Bilene skal advare hverandre – for å gjøre trafikken sikrere
Dette kan bli en liten revolusjon.
Sikkerhet har alltid vært en av kjerneverdiene hos Volvo. De har vært først ute med mange sikkerhetsteknologier, samtidig som de har bygget biler som skal beskytte fører og passasjer best mulig hvis det smeller.
De siste årene har vi sett en liten revolusjon på elektroniske førerassistentsystemer. Bilene blir stadig mer avanserte, det gir også flere muligheter.
Nå jobber Volvo mye med skybaserte systemer, der bilene er koblet opp og kan sende inn, dele og motta informasjon.
Startet i Norge og Sverige
Systemer som varsler om biler med nøblinken på (Hazard Light Alert) og glatte veier (Slippery Road Alert) ble lansert i 2016. Dette var innledningsvis kun tilgjengelig på norske og svenske Volvo-biler i 90-serien. Nå gjøres teknologien tilgjengelig for bilførere i hele Europa.
Den oppkoblede teknologien blir standard på alle Volvos modeller fra og med modellåret 2020. Teknologien kan også ettermonteres på utvalgte modeller fra tidligere modellår.
Volvo-sjef: Dieselmotorene forsvinner ganske snart
Avpasse farten i god tid
– Ved å dele trafikkdata og informasjon mellom biler i sanntid kan man bidra til å unngå ulykker. Volvo-eiere bidrar dermed til å gjøre veiene tryggere for andre bilførere som har samme teknologi tilgjengelig i sine biler, samtidig som de selv blir varslet om mulige farer på veien dit de skal, sier Malin Ekholm, leder ved Volvo Cars’ sikkerhetssenter.
Volvos sikkerhetsforskning viser at man kan redusere risikoen for ulykker ved å tilpasse hastigheten til trafikksituasjonen man befinner seg i. Ved å varsle bilførere om farer i området de befinner seg i, får de muligheten til å avpasse farten i god tid.
Nå skal bilene hjelpe hverandre å finne P-plass
Deler mellom personbiler og lastebiler
Når teknologien nå utvides til hele Europa, inviterer Volvo samtidig andre bilprodusenter til å dele anonymiserte trafikksikkerhetsdata med hverandre. Den positive effekten denne typen oppkoblet teknologi har på trafikksikkerheten øker desto flere biler som deler data med hverandre.
Siden 2018 har Volvo Cars og lastebilprodusenten Volvo Trucks delt data mellom lastebiler og personbiler i Norge og Sverige.
Sikker bil? Dette er årets beste
– Desto flere kjøretøy som deler sanntidsdata, desto sikrere blir veiene. Vi håper å kunne etablere flere samarbeid med partnere som deler vårt engasjement for trafikksikkerhet, sier Ekholm.
Glatte veier
På lanseringstidspunktet var Volvos oppkoblede sikkerhetssystemer de første sitt slag i bilindustrien. Når en Volvo slår på nødblinken, sørger Hazard Light Alert for at andre Volvoer i nærheten advares om dette, via det skybaserte systemet, slik at de er forberedt og kan unngå potensielle ulykker. Dette er spesielt nyttig på svingete veier eller der bakketopper hindrer utsikten for føreren.
Slippery Road Alert er også skybasert og samler kontinuerlig inn anonymisert informasjon om kjøreforholdene der bilen befinner seg og varsler dersom det er glatt veibane. Hvis bilen registrerer at veibanen er glatt får sjåføren beskjed om dette. Samtidig sender Slippery Road Alert informasjon til andre Volvoer som befinner seg i nærheten, slik at de også blir advart.
Apropos sikkerhet: Med denne har Volvo klart noe ganske utrolig
Se video: Her oppdager bilen at det snart smeller!