Sukkersjokk i babymat – småbarnsforeldre rystet

Helsekontrollen: – Dette kan vi kalle godteri, sier ernæringsterapeut Siv Hauge.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Helsekontrollen har sjekket hvor mye fruktsukker det er i smoothieposene du får kjøpt til spedbarn. De verste har over seks sukkerbiter per pose i form av fruktsukker.

– Seks sukkerbiter i en liten barnekropp, det er jo ganske mye, sier ernæringsterapeuten.

Se Helsekontrollen torsdag 20.00 på TV2 eller på TV 2 Sumo nå!

Sammen med Helsekontrollen har hun gått gjennom innholdet i nesten 50 smoothie-poser for spedbarn.

Hun mener fruktsukker har ufortjent godt rykte.

Se hele oversikten nederst i saken

– Fruktsukker er egentlig ikke noe bedre enn vanlig sukker. Det er den totale mengden sukker som er viktig. Så det er egentlig å redusere sukkerinntaket som er viktig, i stedet for å bytte til andre sukkerkilder, sier Hauge.

SJEKKER: Programleder Marte Spurkland og ernæringsterapeut Siv Hauge har sett gjennom innholdet i smoothieposene.
SJEKKER: Programleder Marte Spurkland og ernæringsterapeut Siv Hauge har sett gjennom innholdet i smoothieposene.

Mest sukker i Nestlé og Ella's Kitchen

Klemmeposene med mest sukker per 100 gram inneholder over fem sukkerbiter i form av fruktsukker. Aller mest er det i to av posene fra Nestlé (Nestlé Junior, eple og banan) og Ella's Kitchen (Blåbær, eple, banan og vanilje). Disse er på 110 og 120 gram og sukkerinnholdet tilsvarer derfor over seks sukkerbiter per pose.

Det er Rema 1000 sin Lev vel-serie som har flest klemmeposer med mye sukker i testen. Seks av sju poser har over fem sukkerbiter per 100 gram.

MEST SUKKER: Smoothiene med mest sukker har over fem sukkerbiter per 100 gram. I de største posene tilsvarer dette over seks sukkerbiter per pose. Foto: Stein Stie
MEST SUKKER: Smoothiene med mest sukker har over fem sukkerbiter per 100 gram. I de største posene tilsvarer dette over seks sukkerbiter per pose. Foto: Stein Stie

Best ut kommer klemmeposer som inneholder grønnsaker og/eller korn, i tillegg til frukten. Aller best er Organix sin pose med havregryn, eple, banan, bringebær og blåbær. Den inneholder under 2,5 sukkerbiter per klemmepose i form av fruktsukker.

MINST SUKKER: De sunneste smoothiene har under 3,5 sukkerbiter per 100 gram. Samtlige har enten korn og/eller grønnsaker i seg, i tillegg til frukt. Foto: Stein Stie
MINST SUKKER: De sunneste smoothiene har under 3,5 sukkerbiter per 100 gram. Samtlige har enten korn og/eller grønnsaker i seg, i tillegg til frukt. Foto: Stein Stie

– Det er fordi de inneholder mindre frukt. Da blir det mindre sukker, sier Hauge.

Slik har vi sjekket

  • Smoothieposene er kjøpt på to ulike Kiwi, Coop og Rema 1000 i Oslo.
  • En sukkerbit veier 2,5 gram og det er med utgangspunkt i dette man har regnet om hvor mye fruktsukker det er i de ulike posene.
  • Ettersom posene har forskjellig størrelse tar vi utgangspunkt i pr 100 gram.

Også klemmeposer som kun inneholder sviske har lavt sukkerinnhold.

Anbefaler maks ti prosent sukker daglig

Hos Helsedirektoratet anbefaler de maks ti prosent sukker i barns daglige kost. Verdens helseorganisasjon anbefaler fem prosent sukker.

MIDT PÅ TREET: Disse smoothiene inneholder opp til 4,8 sukkerbiter pr 100 gram. I de største posene tilsvarer dette over fem sukkerbiter per pose. Foto: Stein Stie.
MIDT PÅ TREET: Disse smoothiene inneholder opp til 4,8 sukkerbiter pr 100 gram. I de største posene tilsvarer dette over fem sukkerbiter per pose. Foto: Stein Stie.

– I frukt fins det mye fruktsukker, og når man lager disse posene vil det bli mye frukt i en liten pose. Derfor vil det jo bli mye sukker i disse posene, sier fagdirektør Ellen Marie Carlsen.

Barn skal imidlertid spise frukt, men Helsedirektoratet oppfordrer til å gi minst mulig av frukten på pose:

– Jeg tenker det er viktig at barn utvikler spisemotorikk, og dette med å lære seg å smake og bli glad i mat. Vi vil ikke anbefale at man spiser klemmeposer hver dag, men at man bruker det som en løsning når barnet blir sulten og man ikke har noe annen mat, sier hun.

Barna får også ofte i seg mindre sukker om de spiser hel frukt, fordi det trolig blir mindre frukt enn når den er komprimert på en pose.

– Én porsjon er det du får i en liten barnehånd, og en liten ettåring har en liten hånd, sier hun.

Helsekontrollen konfronterte flere småbarnsforeldre om resultatene i testen, og responsen var klokkeklar.

– Det er jo helt forferdelig, uttaler en mor.

– Når man får det sånn, så blir det jo veldig tydelig, sier en overrasket far.

Dette svarer produsentene

Produsentene av barnematen i testen sier alle at posene er ment som et supplement til vanlig mat. De påpeker også at sukkerinnholdet er det samme som i råvarene og at innholdet blir det samme som om du lager smoothie selv. Alle posene har gått gjennom en mild pasteurisering, som skal sørge for at mest mulig av vitaminene blir bevart.

Ella's Kitchen skriver:

– Vi bruker hele frukt og grønnsaker, så våre klemmeposer har en tilsvarende mengde fiber som det du får hvis du moser det hjemme .

Rema 1000 hadde flest poser med mest sukker. Mette Fossum, direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt, skriver:

– Vi vil på bakgrunn av denne henvendelsen gå gjennom alle våre LEV VEL smoothies og se på muligheter for justeringer.

Nestlé har posen med aller mest sukker. De mener det blir feil å sammenligne posene med godteri.

– Det er 100% frukt våre smoothier inneholder, og det er ikke noe tilsatt sukker i. Det skal være et mellommåltid når man er på farten, sier Linda Tietze, vitenskapelig rådgiver for barnemat hos Nestlé.

– Men er det ikke sånn at fruktsukker gjør det samme med kroppen som vanlig sukker?

– Jo, og det er også derfor man ikke skal spise for mye sukker, men se på hva barnet spiser resten av dagen, sier Tietze.

– Denne inneholder jo eple og banan. Ville det vært vanskelig å tilsette litt gulrot for eksempel?

– Nei, og vi har begynt i noen av våre smoothies å tilsette grønnsaker. Så det er det vi beveger oss mot, sier Tietze.