Ekspert: Dette må du IKKE gjøre under en tunnelbrann

32 personer ble evakuert da et vogntog tok fyr i Gudvangatunnelen natt til lørdag.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En kolonne med tre vogntog var halvannen kilometer inne i Gudvangatunnelen da ett av vogntogene begynte å brenne natt til lørdag.

Kraftig varme- og røykutvikling førte til at 32 veiarbeidere og trafikanter måtte evakueres ut av tunnelen. Fire personer ble sendt til sykehuset i Lærdal med mindre røykskader.

Vogntoget ble helt utbrent, og det er store skader i tunnelen som vil være stengt i lang tid.

BRANN: Vogntoget i tunnelen er utbrent. Foto: Vest politidistrikt
BRANN: Vogntoget i tunnelen er utbrent. Foto: Vest politidistrikt

Vanskelig å evakuere

Innsatsleder Ivar Kant i Vest politidistrikt forklarer at å foreta en evakuering fra en tunnelbrann er svær risikabelt.

– Blir man fanget i de lange tunnelene, er evakueringsarbeidet svært vanskelig. Det er vanskelig for oss å sende inn personell som skal drive evakuering. Det utsetter brannmannskapene for særdeles stor fare. I natt, som tidligere, har samhandlingene mellom nødetatene vært veldig god, sier Kant til TV 2.

– Best å snu

Seniorforsker i SINTEF Gunnar Jenssen råder folk til å ikke gå ut av bilen dersom man skulle havne i en lignende situasjon som i Gudvangatunnelen.

Det er ikke sikkert at brannen er synlig fra der man befinner seg i tunnelen, og dermed kan det være lett å tro bare det er kø, forklarer Jensen.

– Dere ser i Gudvanga og andre norske tunneler og i utenlandske tunneler at det er to ting som går igjen. Det ene er at i første fase vet du ikke hva som skjer. Kanskje møtende biler blinker med lys, tuter, kanskje det høres smell i dører og rop. Så begynner folk å gå ut av bilene for å se hva som skjer.

– I denne fasen, fase to, må du være veldig oppmerksom. Det beste er å snu og kjøre ut eller forbi brannen i en tidlig fase. Men vi ser at folk enten har en frysrespons og blir værende i bilen, eller så er de aktive og rømmer ut, sier Jenssen.

Han legger til at de aktive er gjerne folk som har hatt sikkerhetsopplæring i Nordsjøen, Forsvaret, eller andre etater.

Øker risikoen

– Dette med bratte tunneler, det blir stadig flere slike, er det en dårlig idé å konstruere sånne tunneler?

– Ja. Det kan vi si i ettertid. Vi visste ikke at en stigning på 10 prosent var så farlig i forhold til brann i tunnel. Vi må skille mellom brannsikkerhet og trafikksikkerhet. Trafikksikkerheten er generelt god i slike tunneler.

Jenssen sier at de i ettertid ha sett at med 10 prosent stigning så øker risikoen veldig. Det er ikke tillatt å lage nye tunneler med mer enn fem prosent stigning.

Han legger til at det å øve på slike hendelser er svært viktig.

Informasjonskampanje

Brannen i Gudvangatunnelen førte til at 32 personer ble evakuert. Flesteparten var vedlikeholdsarbeidere.

– Skadepotensialet øker med 30 personer på arbeid i tunnelen?

– Aboslutt, men det er tross alt profesjonelle som har HMS-opplæring og så videre. Det er noe annet med vanlige folk som ikke kan så mye om tunneler. Det er på vei en informasjonskampanje vedrørende sikkerhetstunneler til vanlige folk nå. Det er jeg veldig glad for at er på vei, sier Jenssen.

Det har vært flere episoder med brann i Gudvangatunnelen de siste årene. I 2015 ble fire alvorlig skadd etter en brann i en turistbuss i tunnelen.

Også i 2013 var det brann i tunnelen. En lastebil sto i brann 2-3 kilometer inne i tunnelen fra Undredal-siden. Da ble 70 mennesker ble sendt til sykehus. 24 av dem var kinesiske bussturister