Satsingen på ladbare hybider har vært en skikkelig innertier for Volvo i Norge.

Det startet med den store SUV-en XC90, senere har det trillet inn ladbare utgaver av storbilen S90/V90, familie-SUVen XC60 og stasjonsvognen V60. På enkelte modeller har over 90 prosent av Volvo-kundene valgt ladbart.

Da Volvo lanserte den kompakte SUV-en XC40 i 2017, var det klart at den skulle komme i både ladbar utgave og som ren elbil. Men også at det ville drøye noe. Det har helt klart påvirket salget i Norge.

XC40 har ikke markert seg veldig sterkt på salgsstatistikkene, men nå kommer det etter alt å dømme til å bli en endring på det.

Begge motorene foran

I dag starter nemlig salget av modellen som heter XC40 T5 Twin Engine. Den lanseres med forhjulsdrift og en tre-sylindret bensinmotor, i tillegg til den elektriske motoren. Bensinmotoren yter 180 hestekrefter, elmotoren byr på 82.

Det som er helt nytt i denne sammenheng er at bensin- og elmotoren smeltes sammen til én enhet, i motsetning til for eksempel T8-drivlinjen, hvor motorene er adskilt.

Det betyr altså at begge motorene blir plassert foran. Bonusen er plassbesparelse, og at det trolig ikke vil gå utover kapasiteten i bagasjerommet.

Denne elbilen fikk lengre rekkevidde

XC40 er Volvos minste SUV, med relativt kompakte mål.
XC40 er Volvos minste SUV, med relativt kompakte mål.

Får bil før jul

– Med salgsstarten til XC40 markerer vi at alle modellseriene våre kan tilby ladbare hybrider. Veldig mange nordmenn har omfavnet denne drivlinjen, derfor knyttes det store forventninger til XC40 Twin Engine i Norge, sier Erik Trosby som er PR- og kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway AS.

Volvo regner med å levere ut de første bilene til kundene i fjerde kvartal i år. Prisen starter på 479.900 kroner, inkludert frakt/levering i Oslo. Som vanlig på ladbare hybrider er det offisielle forbrukstallet svært lavt, 0,19 liter/mil. Skal du komme i nærheten, betinger det mye småkjøring og hyppig lading.

Mer relevant er den elektriske rekkevidden. Volvo oppgir denne til 38 kilometer, etter den nye og strengere WLTP-målemetoden.

Du kan spare nesten 200.000 kroner på XC90 – men, det er et men...

Én million biler

XC40 kommer altså som elbil også. Det skjer neste år. Så langt har det vært sparsomt med informasjon om den bilen. Men vi regner med en elektrisk rekkevidde rundt 45-50 mil. Før vi vet prisen, er det naturligvis vanskelig å spå noe om salget, men det vil overraske om ikke dette blir en ny bestselger i elbil-landet Norge.

– Den ladbare hybrid-teknologien er et viktig steg mot en helelektrisk framtid. I 2025 skal Volvo selge én million elektrifiserte biler på verdensbasis og Norge er en ledestjerne for selskapet i den sammenheng, sier Trosby.

Vi kjenner igjen mange elementer fra interørene i de større Volvoene også i XC40.
Vi kjenner igjen mange elementer fra interørene i de større Volvoene også i XC40.

Størst på ladbare hybrider

Apropos ladbare hybrider. Siden denne typen drivlinje for alvor ble introdusert for norske bilkjøpere i 2014, har salget økt kraftig år for år. Blant bilmerkene som tilbyr ladbare hybrider er det Volvo som selger flest i Norge.

I 2018 ble det registrert 26.546 ladbare hybrider her til lands, mot 1.683 i 2014.

For Volvos har det ladbare salget i samme periode økt fra 88 til 7.602 biler. Det ga en markedsandel på 28,6 prosent i 2018. Med introduksjonen av ladbar XC40 er det nok lite som tyder på at det tallet vil gå ned i 2019.

Denne Volvoen kan bli et bruktbil-kupp

Se video: Her er XC40 i Norge