På et flott landbruk ikke langt fra Ølen, i Rogaland, står det to strøkne BMW E30 parkert i garasjen til Alexander Haraldsen (28).

De to bilene er som smykker å regne, for alle som er interessert i biler. Den ene en er en sølvfarget og totalrestaurert M3 – den andre en like forseggjort mørkeblå 325i.

Liker du BMW, er det til å få vann i munnen av.

Men dette er bare en liten del av samlingen til den bilgale 28-åringen. Han har fem til!

Sånn kan det gå, når interessen har vært der sine 8-9-årsalderen – og man har en eldre bror som også liker BMW E30.

Kjøpte sin første bil

Det hele startet egentlig da broren kjøpte sin første 3-serie av E30-karosseriet (produsert mellom 1982 og 1994) på slutten av 90-tallet.

Men som med så mange andre: Entusiasmen tar først skikkelig av, når man får sin egen bil.

– Den første bil overtok jeg fra min bror. Det var en BMW 325i – 1986-modell. Mens den første bilen jeg kjøpte selv, var en 320i, også den fra 1986. Den var lakkert spygrønn, og jeg har den fortsatt. I dag bruker jeg den som banebil.

Brukt BMW M3: Herlig bil – men kan også bli et økonomisk mareritt

Dette er den første E30-en Alexander kjøpte. Nå brukes den til kjøring på bane. Foto: Privat
Dette er den første E30-en Alexander kjøpte. Nå brukes den til kjøring på bane. Foto: Privat

Sjelden utgave

Siden den relativt beskjedne starten, har det altså ballet skikkelig på seg. Stadig dukker det opp nye biler, som 28-åringen ikke klarer å si nei til.

Nå er består altså samlingen av sju biler. Og det er ikke småtteri som inngår i samlingen. I tillegg til de to som står i garasjen hjemme, er det en banebil, et par M3-er til og ikke minst en svært sjelden E30 Alpina C1 2.5 1987 (se bildeserie nederst i artikkelen). Sistnevnte er den eneste i Norge, og er nummer 13 av totalt 49 produsert.

Her er en virkelig sjelden BMW-versting!

Utstillingsstand

I garasjen står det både diplomer og pokaler fra ulike biltreff. Vi har ikke problemer med å skjønne hvorfor han har sanket premier. Begge bilene i garasjen hjemme er i utstillingsstand. Alt fra skinnsetene og interiøret generelt til motorrom og lakk ser ut som om bilen nettopp har forlatt fabrikken.

Den sølvfargede M3-en er selve øyenstenen i samlingen. Denne har det blitt lagt ned utallige timer i å gjøre perfekt. At Alexander er perfeksjonist, er det ikke vanskelig å se.

M3-en ser også ekstra barsk ut, med sine breddede skjermer både foran og bak. Og lyden! M3-en har "bare" en 4-sylindret motor. Men den høres helt riktig ut, likevel! (se klipp nederst i saken).

Jørgens gamle klassiker doblet seg i verdi

Disse to bilene har fått æren av å plasseres i garasjen hjemme. Til venstre en strøken M3 – til høyre en nesten like strøken 325i.
Disse to bilene har fått æren av å plasseres i garasjen hjemme. Til venstre en strøken M3 – til høyre en nesten like strøken 325i.

Får aldri nok

Siden samlingen er såpass omfattende, har han og et par kompiser ordnet en garasje til de andre bilene.

– Når har du nok biler, tror du?

– Ein kan aldri få for mangen E30-er, men det kan til tider bli litt møkje å holda styr på, he he.

Klart og svar, der altså.

Les om andre generasjon 3-serie i Brooms bruktbilguide her

Denne M3-en ser også rimelig strøken ut.
Denne M3-en ser også rimelig strøken ut.

Populære

E30 er blitt et yndet objekt på klassikermarkedet. Ikke bare i Norge, men også i utlandet. M3 er den mest ettertraktede – selv om den altså har firesylindret motor, mens mange BMW-entusiaster foretrekker rekkesekser til vanlig.

Godt holdte eksemplarer, som ikke er stylet, tunet eller rustet i fillebiter, er vanskelig å finne. M3-ene er det svært få av – og prisene for en godt holdt og original modell starter gjerne på 600.000-700.000 kroner.

Ingenting tyder på at prisene skal slutte å stige med det første. Snarere tvert imot.

Denne samlingen kan med andre ord vise seg å bli en svært god investering.

Bruktimport: Du kan tjene mye på veteranbiler

Høy verdi

– Hvor mye penger har du brukt – og hvor mye tror du samlingen din er verdt i dag?

– Det har gått med noen kroner opp gjennom årene, det er helt sikkert. Men akkurat hvor mye, tør jeg ikke å si. Hvis en tar utgangspunktet i dagens markedsverdi så ligger nok verdien på alle bilene på noen millioner kroner.

Dette interiøret ser omtrent ut som bilen nettopp ble levert fra fabrikken.
Dette interiøret ser omtrent ut som bilen nettopp ble levert fra fabrikken.

Alexander er ikke fremmed for tanken å utvide samlingen sin ytterligere, om den rette bilen skulle dukke opp. Men å selge noen av bilene, vil han ikke høre noe snakk om!

Han har faktisk fått bud på 70.000 Euro på den sølvgrå M3-en. Men det var ikke aktuelt å la den gå.

– Ingen av de bilene jeg har i dag hverken er eller kommer til å bli aktuelt å selge.

Punktum finale, kan man vel legge til. Bilene har alt for høy affeksjonsverdi, til at den blide Etne-gutten kan la de skifte eier. Det skjønner vi veldig godt!

Til gjengjeld er han en aktiv deltaker på en rekke ulike bilshow og treff – så du kan i alle fall få anledning til å ta en nærmere kikk på bilene hans der.

PS: Neste prosjekt for Alexander er en annen BMW-klassiker. Han skal fikse opp en 2002 til sin far. Ja, vi lover å følge opp, på det også!

Se bildeserie av noen av bilene til Alexander under:

^

Under kan du også høre lyden av M3en som starter opp og kjører ut av garasjen:

Et ekte bilprosjekt trenger ikke å koste mye