Hvis du plutselig ser et symbol som ligner på en rykende kaffekopp på dashbordet, så er ikke dette en elektronisk feil. Det er nettopp en rykende kaffekopp symbolet betyr. Det kommer for å minne deg om at du har kjørt lenge siden siste stopp – og bilen har registrert signaler som tyder på at det er på tide med en pause.

Trøtthetsvarsler blir dette kalt, og det begynte å dukke opp i enkelte bilmodeller for flere år siden. I dag er dette ganske vanlig hos de fleste bilmerker, og mange modeller leveres med trøtthetsvarsler som standardutstyr.

En av tre kjører når de er for trøtte

Trøtthet og distraksjon er to viktige årsaker til trafikkulykker. Det er derfor i dag et økende fokus på disse faktorene, både fra sikkerhetseksperter, politi og andre myndighetsorganer og bilprodusentene.

Ifølge en undersøkelse som Transportøkonomisk Institutt (TØI) har gjennomført blant norske sjåfører, oppgir 1 av 4 at de har sovnet bak rattet. Hver tiende av disse ble vekket av vibrasjonene når de traff kantlinjen i veibanen. Nesten hver tredje sjåfør svarer også at det hender de kjører bil selv om de føler seg for trøtte til det.

En av fire unge sovner bak rattet

Bilene får stadig flere hjelpemidler som skal motivke ulykker, trøtthetsvarsel er ett av dem.
Bilene får stadig flere hjelpemidler som skal motivke ulykker, trøtthetsvarsel er ett av dem.

Da bør du stoppe

– Vi er fast bestemte på å øke fokuset på hvor farlig det er å kjøre bil når man er trøtt. Kjenner du at du blir trøtt når du er ute og kjører, så stopp bilen, ta en 20 minutters lur og få i deg noe koffeinholdig drikke. Dette kan faktisk være forskjellen på liv og død. Kjenner du deg ikke mer uthvilt etter dette, bør du ikke fortsette kjøreturen, sier Anne Sønsteby, informasjonsdirektør i Ford Motor Norge, til Broom.

– Ford har lenge markert seg som en særlig aktiv pådriver for tiltak som kan motvirke distraksjoner og trøtthet, og som kan hjelpe både yngre og eldre bilførere til å ha fullt fokus på sikker kjøring. Ifølge Helsedirektoratet sliter en av tre nordmenn med søvn, og konsekvensene er mange.

– Ifølge ekspertene kan det å være våken i mer enn 18 timer ha samme effekt på kroppen som å ha høyere promille enn det som er tillatt i trafikken i en rekke land! Trøtthetsvarsling var Ford derfor tidlig ute med.

Beskjed via instrumentpanelet

– Har alle Ford-modeller slikt system?

– Dette varierer fra modell til modell. Noen har det standard, mens andre har det som en del av en teknologi eller i en førerassistansepakke.

– Hvordan «merker" bilen at du er trett og bør stoppe?

– Systemet fungerer ved bruk av et kamera i frontruten som registrerer linjene i veien. Dette er koblet sammen med filholder-systemet, og merker om bilen er i ferd med å kjøre ut av sin kjørebane. Skjer dette ved flere anledninger over en relativt kort periode, vil man få beskjed i instrumentpanelet. Gjentas dette, får man flere beskjeder etter hverandre - og til slutt en beskjed om at man burde ta en pause, forteller Anne Sønsteby.

UP advarer: Trøtte sjåfører risikerer streng straff

Nye Mondeo er en av Ford-modellene som tilbys med trøtthetsvarsel.
Nye Mondeo er en av Ford-modellene som tilbys med trøtthetsvarsel.

Søvndrakt gir sannhetens øyeblikk

For å demonstrere hvor farlig det kan være å kjøre bil når du er trøtt, har Ford utviklet en spesiell søvndrakt, som skaper en fysisk opplevelse av hvor sterkt mangel på søvn påvirker dine evner som sjåfør.

– Søvndrakten er et ideelt virkemiddel for å demonstrere dette. Vi gleder oss til å demonstrere drakten på høstens Ford Driving Skills For Life-arrangement i Norge. Her får unge sjåfører mellom 18 og 24 år lærer seg å bli bedre og tryggere sjåfører, sier Sønsteby videre.

– Vi bruker spesielle briller som etterlikner mikrosøvn, en ukontrollerbar konsekvens av å være trøtt. Mikrosøvn kan føre til at trøtte sjåfører kjører bilen i opptil 10 sekunder med lukkede øyne. Jeg hadde sagt nei til å sitte på med noen som har så mye mangel på søvn at dette inntreffer. Vi håper at drakten vil gi flere den opplevelsen og en forståelse for viktigheten av søvn, understreker hun.

Mer enn 18 kilo vekter

– Hvordan fungerer dette i praksis?

– Søvnbrillene kobles til mobiltelefonen med en app, og kan stilles inn slik at personen som prøver dem ikke ser noe i alt fra et halvt til opptil 10 sekunder.

– Sammen med en spesialutviklet lue, en vest, og vekter på armer og ankler skal sjåføren oppleve hvordan trøtthet påvirker evnene til å kjøre bil. Til sammen brukes mer enn 18 kilo med vekter for å gjenskape denne følelsen, forteller Anne Sønsteby.

En av tre har fryktet sjåføren skulle sovne

Se video: Slik er det å kjøre i bakrus