Vi innrømmer at dette ikke nødvendigvis er bilen som får blodpumpa til å slå veldig mye fortere eller at motorlyden gjør at samtlige kroppshår reiser seg når den startes opp.

Men som en billig, særdeles driftssikker og trofast følgesvenn på fire hjul, er den definitivt en vinner allikevel. Vi snakker om Toyota Yaris.

Konebilen over alle. En av Europas aller mest solgte småbiler. Toyotas mest solgte modell i Europa. Kåret til Årets bil i Europa i 2000, vært inne på Topp10-listen over Norges mest solgte biler siden den ble lansert. Så populær at den har fått en vei oppkalt etter seg. Og slik kunne vi fortsatt …

Det skal vi ikke. Men vi synes det er verdt å stoppe opp et lite øyeblikk og gi litt heder og ære til nettopp Toyota Yaris, nå som den fyller 20 år.

Toyota Yaris fra 1999.
Toyota Yaris fra 1999.

Første generasjon:

For det var i 1999 at vi fikk hilse på den lille krabaten for første gang. En bil med et snålt design. Den hadde nærmest ett fjes i fronten, slik at man omtrent fikk lyst til å gå ut i garasjen med en skål melk til den, før man gikk og la seg for kvelden.

Yaris kom med en 4-sylindret VVT-i motor på 1,0 liter som ga 68 hestekrefter. Yaris Verso kom senere samme år med 1,3 liters motor på 86 hk.

Den motoren ble også tilgjengelig på Yaris. I 2001 kom litt friske Yaris T-Sport med en 1,5 liters bensinmotor på 106 hk. I 2002 ble en turbodieselmotor på 1,4 liter og 75 hk.tilgjengelig. I 2003 fikk bilene en facelift.

Disse bilene får du fra vrakpant og oppover. De billigste krever naturlig nok MYE omsorg og kjærlighet om du skal holde de gående og i forsvarlig teknisk stand. Men for rundt 25.000 kroner kan du få helt grei og EU-godkjent bil som er både pen og i god stand.

Elisabeth nektet å godta regningen på Yarisen

Toyota Yaris TS fra 2008.
Toyota Yaris TS fra 2008.

Andre generasjon:

I 2006 var det klart for en helt generasjon. Den nye modellen vokste til 3,75 meter lengde. Dieselmotoren på 1,4 liter var forbedret og byr nå på 90 hk.

1,0-liters motoren er nå den samme 3-sylindrede som sitter i den enda mindre Toyota Aygo. Den veier kun 67 kilo og var den letteste motoren som noensinne hadde blitt brukt i en serieprodusert bil.

Verdt å nevne er også at denne generasjon Yaris fikk 5 stjerner i kollisjonstestene til Euro NCAP.

Noen av disse småtassene her gått virkelig langt, kilometerstand på bortimot 300.000 er ikke direkte uvanlig. Det gjør så klart noe med prisene. Du får dem da for rundt 25.000 kroner og selv om bilene er gode, så må man ikke bli overrasket om det kommer noe påkost.

Kan du legge drøyt 50.000 kroner i en Yaris, så hjelper det. Da snakker vi ofte om en 8 – 10 år gammel bil, hel og pen med rundt 100.000 på telleverket og kanskje med aircondition også. En god del av disse bilene har også dieselmotor.

Toyota Yaris GRMN: Konebil - for mannfolk

Toyota Yaris Hybrid fra 2013.
Toyota Yaris Hybrid fra 2013.

Tredje generasjon:

Tredje generasjon Yaris ble lansert i 2011. Den er 10 cm lengre enn forgjengeren og akselavstanden er økt med 5 cm.

Våren 2012 kom den i hybridversjon. Hybridsystemet er 20 prosent lettere enn tilsvarende i Auris hybrid. Bensinmotoren har 1,5 liters volum og både elmotoren og batteripakken er lettere og mer kompakt.

For ca. 100.000 kroner kan du her få en fin og godt utstyrt Yaris Hybrid. Vi snakker om 5-6 år gamle biler, godt utstyrte og med rundt 60.000 kjørte kilometer. Dette er fortsatt en svært fornuftig bruktbil og en bil som bør kunne gi deg en noenlunde trygt og forutsigbart bilhold de nærmeste årene.

Eier du en Yaris, eller en annen Toyota? Fortell oss om det her:

Dette må du se opp for før kjøp:

Selv om Yaris generelt er veldig gode biler, er det absolutt på sin plass med en skikkelig sjekk før kjøp. De eldste bilene er 20 år gamle og har gått langt.

Sjekk for rust, kontroller servicehistorikken, sjekk tid for neste EU-kontroll, sjekk hjuloppheng og håndbrekk/bremser. Det med bremser bør forresten også sjekkes på nyere biler. Vi vet om eksempler på at de har blitt skiftet på biler etter bare 2 – 3 år.

Biler med dieselmotor kan ofte bruke en del olje, så husk å sjekke den litt jevnlig.

Er man ikke bilkyndig selv så er en sjekk med tilstandsrapport fra et verksted eller en NAF-test alltid smart. Men jevnt over byr Toyota Yaris på få problemer, og et ganske hyggelig bilhold om du tar deg tid til å lete opp en pen og godt vedlikeholdt bil.

Brukte Toyota Yaris fra Finn finner du her:

Brukte Toyota Yaris Fra Broommarked finner du her:

Designet har blitt betydelig tøffere med årene.
Designet har blitt betydelig tøffere med årene.

Jubileums-modell:

Vil du ha en helt ny Yaris så kan kanskje jubileumsmodellen Y20 Launch-Edition i samme gullfarge som originalen i fra 1998, men med mørkt grått tak, være et morsomt alternativ?

Y20 er nemlig en spesialmodell som Toyota har tatt fram i anledning 20 års-jubileet.

På utsiden skiller Y20 seg fra øvrige Yaris-modeller med mørkegrå elementer. Disse inkluderer 16” grå 10-eikers felger, grå sideskjørt, grå grill foran, grå speilhus og grå ramme rundt tåkelysene (med detaljer i krom). Y20 kommer også med en haifinne-antenne i en farge som matcher taket, mørktonede glass bak og Y20-merke på C-stolpen.

Det grå temaet går igjen i interiøret. Fargen finnes på midtkonsollen, rattet og i et nytt rutemønstret setetrekk. Lufteventiler, høyttalere og girvelger i mørkt krom, svarte gulvmatter med en sølvfarget ytterkant og Y20-merker på instrumentpaneler og seter.

Sjekk hva de som allerede eier en Toyota Yaris mener om bilen sin her:

Video: Her finner du en annen og heftig Toyota-nyhet