Norwegian-smell på 1,5 milliarder

Flyselskapet Norwegian fikk et negativt resultat før skatt på 1,98 milliarder kroner i første kvartal. Tapet er mindre enn markedet ventet.

UNDERSKUDD: Resultatet etter skatt endte med et underskudd på 1,49 milliarder kroner. Foto: NTB Scanpix
UNDERSKUDD: Resultatet etter skatt endte med et underskudd på 1,49 milliarder kroner. Foto: NTB Scanpix

Resultat etter skatt endte på 1,49 milliarder kroner, viser kvartalsrapporten som ble lagt fram torsdag morgen. Markedet hadde før framleggingen ventet et underskudd på 2,2 milliarder kroner før skatt, ifølge estimater fra Infront Data, melder TDN Direkt.

– Vi ser en positiv utvikling på flere områder dette kvartalet, til tross for 737 MAX-problemene. Vi har iverksatt en rekke tiltak for å forbedre lønnsomheten ved å redusere kostnader og øke omsetningen, sier konsernsjef Bjørn Kjos.

Flyselskapet holder en grundigere og mer utfyllende presentasjon av årets første kvartal senere torsdag morgen.

Kutter kostnader

Omsetningen økte med 14 prosent fra 6,99 milliarder kroner i første kvartal i fjor til 7,99 milliarder kroner i år, først og fremst på grunn av interkontinental vekst og økt trafikk i Norden. Driftsresultat etter av- og nedskrivninger økte fra minus 2,2 milliarder i fjor til minus 1,5 milliarder kroner i første kvartal i år.

Selskapets enhetskostnader, eksklusive drivstoff, er redusert med 8 prosent sammenlignet med samme periode i fjor, opplyser Norwegian i en pressemelding. Det interne kostnadsreduksjonsprogrammet har ført til besparelser på 467 millioner kroner dette kvartalet.

Det underliggende driftsresultatet (EBITDAR) gikk så vidt i pluss, med 88 millioner kroner, fra minus 881 millioner kroner i fjor.

Taper 500 mill. på MAX-krisen

Norwegian venter imidlertid et samlet tap på rundt 500 millioner kroner i år som følge av at selskapets 18 Boeing 737 MAX 8-fly står på bakken. Selskapet melder også om en viss nedgang i kundepågangen som det knytter til situasjonen rundt MAX-flyene. Selskapet gjør «alt i sin makt» for å sørge for at flyginger går som planlagt, uavhengig av hvor lenge MAX-flyene er ute av drift.

– Vi har hatt produktive møter med Boeing hvor vi har diskutert hvordan vi skal manøvrere oss gjennom problemene som MAX-situasjonen påfører Norwegian, sier Kjos.

Flyselskapet holder en grundigere og mer utfyllende presentasjon av årets første kvartal senere torsdag morgen.

(©NTB)