søvnforsker:

Dropper du disse tre tingene, kan sexlysten øke betraktelig

SKAVLAN (TV 2): Det finnes en enkel, gratis og sunn måte å øke sexlysten på. Ifølge søvnforskeren må du kun gi slipp på tre ting.

Det er små og få endringer som skal til for å øke sexlysten, skal man tro forsker Matthew Walker.

Han er professor i nevrovitenskap og psykologi ved University of California, Berkeley, og gjester Skavlan denne uken.

Se hvorfor Walker advarer mot sovepiller på Skavlan på TV 2 lørdag kl. 22:30, og på TV 2 Sumo nå.

Rådene han har å gi, handler verken om parterapi eller medisiner, men om søvn.

Matthew Walker forsker nemlig på søvn, og kan blant annet avsløre at menn som sover dårlig kan få et testosteronnivå tilsvarende menn som er ti år eldre.

– For kvinner, vet vi at for hver ekstra time søvn hun legger til, øker sexlysten med 13-15 prosent, sier forskeren.

«Søvn-skilsmisse»

Walker mener noen små, enkle endringer kan være avgjørende for god søvn, og dermed god sexlyst.

– Det som er interessant er at partnere ofte vil forstyrre søvnen til hverandre. Menn har høyere sannsynlighet for å snorke, og kvinner har dobbelt så mye søvnproblemer. Og når man snur og vender på seg og snorker, så kan det skape dårlig søvn hos en eller begge partene, forteller han.

Søvnforskeren mener løsningen er en såkalt «søvn-skilsmisse».

– Når man har en «søvn-skilsmisse,» så sover man på forskjellige soverom eller i hver sin seng, sier han.

Walker hevder det er stigmatisert å ikke sove i samme seng som partneren sin, men at anonyme undersøkelser har vist at tallet på parene som velger dette er høyt.

– Fordommen er jo at hvis man ikke sover sammen, så ligger man heller ikke sammen. Men det er det motsatte som er sant, hevder han.

Vekk med vinkveld

Matthew Walker mener det er åtte timer som skal til hver natt for at kroppen og hodet skal få sin porsjon hvile. Og selv om et glass vin kanskje kan virke romantisk iblant, advarer forskeren mot alkohol før leggetid.

– Alkohol gjør at søvnen blir mye mer oppstykket, slik at du ikke føler deg like uthvilt neste morgen. Alkohol er også et veldig kraftig rusmiddel som tar vekk drømme-søvnen din, forteller han.

Han hevder man ikke egentlig sover godt, men kun beroliges når man har inntatt alkohol, og sier at det samme gjelder for bruk av sovepiller.

– Problemet med sovepiller, er at de bare beroliger, men de får deg ikke faktisk til å sove. Sovepiller har også blitt assosiert med betydelig høyere risiko for død og kreft, advarer han.

Han råder også alle til å kutte ned på kaffe. Både til lunsj og på ettermiddagen.

– Hvis du drikker kaffe midt på dagen, er det det samme som å gå å legge deg om kvelden, og før du skrur av lyset, drikker du en kvart kopp kaffe, og håper på en god natts søvn. Det kommer bare ikke til å skje, hevder Walker.

Ingen bekymringer

Selv om god søvn er en selvfølge for noen, er det for andre vanskeligere å kvitte seg med alle de andre tingene som kan forstyrre søvnen.

– Vi har to typer søvnløshet. En type er problemer med å sovne, og den andre er at du sovner, men du våkner opp. En av de vanligste årsakene til søvnløshet virker å være angst, forteller forskeren.

Walker sier at når man først lar seg stresse av et hode full av tanker, kan det være veldig vanskelig å finne roen til å sove. Likevel mener han det finnes råd, også for dette.

– Det er mange ting du kan prøve. Meditasjon har vist seg å være veldig effektivt. Det roer ned nervesystemet og tillater deg å sovne.

En annen ting Walker kan anbefale for å bli kvitt angsten, er en såkalt «bekymringsdagbok».

– En time før du legger deg skal du skrive ned alle bekymringer, og alle tingene du tenker på. Prøv å avslutte den med minst tre positive ting. Tre fine ting om dagen som har gått, eller tre gode ting om deg selv, sier han.

Er du likevel i tvil om søvnrådene er noe for deg, kan Walker forsikre om at god søvn er langt ifra skadelig for oss mennesker.

– Forstyrret søvn vil øke faren for diabetes, slag og hjerte- og karsykdommer. Det er livstruende. Jeg vil ha et lengre og sunnere liv, og derfor sover jeg åtte timer hver natt. Det er den beste forsikringen vi har, sier søvnforskeren.

Lik TV 2 Underholdning på Facebook