Ford har aldri hatt større suksess med en bilmodell i Norge, enn med sin Escort.

Den ble lansert her i 1968, som en erstatning for Ford Anglia, og ble en kjempesuksess.

I løpet av dens mer enn 30-årige historie ble den lansert i hele syv generasjoner. Totalt ble det solgt 96.909 Ford Escort i Norge.

Nå kan du sikre deg et eksemplar som det ikke finnes maken til i Norge – eller noe annet sted på jorden. Men skal du eie den, må du regne med å punge ut. Så det svir!

Eksklusivt

Vi snakker riktignok om en modellbil, her. Den er bygget utelukkende av sølv, gull og diamanter. Ja, du leste riktig. Her snakker vi altså om en helt spesiell modellbil.

Bare materialene i det lille kunstverket er verdt mer enn 850.000 kroner.

I mer enn 25 år har den profesjonelle juveleren Russell Lord puslet med prosjektet. Tilsammen har han brukt tusenvis av timer på å skape modellen som er litt mer enn 15 centimeter lang.

Denne kan pynte opp en hvilken som helst peishylle! Legendarisk rallybil, gull, sølv og diamanter i skjønn forening.
Denne kan pynte opp en hvilken som helst peishylle! Legendarisk rallybil, gull, sølv og diamanter i skjønn forening.

Her er verdens dyreste SUV

Har eid 55 Escorter

– For tre år siden bestemte jeg meg for å fullføre prosjektet. Jeg kjenner denne bilen svært godt og har bygd den uten en plan, men satt den sammen bit for bit, sier Lord fra Essex i Storbritannia.

Han har selv eid 55 Ford Escort (!). Vi kan med andre ord slå fast at han vet hva han snakker om.

Jepp, en skikkelig motor er også på plass.
Jepp, en skikkelig motor er også på plass.

Og da han først skulle i gang med en modellbil, så gjorde han det skikkelig. En ekte Lord verdig.

Dette skal være verdens dyreste modellbil

Gull-bremser

Karosseriet er i sølv, og den er utstyrt med spoiler og bremser i gull. Felgene er av 18 karat gull, mens grillen er av hvitt gull. Hovedlysene er i diamanter. Oransje safir er blinklys og bremselysene er av røde rubiner.

Modellbilen er basert på en rallybilvariant av Mk2 Escort, som ble kjørt av Ari Vatanen på slutten av 70-tallet. Den skal auksjoneres bort 2. mai på The Market. Alt overskudd doneres til veldedige formål.

Denne gullbilen kostet 19 millioner kroner!

Diamantbelagt girspak

Andre detaljer på den ekstremt eksklusive bilmodellen inkluderer diamanter på den bevegelige girspaken. Utallige vaser har forøvrig blitt knust for å møysommelig finne glassbitene med den rette kurven, for å lage glassrutene.

Når man begynner å se nærmere på bilen, er det rett og slett forbausende hvor detaljert Lorden har vært i arbeidet sitt. Både undersiden av bilen og selv motoren er akkurat slik den så ut i virkeligheten.

Inntektene fra salget vil i sin helhet bli gitt til veldedige formål. Så kanskje kan du hjelpe noen andre, selv om du blir blakk som ei kirkerotte selv. Det hadde jo vært veldig moro om vi kunne fått denne bilen til Norge!

^

Denne lekebilen avslørte en stor bil-nyhet!

Under kan du se en annen klassisk Ford som er noe helt utenom det vanlige: