I det norske bilmarkedet har mye handlet om Tesla Model 3 den siste tiden. Leveringene av "folke-Teslaen" har for alvor kommet i gang og i mars satte den registrerings-rekord. Aldri tidligere har det blitt registrert så mange eksemplarer av en bilmodell på én måned her til lands.

Totalt fikk 5.315 Model 3 norske skilter i mars. Med det ble den naturligvis også Norges mest solgte bilmodell denne måneden.

Men Tesla jobber også med sine to øvrige biler, Model S og Model X.

Innstegsvarianten er tilbake

I natt norsk tid lanserte de ny drivlinje til begge disse modellene. Her handler det om vesentlig forbedret rekkevidde, uten at man har gjort noe med selve batterikapasiteten.

Tidligere har vi bare hatt tall etter den utgående NEDC-målemetoden for disse bilene. Denne er kjent for å være i overkant snill. De nye tallene fra Tesla er etter den nye, strengere og mer realitiske WLTP-metoden.

Tesla har også gjenintrodusert innstegsvarianten Standard Range for både Model S og Model X. Model S Standard Range starter på 739.000 kroner, mens Model X Standard Range har startpris på 784.400 kroner.

Én ting kan gjøre elbilene billigere de neste årene

Tesla-sjef Elon Musk har gode nyheter til de som vurderer Model S eller Model X. Innstegsmodellene er tilbake, samtidig som rekkevidde har økt.
Tesla-sjef Elon Musk har gode nyheter til de som vurderer Model S eller Model X. Innstegsmodellene er tilbake, samtidig som rekkevidde har økt. Foto: Scanpix

Har bare to konkurrenter

Tilbake til rekkevidden. For Model S ser tallene slik ut: Den nye Standard Range-varianten har en rekkevidde på 450 kilometer. Long Range betyr 610 kilometer, mens Model S Performance har en rekkevidde på 590 kilometer.

Model X klarer på sin side 375 kilometer i Standard Range-utgave. Long Range gir en rekkevidde på 505 kilometer, mens tallet for Model X Performance er på 485 kilometer.

Disse to Teslaene har i dag bare to reelle konkurrenter: Nemlig SUV-ene Jaguar I-Pace og Audi e-tron. Begge disse er målt etter WLTP-normen og tallene er slik: I-Pace har en offisiell rekkevidde på 470 kilometer, for e-tron er tallet 417 kilometer.

Slik gikk det da vi dro til fjells med elektrisk SUV

Nye Model 3 er den store snakkisen hos Tesla nå. Men de jobber også med å holde Model S og Model X oppdatert.
Nye Model 3 er den store snakkisen hos Tesla nå. Men de jobber også med å holde Model S og Model X oppdatert.

Trådløs oppdatering

Tar vi en ren SUV-sammenligning, betyr det at Model X med Standard Range har kortere rekkevidde enn både Jaguaren og Audien. Men med Long Range overgår den begge.

Model S og Model X har for øvrig også fått forbedret ladesystem, som lar dem ta imot opptil 145 kW på dagens generasjon Tesla Superchargere, og opptil 200 kW på såkalte V3-Superchargere.

Det er også andre endringer:

– Luftfjæringssystemet har blitt vesentlig forbedret, og gir nå fullstendig adaptiv demping. Fjæringssystemet tilpasser seg automatisk kjøring og kjøreforhold. Løsningen er utviklet av Tesla, og kan forbedres og videreutvikles gjennom trådløse programvareoppdateringer, forteller Even Sandvold Roland som er senior kommunikasjonssjef for Tesla i Norge.

LES OGSÅ: Så billig får du brukt Tesla

Se video: Her møtes de elektriske SUV-ene til duell