Kollektivfeltene på norske veier var lenge helt åpne for elbilene. De fikk kjøre der døgnet rundt, og uten begrensninger.

Men da antall elbiler på norske veier eksploderte, ble dette etter hvert et problem for de kollektivfeltet opprinnelig var ment for. Nemlig busser og taxier.

Særlig innen bussnæringen oppsto det frustrasjoner. Sjåfører sto fram og hevdet at alle elbilene i kollektivfeltet gjorde jobben deres vanskelig – og også førte til forsinkelser.

Mellom 7 og 9 på morgenen

Dermed kom det innstramminger. I 2015 ble kollektivfeltet fra Sandvika og inn til Oslo stengt for elbiler uten passasjer mellom klokken 07 og 09 på morgen. Senere har det blitt lignende ordninger flere andre steder.

Nå strammes det inn på en strekning der det passerer veldig mange biler i rushtiden, nemlig mellom Holmen i Asker og Sandvika i Bærum.

Mellom klokken 7 og 9 på morgenen må det være minst to personer i elbilen, hvis den skal få benytte kollektivfeltet. Hvis ikke risikerer man bot. Den er i dag på solide 5.500 kroner.

Tilgang til kollektivfelt rundt de større byene har vært viktig for mange elbilkjøpere. Men innstrammingen har begynt her. Foto: Scanpix.
Tilgang til kollektivfelt rundt de større byene har vært viktig for mange elbilkjøpere. Men innstrammingen har begynt her. Foto: Scanpix.

19-åringen ble målt til 201 km/t – med UP på slep

På plass før påske

Statens vegvesen har tatt beslutningen, etter en høringsrunde:

– Skiltene bestilles en av de nærmeste dagene. Disse må så produseres og leveres vår entreprenør. Jeg antar det kan ta rundt 14 dager i produksjon og så må entreprenøren finne en tid det passer for montering, opplyser seksjonssjef Rita Johannessen i Statens vegvesen, til lokalavisen Budstikka som først omtalte saken.

Planen er at de nye skiltene skal være på plass før påske. Ordningen med minst to personer i bilen er allerede innført på strekningen fra Sandvika til Oslos bygrense. Men nå blir den altså lengre.

Snart kan du få bot – uten at politiet har stoppet deg

75 prosent nedgang

Målinger fra Statens vegvesen viste for øvrig at antall elbiler i kollektivfeltet mellom Sandvika og Oslo sank kraftig etter at regelen om passasjer ble innført. En måling tre måneder senere, viste at antall elbiler på strekningen i samme tidsrom hadde gått ned med 75 prosent.

Senere har det tatt seg noe opp. Det mener Vegvesenet skyldes både at det stadig blir flere elbiler ute på veiene, men også at flere har begynt å dele bil i rushtiden.

Men dropper man passasjeren, kan det altså bli dyrt.

LES MER: Elbilene gikk i fella – tre dager på rad

Se video: Dette har spart oss for mange ulykker