– Om to år vil vi antakeligvis lage biler uten ratt og pedaler, sa Musk ifølge Reuters. Samtidig anerkjente han at han ofte har vært for optimistisk i uttalelsene sine.

Sentralt i Musks løfter står en ny mikrochip for selvkjørende biler som han avdekket på en webcast-presentasjon mandag. Chipen skal gi Tesla en fordel over rivalene, og vise ambisjonene deres innen feltet. Musk har selv sagt at store deler av selskapets utgifter går til å investere i utviklingen selvkjørende biler.

Presentasjonen kom to dager før Tesla forventes å annonsere tap i første kvartal, etter at salget av deres Modell 3-sedan har vært lavere enn forventet.

– Å kjøpe noe annet en Tesla er som å kjøpe en hest

Musk startet presentasjonen med å gå i detalj på selskapets utvikling på maskinvare- og programvarefronten, før han snakket om Modell 3, og dens potensiale.

– Den grunnleggende beskjeden forbrukerne bør ta med seg i dag er at det er økonomisk vannvittig å kjøpe noe annet enn en Tesla. Det er som å kjøpe en hest, sa han før han la vekt på at Tesla er det eneste selskapet som har en pakke med maskinvare for en fullt selvkjørende bil.

Teslas bruk av begrepet «fullt selvkjørende» har høstet kritikk, siden bilene i dag ikke er fullt selvkjørende etter industristandard. Bilene må kunne håndtere de fleste aspektene ved kjøring uten menneskelig innblanding. Musk har uttalt at med maskinvaren ferdig, vil forbedringer i programvaren gjøre at bilene kan kjøre seg selv i fremtiden.

Allerede gått over fristen

Flere internasjonale selskaper, som blant annet Uber jobber med å utvikle selvkjøring, men eksperter mener det vil ta år får systemene er helt klare, ifølge Reuters.

– Om et år vil vi ha millioner av selvkjørende biler, sa Musk.

Tesla har arbeidet med chipen for selvkjøring siden 2016, og Musk har tidligere forutsett at biler vil være helt selvkjørende innen 2018, et mål de allerede har bommet på.

Annonseringen av robottaxien virket ikke å påvirke investorene særlig, men aksjene steg noe i verdi etter annonseringen. Trolig er investorene forsiktig fordi de er bekymret for de praktiske og økonomiske utfordringene knyttet til prosjektet.

Sendte stikk til konkurrente

Musk benyttet også anledningen til å sende et stikk til konkurrenter som er avhengig av Lidar, lysbaserte sensorer som er et nøkkelelement i de fleste selvkjørende systemer.

– Alle som avhenger av Lidar er fordømt. Det er dyrt og unødvendig, sa Musk, som har vært høylytt om begrensningene i teknologien.

Tesla-biler bruker kameraer og radarer i selvkjøringen.

Det amerikanske magasinet Consumer Reports har advart mot Teslas «påstander om selvkjøring, som lover for mye og leverer for lite».

– Påstander om selvkjøringssystemer og trygghet er ikke støttet opp av data, og det kan se ut som dagens presentasjon hadde mer å gjøre med investorer enn forbrukernes trygghet, skriver magasinet.