Nå får du drømme-SUVen fra 199.000,-

Trenger ikke koste mer å kjøpe BMW X5.

Da BMW lanserte andre generasjon av sin SUV-suksess X5, gjorde de jobben skikkelig. Her er plassen langt bedre enn på forgjengeren, og kanskje enda viktigere; driftssikkerheten er blant de beste i klassen.
Da BMW lanserte andre generasjon av sin SUV-suksess X5, gjorde de jobben skikkelig. Her er plassen langt bedre enn på forgjengeren, og kanskje enda viktigere; driftssikkerheten er blant de beste i klassen.

Andre generasjon BMW X5 var en skikkelig drømmebil da den kom i 2007.

Den var også et solid steg opp sammenlignet med bilen den erstattet. Der første X5 hadde endel klare svakheter (blant annet kvalitetsmessig), var generasjon to noe helt annet.

Det som stoppet mange fra å kjøpe, var prisen. Dette var nemlig kostbare saker. I bruktmarkedet holdt den seg lenge veldig bra i pris, men etter hvert som årene har gått, har det likevel skjedd mye.

Biler som gjerne kostet fra rundt millionen ny, kan bli din for godt under en tredjedel av nypris.

Mest diesel

Prisgrensen for kurante eksemplarer ligger akkurat nå og vipper rundt 200.000 kroner. Da er det ikke tilfeldig at vi ganske ofte ser biler med prisforlangende 199.000 kroner.

Det er veldig mye og bra SUV for pengene, så lenge du unngår å kjøpe et eksemplar som fort kan gi deg bekymringer. Mer om det senere.

I Norge er det først og fremst 3-liters diesel med henholdsvis 235 hk (2007-2009 modellene) eller 211/245 hk (fra 2010) som gjelder.

LES OGSÅ: Spar 100.000 på BMW X5

Godt voksen kilometerstand

Det ble også solgt noen eksemplarer med bensinmotor, men disse bilene er fra den tiden da "alle" valgte diesel. Derfor er diesel også det naturlige valget i bruktmarkedet. 235-hesteren er sterk og kler bilen godt, samtidig er den slett ikke avskrekkende tørst.

På de rimeligste bilene må du regne med godt voksen kilometerstand.

Bilen kom altså i 2007 – og var omtrent den samme fram til 2010, da den fikk en facelift. Denne fikk litt modifisert utseende, som du skal være kjenner for å merke, viktigere var ny motor, ny girkasse, utbedret 4x4-system og ny iDrive.

Der kvaliteten var temmelig rufsete på første generasjon X5, ble det noe helt annet med denne modellen.
Der kvaliteten var temmelig rufsete på første generasjon X5, ble det noe helt annet med denne modellen.

Viktig utstyr

Takket være disse utbedringene, oppleves facelift-utgaven en god del nyere enn bilen den erstattet. Har du råd, ville vi nok derfor gått for facelift-versjonen.

Men ikke til enhver pris. En svært traust utstyrt X5 anno 2010 er mindre spennende, og kan faktisk være vanskeligere å selge, enn en skikkelig godt utstyrt 2007/8-modell med fornuftig kilometerstand.

Og mens vi snakker om utstyr – skal du spekke opp en "perfekt" X5 ville vi startet med en del ting som disse bilene gjerne må ha: Navi proff, og skinnseter (sport eller aller helst comfort) er ufravikelige krav. I tillegg er utstyr som head up display, sju seter, webasto, panoramasoltak, nøkkelfri adgang/start, hengerfeste og ryggekamera viktig.

LES OGSÅ: BMW X5: Denne har tapt seg en million kroner

Interiøret gir god kvalitetsfølelse, selv om designet avslører at det begynner å trekke litt på årene.
Interiøret gir god kvalitetsfølelse, selv om designet avslører at det begynner å trekke litt på årene.

Sort og hvitt

Skal du virkelig flotte deg, kan du se etter adaptive drive, active steering og varme i rattet. Men det er ikke så mange som har alt dette.

Sort og hvit er de hotteste fargene. De går som regel raskt – og det samme gjør bilene med aerodynamic- eller M-pakke. De fleste foretrekker også mørke lister på disse bilene (shadowline) og mørke vinduer.

Men minst like viktig som utstyr, er naturligvis historikk. Hvis du finner en bil som har blitt fulgt opp når den skal, og da helst av merkeforhandler, så har du et godt utgangspunkt.

Ikke den rimeligste på verksted

Disse bilene er nemlig langt bedre enn forgjengeren, der det var mye trøbbel med turbo, girkasse og elektronikk. Andre generasjon har i flere undersøkelser kommet ut som den aller mest driftssikre i sin klasse.

Men selv om den er god, gjelder det å se etter typiske SUV-problemer – som følge av at vi snakker om en stor og tung bil. Det betyr ekstra slitasje på dekk, bremser og forstilling. Sjekk dette nøye.

Ellers er det viktig å undersøke at alle elektroniske funksjoner fungerer som de skal. X5 er ikke den rimeligste bilen å ha på verksted.

BMW X5: Denne SUV-en har superkrefter

Mye bil for pengene

På 10-12 år gamle biler kan tilstanden variere enormt. En én-eiers bil som har blitt stelt med og fulgt opp hele veien, kan være noe helt annet enn en bil som har hatt tre-fire eiere og stadig mer slumsete oppfølging. Biler i den siste kategorien skal du være skeptisk til, her kan det fort bli betydelige utgifter.

Men leter du opp en pen og hel bil, kan du virkelig få mye SUV for pengene her. Enten du går for 199.900 – eller har mulighet til å legge litt mer penger i kjøpet. Det siste kan nok fort være smart i det lange løp.

Klikk her for brukt X5 på Broommarked

Klikk her for brukt X5 på Finn

Vi gjør oppmerksom på at Broommarked og Broom har samme eier

Brukt SUV: Dette er de beste

Se video: Dette er ny drømme-SUV fra Mercedes