Michelle Obama på scenen tirsdag i Royal Arena i København.
Michelle Obama på scenen tirsdag i Royal Arena i København. Foto: RITZAU SCANPIX DENMARK

Obama til Norge torsdag – får slakt:

– Usmakelig reklame-show

Bisarr forestilling og et reklameshow som var usmakelig innpakket, mener dansk anmelder.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Torsdag kommer den tidligere førstedamen Michelle Obama til Norge, for å fortelle om livet som mor til to jenter og ektefelle til verdens mektigste mann.

Anledningen til besøket er bokturneen etter lanseringen av boken «Min historie». De dyreste billettene til torsdagens forestilling i Oslo Spektrum ligger på 4375 kroner, mens de billigste lenger bak har gått for 445 kroner.

Det tidligere presidentparet inngikk begge lukrative forlagskontrakter til en verdi av nærmere 500 millioner kroner etter at de forlot Det hvite hus. På scenen skal Obama fortelle om hvordan opplevelsene har preget henne, både offentlig og privat.

– Ikke verdig

Michelle Obama opptrer onsdag på Globen i Stockholm. Tirsdagens forestilling i København for 11.000 tilhørere får hard medfart av både publikum og anmeldere, som gir Michelle Obama 3 av 6 stjerner.

– Jeg er så skuffet. Vi var mange kvinner som hadde gledet seg til å høre en sterk kvinne stå frem med budskap til verden, og hvordan man utgjør en forskjell. Men vi fikk spørsmål om chicken nuggets og veggfarger på et barnerom, sier den danske politikeren Ida Auken til BT.

Politikeren fra Radikale Venstre er tydelig skuffet, og mener at forestillingen ikke var verdig for kvinner.

– Det er så stereotypt at kvinner får spørsmål om chicken nuggets og barnerom, mens man skal spørre menn om hvordan man endrer verden. Jeg satt ved siden av en rekke kvinner fra dansk næringsliv og politikk, og vi var alle enige om at det ikke var verdig for kvinner, sier hun til den danske avisen.

– Bisarr forestilling

Ekstrabladets anmelder er heller ikke fornøyd, og omtaler arrangementet som «en ganske bisarr forestilling», og et reklameshow som var usmakelig innpakket. Hovedpersonen dukket opp på scenen etter 40 minutter, skriver han:

– Det første spørsmålet dreide seg om å få navnet på den danske designeren som sto bak klærne som Michelle Obama hadde på seg. Bare for å understreke at det i bunn og grunn var et salgsmøte vi hadde kjøpt billetter til, skriver anmelderen Henrik Queitsch.

Anmelderen fra avisen Berlingske mener at showet med USAs tidligere førstedame bare glimtvis hevet seg over amerikansk daytime-talkshow og banaliteter, og stilte spørsmål om det var verdt 3500 kroner å betale for en billett på første rad.

– Hvor mye førstedamevisdom får man for 3500 kroner? Svaret som materialiserte seg to timer senere var: Forbløffende lite, skriver anmelderen Birgitte Borup i Berlingske.

BTs anmelder Fie West Madsen er også skuffet, og kaller Michelle Obamas opptreden for «en virkelig flad fornemmelse». Hun skriver at det var som å ha overvært halvannen time med motiverende sitater av typen «Never go to bed angry» eller «Live, love, laugh».