken 14.00 den 27. juni 1973!

Nå får du denne Volvoen fra 30.000 kroner

Vil du lese mer om klassisk Volvo?

Da bør du bestille vårt magasin VolvoKlassiker! Det byr på 100 sider om kun én ting: Nemlig klassisk Volvo. Fra starten i 1927, og helt opp til 2000-tallet. Reportasjer, intervjuer, bildeserier, småstoff og kuriosa.

Bestill via SMS

Du sender VOLVO19 til 2205. Det koster 99 kroner,+ 15 kroner i porto og belastes telefonregningen. Du får du det rett hjem i postkassen i løpet av noen dager.

Les også: På denne Volvoen er alt er nytt – bare ikke navnet

Video: Få med deg Volvo-historien her: