REISEGLEDE: Reiselivsdirektør Bente Bratland Holm i Innovasjon Norge sammen med reiselivssjef Tom Anker Skrede i Destinasjon Ålesund & Sunnmøre vertskap for turoperatører fra hele verden.
REISEGLEDE: Reiselivsdirektør Bente Bratland Holm i Innovasjon Norge sammen med reiselivssjef Tom Anker Skrede i Destinasjon Ålesund & Sunnmøre vertskap for turoperatører fra hele verden. Foto: Arne Rovick/TV 2.

«Hele verden» vil ha norsk reiseliv:

– Som å få OL

ÅLESUND (TV 2) De to reiselivstoppene har grunn til å glise: Nå er hele verdens turistøyne rettet mot Norge, og de ønsker bærekraftig reiseliv og naturopplevelser.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Denne uka er 360 turoperatører fra hele verden på plass i Ålesund for å kjøpe norske reiselivsopplevelser gjennom møteplassen Norwegian Travel Workshop

– Det er helt fantastisk, det kan faktisk ikke bli bedre. Det å få lov til å arrangere denne messa er litt som å få OL får vår del. Vi har verdens beste norgesselgere på besøk og vi får være vertskap i en uke, gliser Tom Anker Skrede som er reiselivssjef i Destniasjon Ålesund & Sunnmøre.

FORNØYD: Turoperatør Lev Trubach. Foto: Kristian Haug Hansen/TV 2.
FORNØYD: Turoperatør Lev Trubach. Foto: Kristian Haug Hansen/TV 2.

Den russiske turoperatøren Jazztour er full av lovord etter å ha fått luftet seg under en RIB-tur til Runde.

– Mine kunder er opprømte over hva som møter de i Norge og de elsker disse utfluktene. Oppleve flott natur, spise god, lokal mat og bo på overnattingssteder av høy standard er viktig for mine kunder, sier turoperatøren Lev Trubach i Jazztour.

Bruke naturen

I tillegg til å oppleve naturen på Sunnmøre gjennom en rekke opplevelsesturer, skal det de neste dagene gjennomføres 8600 salgssamtaler som vil generere enorme mengder turister og omsetning i milliardklassen for norsk reiseliv.

FULL FART: Flere av turoperatørene fikk seg en frisk tur til Runde med RIB. Foto: Lena Gill.
FULL FART: Flere av turoperatørene fikk seg en frisk tur til Runde med RIB. Foto: Lena Gill.

– Resultatet skal vi høste av i mange år fremover og det handler også om å selge helårsturisme, sier reiselivsdirektør Bente Bratland Holm i Innovasjon Norge til TV 2.

Og turoperatørene vet godt hva turistene vil kjøpe i Norge. Tiden da turistene bare kom for å se på vakre fjell og fjorder, er definitivt over.

– Det er opptatt av skreddersydde turer spekket med aktiviteter, de er opptatt av lokal mat og de er opptatt av å gjøre ting i naturen i stedet for å se. Så ser vi en utvikling at turistene vil komme individuelt i stedet for i grupper. Det er litt flere rettet mot det eksklusive markedet, men det er eksklusivt på den norske måten: Det er kvalitet i de norske opplevelsene, ikke bare nødvendigvis 5-stjerners hotell, understreker Bente Bratland Holm.

VIKTIG: Norwegian Travel Workshop er svært viktig for norsk reiseliv, sier reiselivsdirektør Bente Bratland Holm i Innovasjon Norge. Foto: Arne Rovick/TV 2.
VIKTIG: Norwegian Travel Workshop er svært viktig for norsk reiseliv, sier reiselivsdirektør Bente Bratland Holm i Innovasjon Norge. Foto: Arne Rovick/TV 2.

Et annet utviklingstrekk er turisternes fokus på miljø.

– Operatørene opptatt av bærekraftig bruk av naturen og bærekraftig opplevelser. De er veldig fokusert på de nye produktene som Norge kan tilby og måte vi gjør det på, blant annet gjennom klimafokus på bruk av elferjer og miljøvennlige transportmiddel, sier reiselivsdirektøren.

Verdifull messe

Det er umulig å fastslå verdien på de avtalene som gjøres i Ålesund de neste dagene. Men reiselivet slår fast at de er gull verdt og turist-Norge har høg standing ute i verden.

– I det natur- og kulturbaserte segmentet så ligger Norge vedlig nøyt. Men vi har ennå et stykke å gå når det gjelder å vise frem byliv og kunst, og det jobber vi med. Og de norske tilbyrderne er bevisst på dette når de kommer hit og har med den typen reiseopplevelser i porteføljen, sier Bente Bratland Holm til TV 2.

Reiselivssjefen i Ålesund tror byen og regionen vil høste frukter av denne reiselivsmessa i mange år fremover.

– Vi hadde samme arrangementet i 2004 og merket effekt av det helt frem til nå. Får vi samme effekt i år, vil det bety voldsomt for reiselivet i regionen, sier Tom Anker Skrede.