I likhet med mange andre bilprodusenter har Volkswagen satset tungt på SUV-er og crossovere de siste årene.

Det startet med store Touareg. Så fulgte folke-SUVen Tiguan som også har kommet i sjuseters-utgaven Allspace.

Deretter lanserte de crossoveren T-Roc som er en stor salgssuksess. Og nå er det klart for en ny minstemann som heter T-Cross.

Den går inn i en sterkt voksende klasse for crossovere.

Bilen er basert på samme plattform som småbilen Polo. Den er litt over fire meter lang, nærmere bestemt 4,11 meter. Den er høyreist og med mange smarte interiørløsninger. Og designet viser at Volkswagen tør å skille seg litt ut i denne klassen.

Stort bagasjerom

Trenden i bilmarkedet har vært tydelig lenge: De tradisjonelle småbilene taper salg til de mer høyreiste crossoverne. Volkswagen kaller selv T-Cross oppfølgeren til den tidligere storselgeren Polo Cross, en Polo med litt offroadstyling og høyere bakkeklaring.

Prismessig kan T-Cross bli tøff for konkurrentene. Den starter på 272.000 kroner. Det er bare 12.000 kroner mer enn tilsvarende Polo. Og det er nesten 50.000 kroner rimeligere enn T-Roc som bare er marginalt større (12 centimeter lengre).

Volkswagen har også gjort en god jobb med å utnytte plassen best mulig. Bagasjerommet er på mellom 385 og 455 liter. Det siste er et tall som mer enn matcher mange av konkurrentene en klasse over. Baksetet er skyvbart i lengderetningen. Det betyr at du kan velge hvor du trenger plassen mest, i baksetet eller i bagasjerommet.

– Hvorfor har disse bilene nesten ikke bagasjerom?

Innenfor en total lengde på 4,11 meter har VW klart å hente ut mye plass.
Innenfor en total lengde på 4,11 meter har VW klart å hente ut mye plass.

Ser større ut

Med baksetet nedfelt, rommer den 1.281 liter bagasje. Ryggen på passasjersetet foran kan også legges ned, hvis du skal ha med ekstra lange gjenstander.

T-Cross har flere designelementer hentet over fra storebror T-Roc, det er en bil som har fått en god del skryt for designet. Samtidig har den eget særpreg. VW har gått for ganske kantete linjer, det gjør også at bilen ser større ut enn den egentlig er.

Ved lanseringen i Norge nå, tilbys T-Cross i utstyrsversjonene Life og Style, som begge kan oppgraderes med en designpakke. Dessuten Style Exclusive hvor R-Line eksteriør er standard.

Denne SUV-en har vi ventet lenge på

Typisk VW-interiør, her får vi ingen overrraskelser.
Typisk VW-interiør, her får vi ingen overrraskelser.

Mye sikkerhetsutstyr

Bilen er spekket med sikkerhetsutstyr. Både «Front Assist» inkludert fotgjengergjenkjenning, som overvåker området foran bilen, og nødbremsassistent, er standard. Det er også «Lane Assist», som hjelper sjåføren å holde sitt kjørefelt.

Et proaktivt beskyttelsessystem som lukker alle vinduer, strammer setebeltene og bygger opp mer bremsetrykk dersom fare for kollisjon registreres er også på plass. Blindsonevarsel, tretthetsvarsling og adaptiv cruisekontroll er også en del av standardutstyret.

Med T-Cross på plass, har Volkswagen fått en ny innstegs-crossover.
Med T-Cross på plass, har Volkswagen fått en ny innstegs-crossover.

Kun bensinmotor

På motorfronten gjør Volkswagen det enkelt for kjøperne. Bilen kommer med ett motoralternativ: En 1-liters tresylindret bensinmotor på 115 hestekrefter. Syv-trinns DSG-girkasse er standard.

Det at VW ikke tilbyr bilen med dieselmotor her hjemme, viser hvor fort utviklingen har gått på kort tid. For bare et par år siden hadde dieselmotor vært det opplagte valget i en bil som T-Cross. Nå er kundene langt mer skeptiske til dette.

Noen form for elektriske drivlinjer er det ikke på T-Cross, i alle fall ikke i starten.

LES MER: Dette er Norges billigste SUV

Se video av VW T-Cross under: