Gjennomsnittsbilen brukes bare 3,2 prosent av tiden

Er bilen DIN bare en dyr pyntegjenstand?

Køer til tross: De fleste bilene står helt stille det aller meste av tiden.
Køer til tross: De fleste bilene står helt stille det aller meste av tiden.

Ola Nordmann er glad i bilen sin og glad i å kjøre bil, men kjører vi så mye som vi faktisk tror?

Mye tyder på at dette ikke er tilfelle. Gjennomsnittlig årlig kjørelengde her i landet er ca. 15.000 kilometer, og når dette brytes ned til dager blir resultatet ganske beskjedent.

Dette bekrefter data som Fremtind Forsikring har samlet inn fra sine 20.000 bileiere med smart bilforsikring. Her er tallenes tale klar – norske biler står stille det aller meste av tiden.

– Essensen i dataene vi samler, er at vi kan se at mange nordmenn plasserer dyre pyntegjenstander i oppkjørselen sin, sier Svein Skovly, leder Innovasjonslab i Fremtind.

Store ressurser står ubrukt

– Bilene vi følger med smart bilforsikring står i gjennomsnitt parkert hele 96,8 % av tiden, og de brukes dermed bare 3,2 % av tiden. Dette betyr at vi i snitt bruker bilen 280 timer i løpet av et år, eller litt under 12 døgn, mens den står parkert resten av året - hele 8.480 timer.

Dermed er det er store ressurser som står ubenyttet i lange perioder, fastslår Skovly.

Smart bilforsikring har også gitt mange svar på hvor og hvordan vi bruker bilen.

Så mye koster bilen deg - hver dag

1.175 km månedlig

– Når vi bruker bilen, kjøres den i all hovedsak i nabolaget der vi bor. 60 prosent av alle registrerte kjøreturer er på under 5 kilometer, mens 75 prosent er under 10 kilometer.

– Gjennomsnittlig kjørelengde i løpet av en måned er 1.175 kilometer. Omregnet gir dette drøyt 38 km kjørt daglig, som er høyere kjørelengde enn de fleste andre land. Her er det naturligvis stor variasjon. Ikke så få kjører enda mindre – og så er det igjen andre som har svært stor kjørelengde, sier han videre.

Svein Skovly leder Innovasjonslab i Fremtind.
Svein Skovly leder Innovasjonslab i Fremtind.

Vi kjører mest på ettermiddagen

– Er folk bevisste omkring dette?

– Nei, når folk skal anskaffe seg bil tror jeg det er få som tenker på hvordan de faktisk bruker bilen i det daglige.

– Kan det sies noe om hvordan bilene brukes i løpet av døgnet?

– Ja, det kan det. Når vi bruker bilene, gjør vi det i flokk. Mer enn 35 prosent av all registrert kjøring skjer mellom klokken 14.00 og 18.00. Dette er dagens mest trafikkerte periode. Fredagene skiller seg ut ved at det da er enda flere på veien i dette tidsrommet, legger Svein Skovly til.

Store forskjeller har en forklaring

Tallene fra smart bilforsikring viser at den første toppen for bilbruk nås klokken 08.00 om morgenen – men denne er bare halvparten så høy som toppnivået, som kommer klokken 16.00. Derfra synker bilbruken jevnt ned til det laveste nivået, som er fra midnatt til rundt klokken 06.00 om morgenen.

– Det er veldig stor forskjell på morgen og ettermiddag?

– Ja, jeg er ganske overrasket over at det er så stor forskjell på trafikkmengden på morgen og ettermiddag som våre tall viser, men samtidig er dette forståelig med tanke på at vi om ettermiddagen både ser de som kjører hjem fra jobb, skal handle inn til middag, skal kjøre ungene på trening etc.

Slik ser bilbruken ut, brutt ned på klokkeslett.
Slik ser bilbruken ut, brutt ned på klokkeslett.

Åpner for alternative løsninger for bilhold

– Dette kan knapt kalles effektiv bruk av ressurser?

– Nei, det som kunne ha vært en god ressursutnyttelse hadde vært om unge og eldre kunne dele biler. De eldste har en overvekt av kjøringen sin på dagtid på hverdagene, mens de yngste kjører mest på kveldstid og i helgene, sier Svein Skovly til Broom.

– Dette åpner vel for bildeling og andre former for nye eierskapsmodeller for bil?

– Ja, så absolutt. Når folk blir oppmerksomme på hvor lite bilene brukes, kombinert med tiltakene som gjøres for å redusere bilbruken som bompenger, parkeringsrestriksjoner osv., så vil dette føre til at flere enten velger å dele bilen de har - eller velger alternative måter å skaffe seg bil på, sier han.

– Vi ser at det eksperimenteres med både nye bildelings- og abonnementsløsninger, og det er nok bare et spørsmål om tid før slike løsninger blir vanlige. Det er også interessant å se at selskaper fra mange ulike bransjer nå omtaler seg selv som mobilitetsaktører. Dette er enda et tegn på at noe er på gang, sier Svein Skovly til slutt.

Dette kan snu opp ned på norske bilpriser

Se video: Nye og spennende løsninger er på vei