– En bevisst sperre fra Skiforbundet

I RETTEN: Henrik og Lars Kristoffersen er for tiden i en seks dager lang rettssak med Norges Skiforbund.
I RETTEN: Henrik og Lars Kristoffersen er for tiden i en seks dager lang rettssak med Norges Skiforbund. Foto: Poppe, Cornelius
Lars Kristoffersen beskyldte Norges Skiforbund for å ha forsøkt å stikke kjepper i hjulene for Red Bull-avtalen.

Torsdag formiddag forklarte Henrik Kristoffersens far, Lars Kristoffersen, seg i retten.

Der beskyldte han Norges Skiforbund for å ha forsøkt å stikke kjepper i hjulene for sønnens Red Bull-avtale. Ifølge hans forklaring, fikk alpinlandslaget Coca Cola som sponsor før sesongen 2017.

Logoen var på konkurransedressens hals.

Igjen ble John-Olav Evans trukket inn i saken. I går hevdet Henrik Kristoffersen at Evans, i «veldig beruset tilstand», hadde sagt til ham at han aldri kom til å få Red Bull-hjelm så lenge han satt i Skiforbundet.

Evans svarte at «det var en ubegrunnet beskyldning, som er tatt helt ut av kontekst. Jeg kjenner meg ikke igjen».

– Det med Coca Cola, det mener jeg var en bevisst sperre fra Skiforbundet. Og da spesielt John-Olav Evans, sa Lars Kristoffersen i retten torsdag formiddag.

– Coca Cola eier vel Monster, så vidt jeg vet, som er en energidrikk. Det vil ikke være forenlig å ha Coca Cola som sponsor og Red Bull som sponsor, fortsatte han.

Evans sluttet som sponsorsjef i Skiforbundet i 2017, da for å starte i en jobb i Bergans i august, ifølge VG. I oktober samme år kunngjorde Skiforbundet Coca Cola-avtalen.

Evans opplyser overfor TV 2 at han sluttet før sommeren, og at han dermed ikke vil kommentere saken.

Skipresident Claus Ryste ønsker ikke å kommentere saken før han skal vitne.

Ifølge Lars Kristoffersen ble det på tidspunktet kommunisert fra Claus Ryste, skipresidenten, at Henrik Kristoffersen og Aksel Lund Svindal var utenfor den avtalen i og med at duoen hadde en avtale med Red Bull.

– Helt uforståelig hva som egentlig skjer

Men, da Henrik Kristoffersen skulle kjøre første renn i Sölden, skal han ha fått en konkurransedress med Coca Cola-logoen på halsen.

– Det resulterer i et møte med Claus på hotellet laget bor på i Sölden. Det virker som at Ryste ikke er forberedt i det hele tatt, og jeg tror ikke at han heller har informert Coca Cola om at Aksel og Henrik er unntatt den avtalen. Det er helt uforståelig hva som egentlig skjer, sa Lars Kristoffersen.

– Det er ikke et problem for Aksel siden han skal kjøre rennet, men Henrik skal kjøre. Da vil det bli et problem når den saken ikke er avklart. Det som skjer, er at Claus må snakke med Coca Cola for å klargjøre at Henrik ikke skal kjøre med Coca Cola på fartsdressen sin, la han til.

Han hevdet videre at avtalen «så vidt han var bekjent» gjaldt alle utøverne på landslaget, og at den var verdt én million kroner i året.

Så fikk han spørsmål av Henrik Kristoffersens advokat om hva han syntes om den summen.

– Hvis en halssponsor som er relativt godt synlig gir én million kroner for 34-35 løpere, er ikke det beløpet så stort, svarte Lars Kristoffersen.

– Hvis Norges Skiforbund får over til Coca Cola eller en annen sponsor som gjør at Henrik må slutte med Red Bull-drikkeflaske, hva er konsekvensen for Team Kristoffersen da?

– Det er at hele det støtteapparatet som kunne vært tilgjengelig for Henrik, bortfaller.

Følte seg motarbeidet

I innledningen av sin forklaring, snakket Lars Kristoffersen om kostnadene før sønnen etablerte seg på landslaget og i europatoppen.

Han slo fast at de måtte finansiere det meste selv, og at det «ikke var mye bidrag» fra Skiforbundet i barne- og ungdomsårene. Han opplevde derimot støtten som god etter at sønnen etablerte seg på landslaget.

– Det begynte ganske bra. Etter at Henrik etablerte seg i verdenscup, var det ganske bra en stund. Fra 2014, den våren Red Bull-saken kom på banen, har det gått tyngre og tyngre hele veien. Jeg føler til tider at vi har blitt motarbeidet, sa han, og la til:

– Det trenger ikke å være aktiv motarbeidelse. Det kan være passiv motarbeidelse òg. Det er tungt å stå i det, det er det ikke noen tvil om.

Seks dager satt av til saken

Rettssaken handler om en flere år lang strid mellom Kristoffersen og Skiforbundet. 24-åringen ønsker å kunne profilere sine egne sponsorer på hjelmen, men Skiforbundet har allerede solgt denne plassen til Telenor.

Kristoffersen mener reklameinntekter som dette er nødvendig for å gi han like konkurransevilkår som flere av verdens beste alpinister har, mens Skiforbundet på sin side hevder en slik avtale vil være ødeleggende for bredden i norsk idrett.

Rettssaken startet mandag og det er satt av seks dager til saken.

Lik TV 2 Sporten på Facebook