Norwegian beklager:

Ulrikke (28) kom ikke med flyet – fikk ikke tatt farvel med broren

SØSKEN: På tirsdag mistet Ulrikke lillebroren Olaf da han omkom i et snøskred.
SØSKEN: På tirsdag mistet Ulrikke lillebroren Olaf da han omkom i et snøskred. Foto: Privat
Mandag ble Olaf Bjørkeng (22) tatt av snøskred og lå livstruende skadet på sykehus. Storesøster Ulrikke Bjørkeng (28) gjorde alt for å være med broren på dødsleie, men fikk beskjed om at hun var for sent ute.

Mandag kveld gikk det et snøskred på Reingjerdfjellet i Øverbygd i Troms.

Olaf Bjørkeng (22) var en del av et scooterfølge på fire personer da et 150-200 meter bredt skred ble utløst. Den unge mannen ble tatt av skredet, og meldt savnet.

Like før klokken 22 mandag kveld meldte politiet at en lavinehund hadde lokalisert snøscooteren til Bjørkeng. Et kvarter senere ble den unge mannen gravd frem, og han ble hastet til Universitetssykehuset i Nord-Norge med kritiske skader.

Sjokkbeskjeden

Ulrikke Bjørkeng (28) satt hjemme i leiligheten sin på Mogreina i Akershus da hun fikk telefonen om at lillebroren hennes var tatt av et snøskred. 28-åringen fikk raskt bestilt billetter, og kastet seg i bilen for å rekke det siste flyet til Bardufoss.

Ulrikke kom frem på Gardermoen 20 minutter før take-off. Hun forklarte situasjonen til de ansatte, og at hun måtte komme seg til Bardufoss med én gang.

28-åringen fikk beskjed om at hun ikke fikk komme om bord flyet, fordi gaten var stengt.

I et Facebook-innlegg publisert på Norwegian sin side skriver Bjørkeng:

«Jeg hadde ingen bagasje, og hadde rukket å løpe til gaten før flyet skulle dra. Er det virkelig så firkantet, og er det ikke mulig å være litt fleksible når det er snakk om krisesituasjoner?»

TV 2 har vært i kontakt med Bjørkeng. Hun og foreldrene ønsker ikke å stille til intervju, men har gitt tillatelse til å gjengi historien i Facebook-innlegget.

Prøvde holde lillebroren i live

Alt Norwegian kunne gjøre for 28-åringen var å booke om billetten til dagen etter.

SØSKEN: Ulrikke og Olaf hadde et tett forhold.
SØSKEN: Ulrikke og Olaf hadde et tett forhold. Foto: Privat

«Hvordan tror dere det er å sitte 12 timer hjemme og vente når du vet at lillebroren din ligger begravd i et snøskred, og at han mest sannsynlig ikke kommer til å overleve?

Lillebroren min er død, og det hadde ikke endret seg selv om jeg hadde fått være med det flyet mandag kveld. Det som hadde endret seg, dersom dere hadde vært litt medmenneskelige og ordnet sånn at jeg fikk vært med flyet mandag kveld, er at jeg hadde fått vært på sykehuset med han den siste tiden sammen med resten av familien», skriver Bjørkeng videre.

28-åringen måtte dra hjem igjen, og vente 12 timer til neste fly til Bardufoss gikk. På Universitetssykehuset i Nord-Norge prøvde legene å holde Olaf i live, slik at storesøsteren skulle få ta farvel med han.

Men tirsdag morgen var det slutt. Noen timer før Ulrikke Bjørkeng kom til sykehuset ble lillebroren erklært død av legene.

«Fordi jeg fikk beskjed om at det dessverre ikke var noe mer dere kunne gjøre, måtte jeg ta farvel med han som et kaldt lik på en båre, i stedet for å være med han de siste timene. Jeg som storesøsteren hans fikk ikke vært der for han når han trengte meg mer enn noen gang. Det gjør ekstra vondt, og kommer til å plage meg nå som jeg må fortsette livet uten han.»

– Beklager

Kommunikasjonsrådgiver i Norwegian, Tonje Næss, sier til TV 2 at det er utrolig trist å lese det Ulrikke skriver, og beklager at de bidro til å gjøre situasjonen hennes enda vanskeligere.

– Da hun ankom flyplassen 20 minutter før avgang hadde allerede de andre passasjerene gått om bord, og det var dessverre for snaut med tid til at vi kunne gjøre noe annerledes enn å booke henne om til neste ledige flyvning, sier Næss.

BEKLAGER: Kommunikasjonsrådgiver i Norwegian, Tonje Næss, sier de skulle ønske situasjonen ble løst annerledes.
BEKLAGER: Kommunikasjonsrådgiver i Norwegian, Tonje Næss, sier de skulle ønske situasjonen ble løst annerledes. Foto: Norwegian

På innenriksflyvninger opplyser Norwegian at passasjerene må sjekke inn senest 30 minutter før avgang, og at boarding stenger 20 minutter før.

Ulrikke skriver i Facebook-innlegget at hun forstår at man selv sitter med ansvaret for å komme tidsnok, men at det ikke er så enkelt å planlegge når lillebroren din blir tatt av et snøskred.

«Jeg får ikke tilbake lillebroren min, og han ville dødd uansett om jeg fikk vært med flyet på mandag kveld eller ikke. Men opplevelsen ville vært en annen.»

– Forferdelig trist

Norwegian forteller at de skulle ønske de kunne løst situasjonen annerledes, men at det er mange detaljer som dessverre gjør det vanskelig å holde tilbake en flyvning.

– Vi har stor forståelse for den fortvilte situasjonen til Ulrikke, og våre tanker går til henne og hennes familie i denne veldig vanskelige tiden, sier Næss til TV 2.

Det er Avinor som eier Oslo lufthavn Gardermoen. Kommunikasjonsrådgiver Lasse A. Vangstein forteller til TV 2 at det er flyselskapene selv som styrer bakkemannskapet gjennom sine underselskaper.

Hendelsen som oppsto på mandag var derfor utenfor Avinor sin kontroll.

– Dette er en forferdelig trist situasjon, og vi har absolutt all medfølelse med storesøsteren og familien. Men dette er utenfor vårt ansvarsområde, og vi blir ikke kjent med slike hendelser med mindre vi blir varslet. Og sannsynligvis kunne ikke vi gjort noe annerledes slik situasjonen forelå, sier Vangstein.

Etterlyser mer medmenneskelighet

I en SMS til TV 2 skriver Ulrikke Bjørkeng at hun ønsker at situasjonen skal bli belyst, slik at andre ikke opplever det samme.

28-åringen forteller at hun gråt hele tiden fra hun kom inn på Gardermoen, gjennom sikkerhetskontrollen, ved gaten, på flyet og da hun landet i Tromsø. Men ikke et eneste menneske, hverken ansatte eller passasjerer snakket til henne, og spurte hvordan det gikk.

Nå etterlyser hun mer medmenneskelighet blant folk.

– Vi må se oss rundt, ta vare på hverandre og ikke bare se bort fordi vi synes det er ubehagelig, sier hun til TV 2.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook