Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Heisann!

Jeg og kona har blitt enige om at det er på tide å handle en helt ny bil, og vi kunne tenke oss en SUV. I disse dager snakkes det jo mye om ladbare biler. Men elbil vil vi ikke ha. Rekkeviddeangst på vei til hytta, får noen andre ta seg av.

Ladbar hybrid kan imidlertid passe veldig godt. Men hvilken bør vi ta? Vi vurderer Audi Q7, Volvo XC90, BMW X5 og Mercedes GLE.

Hvilken av disse vil du anbefale?

Mvh. Geir og Ingrid

Heisann!

Akkurat dette luksusproblemet er det faktisk ganske mange i Norge som sliter med. Ja, vi snakker virkelig I-lands-problem, her. For alle disse bilene er romslige, gode å kjøre og byr på massevis av premiumfølelse.

Hvis du tenker i segmentet med BMW X5 40e, Audi Q7 e-tron, Mercedes GLE 500e og Volvo XC90 T8 ville jeg i utgangspunktet valgt Audien, hvis jeg måtte handle akkurat nå.

Forklaringen på det er at dieselmotor i kombinasjon med hybrid er et ypperlig valg. Den gir nemlig fornuftig forbruk også når elmotoren er tom for strøm, samtidig som dieselens høye dreiemoment gir det herlige bunndraget en stor SUV trenger. I tillegg har denne en brukbar elektrisk rekkevidde, den er stor og romslig og svært komfortabel å kjøre.

Quattro firehjulsdrift er heller ikke feil. På Q7 har du også mulighet til å heve bilen på de verste partiene opp til hytta!

Ladbar SUV: Denne går rett i strupen på bestselgerne

Ny ladbar BMW X5 på vei

Da får man heller leve med at designet ikke akkurat er til å sikle av. En heller puslete multimediaskjerm trekker også litt ned. Her har det skjedd MYE de siste årene, og løsningen i dagens Q7 er rett og slett blitt gammel på "skjermfronten".

Alle de andre har høyt forbruk og en nærmest symbolsk elektrisk rekkevidde.

Når det er sagt – og dette er viktig: BMW har en helt ny ladbar X5 45e på gang. Den får hele 75 kilometer elektrisk rekkevidde! Da begynner det endelig å ligne noe. Forrige modell måtte tåle mye kritikk for at rekkevidden var dårlig.

Den nye X5-en med ladekabel er ventet å komme i løpet av senhøsten. Her tipper vi det blir rift om bilene.

BMW X5 er om ikke så lenge klare med sine ladbare variant av X5 for norske kunder.
BMW X5 er om ikke så lenge klare med sine ladbare variant av X5 for norske kunder.

2019 BMW X5: Her gjelder det å være tidlig ute – kan bli kaos

Ny ladbar Mercedes GLE også på vei

Men ikke nok med det, som det heter på TV Shop! Mercedes GLE er nemlig også i ferd med å erstattes av en helt ny generasjon. Den nye er lekker – og den får også mye bedre rekkevidde enn forgjengeren.

Mercedes er tlbakeholdne med informasjonen, men lover at rekkevidden blir rundt 100 kilometer. Det burde gjøre det mulig å kjøre veldig mye uten å bruke fossilt drivstoff.

Det kan forsåvidt være verdt å nevne at både BMW X3, Audi Q5 og Mercedes GLC kommer i nye ladbare varianter. Fra før har vi jo Volvo XC60, i dette segmentet. Men ut fra spørsmålet ditt, virker det som om du anser disse som for små.

Uansett: Skal du kjøpe nybil i dette segmentet, kan det være lurt å vente noen måneder, til det har kommet mer informasjon om ytelser, pris og drivlinjer på nykommerne som er rundt hjørnet.

Mercedes er opptatt av at GLE skal kunne kjøres i terrenget også – selv om brorparten av kundene i verste fall vil ferdes på en grusvei.
Mercedes er opptatt av at GLE skal kunne kjøres i terrenget også – selv om brorparten av kundene i verste fall vil ferdes på en grusvei.

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under:

Les vår test av dagens ladbare BMW X5

Vi fikk se nærmere på nye BMW X5 på bilutstillingen i Paris: