Helikopterheltene:

– Jobben som ble gjort mangler sidestykke

For beredskapshelikoptrene i oljeindustrien ble det en helg av de sjeldne da cruiseskipet Viking Sky sendte ut mayday-signal lørdag.

I 14-tiden lørdag 23. mars sendte cruiseskipet Viking Sky ut en mayday-melding om motorstans i Hustadvika i Fræna kommune i Møre og Romsdal.

– Vi fikk beskjed om at det var 1300 personer om bord. Det er egentlig et oppdrag som nesten er umulig, sier Bjørn Johan Knutsson ved CHC Helikopterservice til TV 2.

Som kaptein på ett av de totalt seks helikoptrene som jobbet med evakuering av cruiseskipet, forteller Knutsson at det ble svært hektiske timer lørdag og søndag.

– Da vi fikk beskjeden, fylte vi opp helikopteret med drivstoff og dro direkte opp til Viking Sky.

Da var allerede flere helikoptre i gang med evakueringen. Cruiseskipet hadde fått ankerfeste og bølgene hadde roet seg noe. Han forteller at det ikke tok mange minuttene fra de var på Hustadvika, til de var på vei ut til havaristen.

Offshore-helikoptre sendt ut

I tillegg til forsvarets to Sea King helikoptre, rekvirerte Hovedredningssentralen i Sør-Norge fire offshore-helikoptre da alarmen gikk.

Ett av disse brukes inntil videre i redningsaksjoner og har base i Florø.

De tre andre er vanligvis i beredskap for oljeindustrien: Ett på Stafjord, ett på Heidrun, i tillegg til det amerikanske Sikorsky S-92, som Knutsson var kaptein for under aksjonen.

Det står foreløpig på Sola i Rogaland, men skal etter planen ut på Johan Sverdrup-feltet senere.

Cecilie Øversveen, redningsleder i HRS, sier de var forberedt på en katastrofe i helgen. Hun har aldri vært med på en redningsaksjon med et tilsvarende omfang. Foto: Gunnar Ringen Johansen / TV 2
Cecilie Øversveen, redningsleder i HRS, sier de var forberedt på en katastrofe i helgen. Hun har aldri vært med på en redningsaksjon med et tilsvarende omfang. Foto: Gunnar Ringen Johansen / TV 2

Ifølge Stavanger Aftenblad opereres alle offshore-helikoptrene av CHC Helikopterservice for Equinor.

– Det er det samvirket og den samhandlingen man øver på mellom hendelsene. Nå får vi se at det fungerer, og da vet vi at det også fungerer når det virkelig smeller, sier Cecilie Øversveen, redningsleder i HRS Sør-Norge.

Hun var én av redningslederne som var på vakt da Viking Sky sendte ut mayday på lørdag. Hun beskriver en helg av de ytterst sjeldne.

– Hvordan syns du samarbeidet fungerte?

– Det syns jeg fungerte optimalt, rett og slett. Det er også tilbakemeldingene jeg får fra de aktørene der ute som har bistått, sier Øversveen.

– Mangler sidestykke

Fredrik Jomaas er nestkommanderende i Forsvarets 330-skvadron. Han mener innsatsen oljenæringens helikoptre la ned var avgjørende.

– Det at vi på en god måte kan samhandle, gjøre samme jobben og spille hverandre gode, blir vesentlig for utfallet av så komplekse redningsaksjoner som vi så nå i helgen.

Jomaas sammenligner slike operasjoner med idrettslag, hvor alle elementer må fungere for at resultatet skal bli som det ble i helgen.

SAMHANDLING: Nestkommanderende i Forsvarets 330-skvadron Fredrik Jomaas mener samhandlingen i helgen mangler sidestykke. Foto: TV 2/Gunnar Ringen Johansen
SAMHANDLING: Nestkommanderende i Forsvarets 330-skvadron Fredrik Jomaas mener samhandlingen i helgen mangler sidestykke. Foto: TV 2/Gunnar Ringen Johansen

– Den jobben som ble gjort mangler sidestykke nasjonalt, og sannsynligvis også internasjonalt, sier han.

Fem fortsatt på sykehus

På tross av skadene Viking Sky pådro seg etter helgens motorhavari, håper rederiet på å kunne seile med båten igjen tidlig i april. Det opplyste Matt Grimes fra rederiet Viking Cruises på en pressekonferanse mandag kveld.

Han kunne også fortelle at fem gjester fremdeles er på sykehus etter ulykken.

– Ingen er livstruende skadd, og vi forventer at alle blir utskrevet i løpet av de neste dagene, sier Grimes.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook