sjekk ekspertenes beste råd:

Pollenallergi? Slik kan du fortsette å trene

Pollensesongen har så vidt begynt, og i år kan det være det duket for noen heftige dager. Det betyr derimot ikke at man må droppe treningen.

Opptil én og en halv million nordmenn kan lide av pollenallergi, og ifølge Verdens Helseorganisasjon, WHO, vil tallene antakeligvis stige i årene framover.

For mange betyr dette en vår med mye innetid og lite aktivitet. Her er det samlet noen tips som sørger for at du ikke trenger å legge bort ambisjonen om sommerkroppen.

Se tips fra nordmenn i gata øverst i saken!

– Grunnlag for mye pollen

I februar varslet pollenforskere om at årets pollensesong begynte to uker tidligere enn vanlig. På grunn av fjorårets varme sommer, har det nemlig blitt lagt til rette for en kraftig vår og sommer.

– Utvikling av rakler, altså pollenbærere, skjer året før. På slutten av sommeren i fjor ble det dannet en god del rakler på grunn av det varme været, sier seniorforsker i pollenanalyse ved NTNU, Hallvard Ramfjord.

Han vil ikke umiddelbart si at det kan bli en pollenkatastrofe, ettersom fjorårets sommer også var veldig tørr. Hvis trærne ikke får nok tilgang på vann, hindrer det produseringen av rakler.

– Men jeg ser for meg at det nok er flere rakler enn vanlig i år, og det er grunnlag for mye pollen, sier Ramfjord.

Vårens vær har også mye å si for årets pollensesong. Dersom det blir fint vær og høytrykk fra slutten av april, blir det ganske mye pollen.

Pollenvettreglene

1. Ta medisin etter legens anvisninger. Start i tide før symptomene blir for sterke.

2. Ta hensyn til egen allmenntilstand. Særlig ved fysiske kraftanstrengelser. Vær forsiktig med hard trening ute når spredningen er på sitt sterkeste. Vær obs på mulige kryssreaksjoner fra frukt og grønt. Alkoholinntak kan forverre symptomene.

3. Vask ansikt og hender når du har vært ute. Skyll håret og skift putevar før leggetid. Det hjelper å dekke til håret og å bruke solbriller ute.

4. Ekstra rengjøring. Det kan redusere konsentrasjonen av pollenpartiklene som har samlet og festet seg på overflater og i tekstiler. Pollen fester seg lett til støv og virvles opp.

5. Unngå lufting med vindu/dører, når pollenutslippet er størst. Det er fra morgen til ut på ettermiddagen. På dager med fint og varmt vær vil det også være mye pollen på kvelden. Luft sent på kvelden eller natten til tidlig på morgenen, men med måte – det slipper alltid pollen inn. Tørk klær inne.

6. Skift filtre i ventilasjonssystemer før og etter pollensesongen. Hold bilens dører, soltak og vinduer lukket, sjekk om du må skifte pollenfilter i bilen.

7. Pollen fester seg i pelsen på kjæledyr. Dusj eller børstning hjelper. Gjør dette gjerne utendørs.

8. Informer gjerne omgangskrets, arbeidsgiver, og andre om sykdommen. Det gjør at de kan forstå, ta hensyn og tilrettelegge. Studenter kan søke om forlenget eksamenstid.

9. Ta ferie fra pollenspredningen/pollenplagene – høyt til fjells, langs kysten, eller i utlandet der hvor spredningen kan være mindre.

10. Pollenmaske som dekker nese og munn minsker innånding av pollen. Pollennett kan plasseres over vinduer og dører og slipper inn mindre pollen i boligen. Dette kan kjøpes i nettbutikk til NAAF eller på apotek.

Kilde: NAAF. Pollenvettreglene har blitt revidert på nytt i 2019.

Meteorolog Camilla Albertsen i Storm Geo kan informere om at april ser ut til å bli litt varmere enn normalt. Også mai er preget av høytrykk og tørt vær. Sistnevnte er derimot ikke uvanlig, og trenger ikke ha betydning for pollenspredningen.

Viktig med renhold

Mange pollenallergikere har nok kjent på følelsen av å føle seg bra nok til å trene – før man så må innse nederlag på treningssenteret.

På veien har nemlig mangt et pollenfrø sneket seg inn i øyekroken og luftveiene. Det er derimot ikke sikkert at man må ture hjem med det første.

– Et kjapt triks hvis man blir rammet, er rett og slett renhold. Det kan hjelpe mye å vaske ansiktet og hendene, sier Ramfjord.

En rask skylling av øyne og hår kan også være til god hjelp dersom man i øyeblikket blir utsatt for mye pollen.

På vei fra treningssenteret kan det lønne seg å vente med å dusje håret til man trår over dørterskelen hjemme, så man slipper å dra med seg nye pollenkorn hjem. Et annet råd er å samle håret i caps på turen.

– Pust med nesen

I forkant av en treningsøkt i pollensesongen, er det flere steg man kan ta for å sikre øyne og luftveier. De beste forberedelsene tas hjemme. Ta på en genser du kan ta av når du har kommet til treningssenteret, og forbered deg på selve turen til trening.

– Her burde man rett og slett ty til raske briller på vei til senteret. Briller som er tette på sidene hindrer at man eksponerer øynene for pollenkorn, sier Anna Bistrup, helsefaglig rådgiver i Astma- og Allergiforbundet.

Et annet litt uventet tips, er å puste med nesen.

– Hvis man puster med åpen munn, får man mer pollen ned i lungene. Nesen filtrerer vekk mye, og forhindrer at man får mer polleneksponering i lungene. Trener man utendørs, puster man gjerne med åpen munn, som gjør at man kan reagere sterkere, sier Bistrup.

Lytt til kroppen

Det aller viktigste tipset er å tilrettelegge for seg selv og formen utifra individuelle behov.

– Det betyr at man tar hensyn til kroppen og signalene den sender, og følger med på pollenvarslingene. Det klokeste er å ikke trene utendørs når det er verst, sier Bistrup.

Hun forteller at noen velger å bruke pollenmaske når de oppholder seg utendørs. Masken forhindrer at man puster inn for mye pollen.

– En del kjøper det, og har glede av det. Jeg hadde i hvert fall lagt joggeturen innendørs, og lyttet til kroppen, sier Bistrup.

– Flere burde få ny medisin

Det er ikke bare mannen i gata pollenallergien går utover. Beregninger fra Helsedirektoratet viser at plager relatert til astma og allergi koster samfunnet opp mot 10 milliarder kroner i året.

– Reseptregisteret viser at det er omtrent rett under millionen nordmenn som hentet ut reseptbelagt medisin ifjor. Tar man med de som kjøper resepfri medisin, så har man et mye høyere antall allergikere, sier Bistrup.

Ifølge den helsefaglige rådgiveren er det slett ikke ett fett hvilken medisin man bruker i allergisesongen heller.

– Det har kommet flere nye typer allergimedisiner på markedet som gir mindre bivirkninger enn førstegenerasjons antihistaminer. Så hvis man for eksempel opplever å bli trøtt av allergitablettene, må man snakke med legen sin om å bytte til en annen type.

– WHO estimerer at innen 2030 kommer femti prosent av befolkningen til å ha en eller annen form for allergi, og tallet er bare økende. Verdens befolkning blir stadig mer allergisk, og det rammer spesielt oss i Vesten, sier Bistrup.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook