Én felle må du ikke gå i når du leaser bil

Dette har tatt helt av.

Kjøpe bilen – eller lease den? Det har blitt en stadig mer aktuell problemstilling for mange de siste årene.
Kjøpe bilen – eller lease den? Det har blitt en stadig mer aktuell problemstilling for mange de siste årene.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny Som smått aldrende bilist (57) som alltid har eid egne biler, lurer jeg på tilbudene om leasing som florerer. Noen leaser via leasingselskap og andre via merkeforhandlere - og spørsmålet er: Er det ulikheter mellom (1) merkeforhandler og (2) leasingselskap som er nyttig å vite om?

Uavhengig av svar vil ferden videre i livet også befordres på fire hjul (i svingen). Tusen takk for spalten! Mvh Jon Nestby.

Benny svarer:

Hei Jon, takk for spørsmål og hyggelige ord om Spør Benny-spalten vår.

Dette med leasing har aldri vært mer aktuelt. Privatleasing har skutt i været de siste årene, og svært mange vurderer nå dette som et alternativ til å kjøpe og eie bilen.

Spør du meg (og det gjør du jo) trenger det absolutt ikke å være dumt. Slik bilmarkedet ser ut nå, er det veldig vanskelig å anslå verditapet på mange biler. Vi vet rett og slett ikke hvor mye de er verdt om tre-fire år. Dette har mye å gjøre med at markedet er inne i store endringer. Elbilene har kommet for fullt de siste årene. Ladbare hybrider og hybrider har også økt salget, mens biler som "bare" går på bensin eller diesel er taperne.

I en slik situasjon blir det mye usikkerhet. Leasing er på mange måter en forsikring og en måte å unngå denne usikkerheten på.

Så til spørsmålet ditt, forskjeller på leasingselskaper og merkeforhandlere. Der har jeg ikke noe helt enkelt svar, rett og slett fordi det ikke finnes. Det kan være til dels stor variasjon på ulike leasingavtaler. Det som er viktig er du selv må sette deg inn i hva du kjøper her.

Jeg vil sterkt anbefale at du bruker litt tid på Forbrukerrådes store privaleasingguide. Den er et solid og svært verdifullt hjelpemiddel.

Som Forbrukerrådet skriver innledningsvis her:

Du bør alltid innhente og sammenligne flere tilbud før du bestemmer deg. Bruk totalprisen som sammenligningsgrunnlag. Hvis ett tilbud inkluderer mer enn et annet tilbud – eksempelvis service og hjulskift – bør du ta hensyn til dette.

Akkurat dette er helt grunnleggende. Leasingtilbud kan fremstå som ganske forvirrende. Noen tar for eksempel et et høyt etableringsgebyr, da blir månedsprisen tilsvarende lav. Eller du kan få tilbud om en høy månedspris, men lavt etableringsgebyr.

Privatleasing: Dobling på bare to år

Det kan være mange ulike tilbud ute og går både når du vil kjøpe eller lease bil. Derfor er det smart å sette seg inn i hva de innebærer.
Det kan være mange ulike tilbud ute og går både når du vil kjøpe eller lease bil. Derfor er det smart å sette seg inn i hva de innebærer.

Unormal slitasje?

Den fellen mange går i, er å ikke beregne totalsummen for hele leasingperioden. Altså alt det vil koste deg å lease bilen, fra du henter og til du leverer den tilbake. Her må du også ta med for eksempel serviceavtale og hjulskift/dekkhotell. Og eventuelle øvrige elementer.

Du må rett og slett ta fram kalkulatoren og regne. Her er det også viktig å hente inn flere tilbud, slik at du har noe å sammenligne med.

Husk også dette med rente. Er den flytende gjennom perioden, eller låst? Det kan påvirke hvor mye du skal betale.

En annen viktig ting: Er kjørelengden i leasingavtalen tilstrekkelig til å dekke ditt behov? Hva koster det hvis du trenger flere kilometer? Her er det endel som har gått på en smell. Det koster fort mye penger å kjøre lenger enn avtalt.

Så bør du også spørre og grave litt rundt hva som skjer den dagen du leverer bilen tilbake. Hva konkret er du ansvarlig for av slitasje?

Som Forbrukerråder skriver:

Vurdér kun aktører som benytter en seriøs veileder for unormal slitasje. Jo mer detaljert veilederen er, jo bedre. Bruk kun aktører som aksepterer at det brukes en uavhengig tredjepart om du er uenig i påkost-vurderingen ved tilbakelevering av bilen.

På dette området har det vært endel skrekkhistorier, leasingkunder som har fått en kjemperegning når de har levert tilbake bilen. Mitt inntrykk er at det har blitt mindre av dette de siste årene. Kundene har blitt mer bevisst, samtidig som det har blitt bedre og mer forutsigbare "kjøreregler" blant de som leaser ut biler.

Som du skjønner: Det er endel ting å tenke på her, men det er det jo også om du kjøper bil selv, i stedet for å lease. Legger du litt jobb i dette, vil jeg tro at det går veldig bra.

Lykke til!

Les også: Dette går først i stykker på bilen din

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under:

Les også: Nå skal bilen bestemme hvor fort du kan få kjøre

Se video: Dette er kanskje ikke heeelt hva du tror...