Mener modellmamma bryter loven – igjen

MODELLAGENT: Donna Ioanna, her fra da hun deltok i Farmen Kjendis, har jobbet som modellagent i over 20 år.
MODELLAGENT: Donna Ioanna, her fra da hun deltok i Farmen Kjendis, har jobbet som modellagent i over 20 år. Foto: TV 2
Forbrukertilsynet mener «modellmamma» Donna Ioanna retter seg mot mindreårige for å markedsføre modellkonkurranse. Ioanna selv er uenig i påstandene.

I fjor opprettet Forbrukertilsynet sak mot modellagent Donna Ioanna, etter at Ioanna kontaktet unge jenter direkte på Instagram og Facebook med oppfordring om å melde seg på modellkurs.

Forbrukertilsynet konkluderte med at markedsføringen var ulovlig, og fattet vedtak om et overtredelsesgebyr på 150.000 kroner.

Nå varsler tilsynet at de vil fatte nytt vedtak mot modellagenten.

– Retter seg mot unge jenter

Bakgrunnen for at Forbrukertilsynet nå mener Ioanna bryter loven, er ulike innlegg i sosiale medier.

Ioanna bruker blant annet Instagram til å markedsføre en modellkonkurranse. Forbrukertilsynet mener modellagenten i innleggene retter oppfordringer direkte til mindreårige om å melde seg på konkurransen.

I innleggene bruker Ioanna formuleringer som «Kom og meld deg på» og «Meld deg på online eller direkte på senteret».

– Virksomheten retter seg mot unge jenter og selskapet er klar over, og hensikten er, at innlegg og videoer når ut til mindreårige. Etter vår vurdering inneholder formuleringene i innleggene direkte kjøpsoppfordringer rettet mot barn, og er derfor ulovlige, sier Forbrukertilsynets avdelingsdirektør Tonje Hovde Skjelbostad.

– Alvorlig

I en pressemelding skriver Forbrukertilsynet at saken gjelder brudd på reglene i loven som skal gi barn et særskilt vern mot reklame, og også brudd på forskrift om urimelig handelspraksis.

«Barn er ofte lettere å påvirke, og har ikke den samme kritiske sansen som voksne, og skal derfor vernes mot aggressiv og direkte markedsføring», skriver tilsynet.

– Dette ser vi på som alvorlig, også sett i sammenheng med at aktøren tidligere har fått sanksjoner mot tilsvarende praksis, sier Hovde Skjelbostad.

Forbrukertilsynet har varslet forbudsvedtak mot Ioanna, som vil forby selskapet å publisere innlegg i sosiale medier som inneholder direkte kjøpsoppfordringer til mindreårige.

Brudd på dette vedtaket vil utløse tvangsmulkt i størrelsesorden 20-30.000 per innlegg.

Reagerer med vantro

Ioanna sier hun er uenig i lovanvendelsen og flere av påstandene Forbrukertilsynet legger til grunn. I en epost til TV 2 skriver modellagenten at hun henvender seg til tenåringer, og ikke «barn i ordets rette betydning».

– I anledning forrige sak, som gjaldt min kursvirksomhet, ba jeg om veiledning og tilbakemelding fra Forbrukertilsynets egne rådgivere og advokater, for nettopp å unngå å bryte noen regler, sier Ioanna.

Hun mener hun har innrettet seg etter de instruksene hun har fått i møter med Forbrukertilsynets rådgivere, og følte seg overbevist om at konseptet nå ble markedsført korrekt.

– Jeg opplever at Forbrukertilsynet selv har vært i tvil om lovanvendelse og gitt uttrykk for tvil i sentrale aspekter, hvor jeg nå blir varslet om nye sanksjoner. Jeg mener Forbrukertilsynet selv har gitt meg mangelfull veiledning og mener lovanvendelsen på flere punkter håndheves for strengt i forhold til EU lovverk, sier Ioanna.

Modellagenten har engasjert advokatfirma Bull & Co, for å få hjelp til å vurdere saken.

– Hvordan Forbrukertilsynet selv tolker dette emnet og sitt eget regelverk, synes jeg er særdeles uklart. Jeg vil selvsagt innrette min virksomhet i henhold til gjeldende regler og lovanvendelse, men når Forbrukertilsynet selv ikke kan gi meg klare svar, reagerer jeg med vantro. Jeg vil møte dem sammen med min advokat, som er spesialisert på dette feltet, for å få brakt på det rene hvordan jeg skal markedsføre mitt konsept til min målgruppe, sier Ioanna.

Lik TV 2 Underholdning på Facebook